איקליפטוס אדום מצנפת

הדפסה
  Eucalyptus erythrocorys שם מדעי
  Illyarrie, Red-capped gum, Helmet nut gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס אדום מצנפת
צילום: © סימה קגן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אקליפטוס אדום מצנפת הוא עץ קטן, מגיע לגובה 3 – 10 מ'. מטבעו הוא מרובה גזעים, המתחדש לאחר כריתה או שריפה מבסיס גזע עבה הנמצא מתחת לפני הקרקע (lignotuber). קלפיתו חלקה בצקבע קרם עם מעט כתמים של קליפה מחוספסת.
עליו הבוגרים הם עשונים ומגעם הקשה דומה לזה של פיסת קרטון שאם מקמטים אותו נשבר ואיננו נקרע. צבע העלים ירוק כהה ומבריק רוחבם 2 – 4 ס"מ אורכם עד 26 ס"מ והם כפופים כעין המגל רחבים בבסיס והולכים ומצטררים בכוון הקצה. סידור העלים מסורג לאורך הענפים שצבעם אדום. לעומת לעלים היובניליים צורת ביצה הם רחבים פי שניים וקצרים פי שניים מהעלים הבוגרים וגם דקים ועדינים יותר למגע, בצעם ירוק חיוור ופניהם שעירות. העלים היובניליים מופיעים על חוטרים בעלי פרקים ארוכים הצומחים מבסיס הגזע בזמן התחדשות לאחר כריתה או שריפה. כשממוללים את העלה מורגש ריח קל של טרפנטין.
הפריחה בסוף הקיץ ובסתיו. לכפתורי הפרחים מכסה (operculum) רחב שלו ארבע אונות וצבעו אדום כהה, הוא שנתן לעץ את שמו העברי "אדום מצנפת". המכסה, שעשוי מעלי העטיף המאוחים, נושר בזמן פתיחת הפרח. בעזרת המכסה האדום הזה קל לזהות את המין מבין שאר מיני האיקליפטוס, שההבחנה ביניהם לא תמיד קלה. המכסים האדומים יוצרים ניגוד צבעים מעניין עם השחלות הירוקות ו-1500 האבקנים הצהובים, ממספרי האבקנים הגדולים ביותר בין הפרחים של הצמחים מכוסי הזרע. הפרחים הגדולים המסודרים בתפרחות קצרות שבכל אחת 2 – 3 פרחים והן ערוכות בזוגות בחיקי העלים. הפרחים בצורת ריבוע גדולים במיוחד יכולים להגיע ל- 7.5 ס"מ מפינה לפינה. האבקנים נישאים בארבע קבוצות צפופות, על ארבע האונות של דיסקוס הפרח. השחלות התחתיות כוללות ארבעה עלי שחלה ולהן צלעות בולטות. עמוד העלי הבודד בולט משקע בראש השחלה.
הפירות הם הלקטים קשים ומעוצים בקוטר 4 -5 ס"מ. הם מצולעים וצורתם כפעמון. מרכז הפרי שקוע וצבעו אדום מבריק. לעתים ישנם שרידי אבקנים מתייבשים סביב ראש הפרי. ההלקט נפתח בסופו של דבר בארבעה סדקים. הפירות גדולים כל-כך שלעתים העץ כולו מתכופף מכובד הפרי.
מוצאו של עץ במערב אוסטרליה על גבעות גירניות מקרבת העיר ג'רדלטון (Geraldton) עד מפרץ הכרישים (Shark Bay). העץ מותאנים לקרקעות עשירות בגיר ותנאי קרקעות בסיסיות. הריבוי מזרעים הנובטים בקלות.
מין זה יובא לישראל במטרה לשמש כמקור ל"מרעה" דבורים כדי לספק לדבורי הדבש מזון בעונה שבה מעט מאוד צמחים פורחים.
כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: