קליטריס חסון

הדפסה
  Callitris preissii שם מדעי
ברושיים
Cupressaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
צמח מיובא

קליטריס חסון
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף


קליטריס חסון הוא עץ או שיח מחטני המתנשא לגובה של 20 מ'. לעתים הוא מופיע על גזע יחיד ולעתים על מספר גזעים. הענפים היוצאים מהגזע זקופים כלפי מעלה ויוצרים לעץ צורה צריפית. לעלים חתך מעוגל בגבם, אורכם
 4-2 מ"מ וצבעם ירוק-אפור עד כחלחל.
האצטרובלים הזכריים גליליים, אורכם 5 מ"מ והם מקובצים בקבוצות על הענפים. הפריחה בצבע חום-צהוב-כתום מאוקטובר עד ינואר. האצטרובלים הנקביים דמויי ביצה או כדוריים. הם גדלים כבודדים או מאוגדים כקבוצה, גודלם 3.0-2.5 ס"מ. מעטפת האצטרובל מתפצלת ל-6 קשקשים עבים, גסים ומגובששים בצורת משולש. הקשקשים נפתחים חלקית אך הפתיחה לא מגיעה עד בסיס האצטרובל. האצטרובלים נשארים על העץ גם לאחר פתיחתם ופיזור הזרעים.
הזרעים רבים מאוד, צבעם חום כהה ולהם 2 או 3 כנפיים ברוחב של כ-4 מ"מ.
בטבע גדל קליטריס פרייס לאורך החלק המערבי של חופה הדרומי של אוסטרליה – במדינות מערב אוסטרליה ובמדינת דרום אוסטרליה. העץ גדל על קרקעות חוליות, על אדמות חרסיתיות עשירות בחומר אורגני, על גיר ועל גרניט. בית גידולו נמצא במישורים ובשיפועים ובשולי אגמים מליחים. 
למין זה שני תת מינים שונים מאוד זה מזה: subsp. Preissii ו-subsp. Murrayensis. הראשון הוא עץ קטן או שיח עם ענפים זקופים או יוצאים לצדדים. קוטר האצטרובלים 30-25 מ"מ, פניהם מכוסים בדלילות בבליטות דמויות גושים, ובהיותם בוגרים הם פחוסים –  רוחבם גדול מגובהם. תת המין השני הוא עץ זקוף המגיע ל-20 מ' . 
הסוג קליטריס משתייך למשפחת הברושיים Cupressaceae הכוללת 30-27 סוגים של עצים ושיחים הנחלקים ל-140-130 מינים, ובהם גם העצים הגדולים בתבל (סקוויה נאה וסקוודריון ענקי). הסוג קליטריס משתייך לתת משפחת הקליטריסים, הכוללת מלבדו עוד 7 סוגים. מלבד קליטריס פרייס נכללים בסוג זה עוד 17-14מינים ומוצא כולם מאוסטרליה ומהאי קלדוניה החדשה. בסוג קליטריס נמצא עצים או שיחים שלהם ענפי משנה (ענפונים) משולשים או גליליים מחורצים, בסיסי עליהם מאוגדים. ברוב מיני הקליטריס העלים הבוגרים סדורים בדורים מקובצים, הכוללים שלושה עלים קשקשיים. האצטרובלים הנקביים דמויי ביצה או גליל ומופיעים כבודדים או במקבצים בקצות ענפי המשנה. לאצטרובלים שישה או שמונה קשקשים משולשים בדור יחיד. השם קליטריס מוצאו מיוונית ופירושו "יפה ומשולש" לציון החתך המשולש של ענפי העץ הדקים, דורי העלים וצורת המשולש של קשקשי האצטרובלים. הסוג נקרא באנגלית cypress-pine, כלומר ברוש-אורן, אף שאין לו קשר משפחתי עם הסוג אורן ובאוסטרליה לא גדלים בטבע כלל  סוגי עצים אלה.
השם המדעי של המין preissii ניתן למין זה לציון הבוטנאי הגרמני-אנגלי לודוויג פרייס Ludwig Preiss
 1883-1811, שאסף ותיאר אלפי מיני צמחים במערב אוסטרליה במחצית הראשונה של המאה ה-19.
אחד משמות העץ באנגלית מציין את בית גידולו של העץ באי Rottnest Island, הנמצא כמה ק"מ מערבה לעיר פרת, בירת מערב אוסטרליה. שם אחר באנגלית מציין את אזור גידולו ליד נהר Murray בדרום אוסטרליה. שם נוסף Mallee pine מציין את תת המין הגדל ליד נהר Murray: עץ או שיח נמוך בעל גזעים אחדים (בד"כ הכינוי Mallee מכוון לאקליפטוסים נמוכים בעלי מספר גזעים היוצאים מהתעבות שורש בסמוך לפני הקרקע). השם Mallee pine יוצר בלבול עם מין אחר של קליטריס המכונה באותו שם: קליטריס מיובל C. verrucosa , ויש בוטנאים שאינם מפרידים בין מינים אלה. השם האנגלי Slender Cypress pine מציין את היות העץ זקוף וצר יחסית בנופו.
קליטריס חסון אינו נפוץ בישראל ולא נעשה בו שימוש לייעור או לגינון.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: