ברוש בנטהם

הדפסה
  Cupressus lusitanica var. benthamii שם מדעי
  Bentham's Cypress Common name
ברושיים
Cupressaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה, מרכז מוצא
צמח מיובא אלרגני

ברוש בנטהם
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

יש המייחסים לברוש בנטהם מעמד של מין בפני עצמו. אחרים רואים בו רק אחד הזנים של ברוש  לוזיטני (Cupressus lusitanica) הקרוי גם ברוש פורטוגלי. למרות שם זה, מוצאו של הברוש הלוזיטני במרכז אמריקה, אך את שמו המדעי קיבל רק לאחר שהובא לחצי האי האיברי באירופה, לשטח שנקרא אז לוזיטניה וכיום הוא בתחומה של פורטוגל. 
אוכלוסיות של ברוש בנטהם זוהו בדרום מערב ארה"ב ובמקומות רבים במקסיקו. מבחינה מורפולוגית הוא דומה מאוד לברוש הלוזיטני וההבדל הבולט ביניהם הוא בכך שצמרתו של ברוש בנטהם פירמידאלית ואילו זו של ברוש לוזיטני היא שטוחה. גם הענפים של הברוש הלוזיטני מסתעפים בצורה שטוחה.  יש בין שני המינים גם מעט הבדלים מולקולריים בהרכב חומצות הגרעין שמעידים על הבדל טקסונומי.
ברוש בנטהם הוא מחטני ירוק-עד שצמרתו פירמידאלית והוא מגיע לגובה 25 – 30 מ'. קליפתו עבה, אדמדמה-חומה עם חריצי אורך. הענפים מרובעים ושמוטים ואינם מסתעפים בצורה שטוחה. למחטים צורת ביצה עם חוד ארוך, הן צמודות לענף מסודרות בארבעה מישורים, צבען ירוק-כחלחל.
האצטרובלים הנקביים כדוריים תבעם ירוק-כחלחל בתחילה והם הופכים חומים-כהים בזמן ההבשלה. בכל אצטרובל 6 – 8 קשקשים סביב מרכז קשה ומעובה, וביניהם כ-754 זרעים בגודל 4 מ"מ ולהם כנף קצרה המסייעת לפיזורם ברוח.
באזור מוצאו גדל ברוש בנטהם ברום 1500 – 4000 מ'.
כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: