איקליפטוס שיחי

הדפסה
  Eucalyptus dumosa שם מדעי
  White Mallee Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס שיחי
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס שיחי הוא עץ או מאלי המתנשא לגובה 12-8 מ' ונחשב לעץ נאה המומלץ לגידול לנוי. הכינוי מאלי Mallee"" מציין עץ קטן או שיח (לרוב מדובר באיקליפטוס) רב גזעי עם התעבות בצוואר השורש, כפקעת גדולה המכונה "Lignotuber". צורת מאלי אופיינית לעצים באזורים יובשניים, בעיקר בדרום מערב אוסטרליה. מלבד איקליפטוס שיחי נטועים בישראל איקליפטוסים נוספים בעלי אותן תכונות הנושאים את השם מאלי: א' פריסיאנה, א' גרדנרי, א' וודוורדי וא' הרמיפלויה (גלילי).
הסות (קליפה) חלקה לבנה, אפורה או צהובה, מתקלפת ברצועות ארוכות. במרכז הענפים הדקים נמצאות בלוטות מפרישות שמן.
העלים היובניליים מסורגים, דמויי ביצה וצבעם אפור-ירוק בהיר. העלים הבוגרים מסורגים, דמויי רומח, אורכם 10-7 ס"מ, רוחבם 2-1 ס"מ. גונם ירוק בהיר אחיד. העלים ריחניים מאוד והם מכילים כמות גדולה של שמן איקליפטוס Cineole, המשמש כחומר ברפואה, אם כי בכמויות גדולות הוא עלול להיות רעיל.
התפרחות דמויות סוכך ובכל אחת 7 פרחים. הסוככים נישאים בקצה עמוד גלילי או זוויתי היוצא מחיק העלה. אורכו 1.6-1.0 ס"מ. הפרחים – ובהמשך גם הפֵּרות – מחוברים לעמוד התפרחת בעוקץ קצר שאורכו 0.3-0.1 ס"מ.  צבע הפרחים הלבן הקנה לעץ את שמו האנגלי. הפרחים חסרי עלי עטיף. ניצני הפריחה דמויי כישור או שני חרוטים המחוברים בבסיסם. אורכם 1.0-0.5 ס"מ וקוטרם 0.5-0.4 ס"מ. ניצני הפריחה מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח, המחוברת לאבקנים ולעמוד העלי, ומכסה הניצן, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום באיקליפטוס זה קצר יותר מאורכה של מצעית הפרח אך רוחבו זהה לרוחבה. בשני חלקי הניצן נמצא לעתים חריצי אורך דקים. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. מקור השם ביוונית – eu-kaluptos – ומשמעו "מכוסה היטב". הפריחה בישראל בקיץ, בחודשים יולי-אוגוסט. 
הפֵּרות דמויי צילינדר או ביצתיים, אורכם 0.9-0.6 ס"מ. לעתים יש בהם חריצי אורך דקים. מכסה הפרי עגול. לעתים פניו במישור של קצה הפרי ולעתים הם שקועים מעט. המכסים של פתחי הזרעים בולטים מעט מהמכסה.
השם המדעי של האיקליפטוס, dumosa, מקורו במילה לטינית שמשמעה אזור שגדלים בו צמחים שיחניים וקוצניים, צמחייה המאפיינת את בית גידולו הטבעי. בתרגום ישיר אולי אפשר היה לכנותו איקליפטוס הבתה. במקומות אחרים הוא מכונה גם איקליפטוס שיחי.
יישוב השוכן באזור תפוצתו של העץ, כ-300 ק"מ מצפון מערב למלבורן, במדינת ויקטוריה, קיבל את שמו המדעי של מין זה.
לבד מאיקליפטוס שיחי גם האיקליפטוס E. erythronema, הגדל במערב אוסטרליה, מכונה בשם האנגלי White Mallee.
בית גידולו הטבעי של איקליפטוס שיחי הוא במערב מדינת ניו סאות וולס, בצפון מערב ויקטוריה ובדרום מדינת דרום אוסטרליה. העץ גדל ברום 300-0 מ'. כמות המשקעים השנתית הממוצעת באזור שבו גדל העץ היא 300-150 מ"מ. העץ עמיד חלקית לקרה: עד 20 ימים בשנה.
העץ מוכר בישראל כעץ בעל צוף רב ומומלץ לדבוראים כאחד המינים המומלצים ביותר לנטיעה.
כתב צבי אבני   



תמונות נוספות: