איקליפטוס שחור-סות

הדפסה
  Eucalyptus melanophloia שם מדעי
  Silver-leaved Ironbark Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח , צפון מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס שחור-סות
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס שחור-סות הוא עץ בינוני המגיע לגובה של 17 מ' ובאוסטרליה ל-30 מ'. בעצים בוגרים הגזע ישר והענפים יוצאים ממנו במחציתו העליונה. הקליפה אפורה כהה עד שחורה ובה חריצים עמוקים. העלים נגדיים וקטנים יחסית למיני איקליפטוסים אחרים: אורכם 5-9 ס"מ ורוחבם 2-3.5 ס"מ. העלים יושבים על הענפים ללא פטוטרת, צבעם כסוף וצורתם דמוית לב בצעירים ואליפטית בבוגרים.
הפריחה באוסטרליה בדצמבר-ינואר ובישראל ביולי-ספטמבר. התפרחות בצורת אשכול, ממוקמות בחיק העלים ובקצות הענפים נמצא בנוסף לזוגות אשכולות הפריחה גם אשכול מסיים את הענף. בכל אשכול כמה קבוצות שבהן עד 7 פרחים היוצאים כולם ישירות מעוקץ באורך 4-16 מ"מ. המצע של הפרח צורתו כחצי כדור עד חרוט והמכסה (אוֹפּ֪רקוּלוּם) צורתו חרוט משוטח עם בליטה קטנה במרכזו (הבליטה שלו קטנה בהרבה מזו דמוית המקור שהקנתה לאיקליפטוס המקור את שמו). האבקנים המקנים את הצורה והצבע לפרח לבנים. המכסה המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני שהוא נטול עלי עטיף. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב".
מקור שם המין הלטיני כמו העברי הוא בקליפת העץ (סות) הכהה עד שחורה. השם האנגלי Ironbark הינו כינוי למספר מיני איקליפטוסים שלכולם קליפה כהה המחורצת לרצועות עבות, ארוכות וצרות. הרצועות עצמן הן תוצר של אי התקלפות והדבקה של השכבות ע"י שרף אדום. שכבות קליפה עבות אלה יוצרות הגנה לגזע מפגעי טבע לרבות שריפות. על מנת להבדיל בין עץ זה לעצי Ironbark  אחרים  ניתן בשמות האנגליים השונים
איקליפטוס שחור-סות גדל בטבע בשטחים נרחבים מזרח אוסטרליה במדינות קווינסלנד וניו-סאות-ולס ברום שבין 50 ל-650 מ'. בית הגידול הטבעי הוא בסוואנות על קרקעות חוליות וחוליות-חרסיתיות במישורים ובמדרונות מתונים. איקליפטוס שחור-סות גדל באוסטרליה באקלים בו החורף קריר ויבש והקיץ חמים וגשום כשכמות הגשם השנתית נעה בין 400 ל-750 מ"מ.
העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטימון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
העץ על אף תכונותיה של העצה והיותו עץ נאה יחסית אינו משמש כמעט בייעור בעולם. בישראל נטוע אקליפטוס שחור סות באזור החוף באילנות וברחובות  וכן בחורשות בנגב המערבי ובבקעת הירדן. 
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: