איקליפטוס מקרנדרה

הדפסה
  Eucalyptus macrandra שם מדעי
  Long-flowered Marlock Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מקרנדרה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מקרנדרה הוא שיח גבוה או עץ קטן המתנשא על גזע יחיד או על גזעים אחדים. גובהו 8 מ'. הסות (קליפה) חלקה ומתקלפת לכל אורך הגזע וצבעה אפור עד חום. שכבת הסות מתקלפת בחורף וחושפת את השכבה החדשה. בסות נמצאות בלוטות המפרישות גומי.
לעלי הביניים, הבאים אחרי היובניליים, יש פטוטרות, הם מסורגים, צורתם אליפטית הנוטה לצורת ביצה. צבעם בשני הצדדים אפור-ירוק בהיר אחיד. העלים הבוגרים עבים, מסורגים, צבעם ירוק בהיר אחיד בשני הצדדים, צורתם רומח ישר המתעגל בקצה ולעתים מתחדד בבסיסו. עורקי העלה בשוליים מטושטשים ואינם בולטים.
לתפרחות צורת סוכך הכולל 15 פרחים בדרך כלל. התפרחות נישאות על עוקץ שטוח או זוויתי שרוחבו מגיע עד 3 מ"מ. ניצני הפרחים מכילים את מצעית הפרח ומעליה מכסה בצורת מקור ברוחב מצעית הפרח וארוך פי שלושה ממנה. המכסה של ניצן הפרח והאבקנים מכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם". האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה, הוא ניתק ונושר לקרקע. הפרחים חסרי עטיף ומרובי אבקנים. צבע האבקנים צהוב, צהוב-ירוק עד קרם ואורכם כ-4 ס"מ. הפרחים מכילים כמות צוף רבה.
עד התייבשותם צבעם של הפֵּרות אדום וצורתם גליל, חצי כדור או ביצה. הפרי מסתיים במשטח עגול שיכול להיות שטוח או קמור מעט. המכסים של פתחי פיזור הזרעים נמצאים בגובה המשטח העליון של הפרי או בולטים ממנו מעט.
העץ גדל בטבע בדרום מערבה של מדינת מערב אוסטרליה, הוא גדל על סוגי קרקעות שונים ובית הגידול המועדף עליו הוא בגדות נהרות באזורים צחיחים למחצה. 
העץ אינו מתאים לייצור עץ מאחר שהוא קטן, אך הוא אטרקטיבי הודות לסות היפה, לניצני הפרחים הבולטים ולפריחה השופעת. מחוץ לאוסטרליה נעשה בו שימוש כעץ רחוב. באוסטרליה הוא משמש לעתים כעץ בונזאי. 
לא ידוע על שימוש ונטיעות של איקליפטוס זה בישראל מחוץ לארבורטום אילנות.
אורכם הרב והלא אחיד של פרחי האבקנים באיקליפטוס מקרנדרה בא לביטוי בשמו האנגלי של העץ: Long-Flower. בשל היותו עץ קטן ולעתים רב גזעי, אך ללא התעבות בצוואר השורש – המכונה Lignotuber והמאפיינת עצי איקליפטוס המכונים Mallee – ניתן לו הכינויMarlock , אם כי גם הכינוי Mallet היה מתאים לו. שם אנגלי נוסף משקף, לכאורה, את האזור ואת בית הגידול שבהם גדל איקליפטוס מקרנדרה בטבע: לאורך אפיקי נהרות באזור הביצתי הנרחב המכונה Yate, בחלקה הדרומי של מדינת מערב אוסטרליה. עם זאת, השם Yate משמש לכמה מיני איקליפטוס במערב אוסטרליה מפני שהאיקליפטוס הראשון שהוגדר בחבל ארץ זה כונה בשם Yate Tree.
פירוש שמו המדעי של איקליפטוס זה – macrandra – ארוך או גְדול אבקנים, ואכן האבקנים שלו ארוכים מאוד ביחס למצעית הפרח. אורך האבקנים הרב מתבטא גם ביחס הגבוה בין אורך האופרקולום לאורך מצעית הפרח ואף בא לביטוי, כאמור, באחד משמותיו האנגליים של איקליפטוס זה: Long Flower.
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 150 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: