איקליפטוס בוסיסטואנה

הדפסה
  Eucalyptus bosistoana שם מדעי
  Coast Grey Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס בוסיסטואנה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס בוסיסצואנה הוא עץ בינוני עד גבוה המגיע לגובה 35-30 מ' וקוטר גזע 1.5 מ'. עצים גדולים במיוחד באוסטרליה מגיעים לגובה 60 מ' ולקוטר של כ-2 מ' בגובה החזה. הגזע מתנשא ליותר ממחצית גובה העץ ורק אז מתפצל לבדים שיוצרים עם הכותרות שלהם את הצמרת. נחשב לעץ הגבוה והגדול ביותר מקבוצת האיקליפטוסים המכונים לפי צורת הסות (קליפה) שלהם Box.
העצה של איקליפטוס בוסיסצואנה כבדה מאד – משקל סגולי 1.2-0.9; היא קשה וחזקה אך ניתנת לעיבוד נוח ולניסור. הוא נחשב לאחד מהעצים הטובים ביותר לניסור שיש להם עצה חזקה, והטוב ביותר מקבוצת האיקליפטוסים המכונים Box. משתמשים בו לבנייה חזקה ולאדני רכבת כעץ מנוסר, ומבוליו יוצרים עמודים גבוהים ותרנים.
הסות אפורה וצורתה היא הצורה האופיינית לעצים המכונים Box. צורת Box מאופיינת בכך שאינה מתקלפת ויוצרת מעין רשת אלכסונית של תלמים היוצרים קשקשים מלבניים בצבע אפור. בישראל נטועים מקבוצת איקליפטוסים זו המינים הבאים: א' לנסדונינה, א' מליודורה, א' פוליאנטמוס, א' פופולנאה, א' פרואינוזה וא' סלובריס.
העלים היובנילים הראשונים נגדיים ולאחר מכן מסורגים והם בעלי צורה מעוגלת וצבעם ירוק בהיר. העלים הבוגרים מסורגים, צורתם רומח צר וצבעם ירוק מעט בהיר עד מבריק אחיד משני הצדדים שלהם; אורכם 20-10 ס"מ ורוחבם 1.8-0.7 ס"מ.
התפרחות הן בצורת סוכך המורכב מ-7 פרחים נטולי עלי עטיף. הסוכך ניצב על עוקץ זוויתי באורך 1.5-0.7 ס"מ שמקצהו יוצאים סעיפים קצרים באורך 1.0-0.3 ס"מ שבקצותיהם נישאים הפרחים. ניצני הפריחה צורתם דמוית ביצה או כישור, אורכם 0.9-0.7 ס"מ וקוטרם 0.5-0.3 ס"מ. הניצנים מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח הכוללת את האבקנים ועמוד העלי ומכסה הניצן ששמו אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום במין זה צורתו כדורית או חרוטית והוא קצר יותר ופחות רחב ממצעית הפרח. האופרקולום הוא האיבר האופייני לסוג איקליפטוס ואף נותן לסוג את שמו הלטיני, כמו גם העברי, שלקוח מביטוי ביוונית "eu- kaluptos" שמשמעותו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם דוחפים ומנתקים את האופרקולום מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר מטה. צבע הפרחים לבן. והם יוצרים הרבה אבקה וצוף. הפירות אורכם 0.7 ס"מ וצורתם כגביע או ביצה או כחצי כדור עם 5 או 6 פתחים לזרעים. 
בית גידולו הטבעי של איקליפטוס בוסיסצואנה הוא באזורי החוף בפינה הדרום מזרחית של יבשת אוסטרליה החל מאזור שמצפון לעיר סידני שבמדינות ניו סאות ולס ועד לאזור Gippsland, (שעל שמו אחד מכינוייו האנגליים של העץ) הנמצא מזרחה למלבורן שבמדינת וויקטוריה. בית גידולו באדמות פוריות יחסית. ניתן לציין את איקליפטוס בוסיסצואנה כעץ היחיד ממיני האיקליפטוס בקבוצה שעציה מכונים בשם Box הגדל באופן טבעי ביערות סגורים. האזור בו גדל נמצא ברום 300-0 וכמות המשקעים השנתית הממוצעת היורדת בו היא: 1,200-700 מ"מ. החודשים הגשומים הם בקיץ. בחורף, בעונה היבשה, יש 5-30 אירועי קרה שאינם קיצוניים בטמפרטורה. 
השם של מין איקליפטוס זה bosistoana מנציח את ג'וסף בוסיסטו, Joseph Bosisto 1827-1898, כימאי ופוליטיקאי שפעל בוויקטוריה שבאוסטרליה שמחקריו עסקו בצדדים הרפואיים של חומרים מעצי איקליפטוס. 
העץ הצליח בנטיעות בארצות אפריקה: זימבבואה, קניה, אתיופיה ודרום אפריקה ובאורוגואי, וכן בחלק מארצות הים התיכון. בישראל האקלים היבש ללא גשמי קיץ אינו מתאים לתנאים הנדרשים להצלחת נטיעות איקליפטוס בוסיסצואנה ועל כן לא ניטע ביערות קק"ל ובנוי. כך ייתכן שהמקום היחיד שניתן למצוא מין זה הוא באילנות. 
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם: ההדס שמין אחד שלו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס בוסיסצואנה נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תתי מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר).  בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: