ברכיכיטון אוסטרלי

הדפסה
  Brachychiton australis שם מדעי
  Bottletree Common name
חלמיתיים
Malvaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
מפורץ שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, צפון מזרח מוצא
צמח מיובא צופני

ברכיכיטון אוסטרלי
צילום: © שרה גולד   עין עירון, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

בעבר שוייך הסוג ברכיכיטון למשפחת הסטרקוליים, אולם בעקבות מחקריים מולקולאריים נכלל כיום במשפחת החלמיתיים.
ברכיכיטון אוסטרלי הוא עץ זקוף בגובה כ-10 מ' בארץ (באוסטרליה העצים גבוהים יותר).
לברכיכיטון אוסטרלי נוף מעוגל עד צריפי מעט וגזע גלילי ולבנבן עם פסי אורך טיפוסיים. הגזע העבה אוגר מים עבה ולכן העץ נחשב כעץ חסכן מים. השורש שיפודי ומעמיק, ממשיך למעשה את הגזע מטה לעומק הקרקע. העץ ירוק כל השנה, להוציא תקופה קצרה לפני הפריחה. העלים מסורגים, גדולים, מבריקים, קוטרם 20-10 מ"מ, הם מפורצים, סימטריים, מזוותים, מחולקים לאונות מחודדות ומזכירים עלי אדר.
הפרחים לבנבנים או בצבע קרם-ירקרק, אורכם כ-2 ס"מ ויש להם חמישה עלי עטיף מאוחים בחלק התחתון. אונות העטיף מופשלות לאחור. אין עטיף כפול וחמשת עלי העטיף נחשבים לעלי גביע במוצאם. הניצנים חומים שעירים. הפרחים חד-מיניים (זכריים או נקביים), ערוכים על אותו העץ. לפני הפריחה נושרת העלווה, והעץ פורח ללא עלווה בתקופה קצרה ויפה (מאי). הפרחים ערוכים בצברים ולמרות זאת הפריחה אינה מרשימה ובולטת כבמינים אחרים של ברכיכיטון (ברכיכיטון אדרי, ברכיכיטון דו-גוני). הפריחה בארץ אינה אחידה ולעתים קרובות רק חלק מהעץ משיר עלים ו פורח רק בחלק זה. מהפרחים מתפתחים פֵּרות חומים קשיחים, קירחים, דמויי סירה (באורך עד 7.5 ס"מ) ובהם זרעים גדולים וצפופים.
ברכיכיטון אוסטרלי הוא עץ נוי המשמש כעץ רחוב כמו גם כעץ פארקים וגינות. בזכות מערכת השורשים השיפודית והלא אלימה של העץ ניתן לשתלו גם בקרבת מבנים.
מוצאו של הברכיכיטון האוסטרלי באזורים פנימיים במדינת קווינסלנד בצפון מזרח אוסטרליה, שם הוא גדל ביערות ובסבכים באזורים עם גשמי קיץ (מונסון), ברום 800-300 מ'.
ברכיכיטון אוסטרלי משמש בארץ עץ נוי לא נפוץ, בערים באזורים נמוכים וחמים.
כתב אורי פרגמן-ספיר



תמונות נוספות: