איקליפטוס פופולנאה

הדפסה
  Eucalyptus populnea שם מדעי
  Poplar box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס פופולנאה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פופולנאה הוא עץ קטן עד בינוני בעל נוף צפוף המגיע לגובה של 25 מ' (באוסטרליה). עליו המבריקים בגוון ירוק כהה ובצורתם העגולה יחסית מזכירים עלי צפצפה. שמו הלטיני נובע מדמיון עליו לעלי הצפצפה, ובעבר גם שמו העברי היה איקליפטוס צפצפתי.
לגזע שלו קליפה האפורה ומחוספסת עם כתמים לבנים, המכסה את גזעו ואת הענפים הגדולים שלו. רצועות הסיבים הדבוקים זה לזה והיוצרים את פני הקליפה – מכונים box והם שמקנים לו את שם הסוג באנגלית. העצה שלו קשה וצבע הליבה אדמדם. העצה משמשת לעמודי גדרות ולהסקה.
העלים היובניליים (בשתילים ובעצים צעירים מאוד) של אקליפטוס פופולנאה הם נגדיים בתחילה ואח"כ הופכים מסורגים. צבעם ירוק־אפור בהיר וצורתם עגולה או כצורת ביצה. העלים הבוגרים גם הם מסורגים, צבעם ירוק מבריק אחיד, צורתם רחבה, אליפטית או בצורת רומח, אורכם 11-5 ס"מ ורוחבם 7-2 ס"מ.
התפרחות מורכבות באשכולות המורכבים מ-11-7 עוקצים חרוטיים נושאי פרחים לאורך ציר התפרחת. אורך העוקצים 11-5 מ"מ ועל כל אחד מהם 7-4 פרחים הנישאים יחדיו על עמודי פרח באורך 3-1 מ"מ. כפתורי הפרחים הם בצורת אלה או ביצה באורך 5-3 מ"מ ובקוטר
 3-2 מ"מ.
האבקנים המקנים את הצבע לפריחה הם לבנים. למכסה האבקנים (אוֹפּ֪רקוּלוּם) באיקליפטוס פופולנאה צורתו כיפה שרוחבה גדול מגובהה, ובחלקה העליון בליטה זעירה. האופרקולום נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני, הבנוי מאבקנים ועמוד עלי על מצע נטול עלי גביע ועלי כותרת. האוֹפּ֪רקוּלוּם (מכסה ניצן הפריחה) הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעו מכוסה היטב. הפריחה באוסטרליה ובישראל בסוף הקיץ (בישראל בחודשים אוגוסט-אוקטובר ובאוסטרליה בחודשים פברואר-מארס). הפֵּרות כדוריים קטועים או חרוטיים באורך 4-2 מ"מ וברוחב 5-2 מ"מ. מכסי הזרעים נמצאים מתחת למישור קצהו של הפרי.
מוצאו במזרח אוסטרליה באזורי החוף ובאזורים פנימיים, בעיקר על מישורים אלובייאליים במדינות קווינסלנד וניו סאות וולס. איקליפטוס פופולנאה יוצר יערות פתוחים ברום 500-150 מ', מקבל 500-350 מ"מ גשם בשנה ועונה יבשה, היכולה להגיע עד ל-8 חודשים.
הוא נחשב כמתאים מאוד ליצירת צל ולנוי.
העצים הנטועים בישראל מצליחים לגדול באזורים מדבריים על לס ועל חול. איקליפטוס פופולנאה ניטע בחורשות קק"ל בנגב הצפוני, ביערות ובחורשות בעומר, בערד, ביתיר ובגילת, וכן בגולן ובבקעת הירדן הצפונית. 
העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: