מקור-חסידה מפוצל

הדפסה
  Erodium laciniatum שם מדעי
גרניים
Geraniaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות קלות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
עמקים, מדבר שומרון, הרי יהודה, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צופני

מקור-חסידה  מפוצל
צילום: © שרה גולד   שפלה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מקור-חסידה מפוצל הוא צמח חד-שנתי מדברי שרוע. העלה ביצי, מפוצל לאונות מעטות רחבות, עומק המפרצים בין האונות מגיע לכדי חצי רוחב העלה ויותר. סימנו הבטוח הוא חפים קרומיים גדולים הבולטים במפרקי העלים. פרט לכך זהו מין מסתגל, שפרט אחד שלו אינו דומה לאחר, כל פרט מפגין הסתגלות ייחודית לתנאי בית-גידולו, דבר המתבטא בגודל הפרט וגם בשונות בצורות העלים.
מקור-חסידה מפוצל פורח במרס ובאפריל. הפרח ורוד, חיוור, קטן. המקור קצר, מכוסה זיפים (ולא שערות מנוצות, כמו במינים מדבריים אחרים של הסוג). אין חריצים מתחת לגומות שבראש הפרודה (ברוב יתר המינים יש שם חריצים). הפרח והפרי דומים לשאר מיני מקור-חסידה: הפרח הוא מטיפוס 5: יש לו 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת, 5 אבקנים פוריים ועוד 5 אבקנים עקרים, 5 בלוטות-צוף, ושחלה מחולקת ל-5. התפרחת דמויית סוכך. הפרי אכן נראה ממש כמו מקור חסידה: הזרעים למטה נראים כמו הראש, וכל זרע נושא זיף ארוך. כל 5 הזיפים צמודים ונראים יחד כמקור, ובהבשילם הם נפרדים. הם מתחילים להיפרד מן הקצה הרחוק מהזרע, וכשהם מתייבשים הם משתזרים–מסתלסלים מלמעלה (בסוג הקרוב, גרניון – הם מתחילים להיפתח בצד ההפוך, מלמטה, מהזרע). כשזרע כזה נושר לקרקע בשעה שהמקור עודו משתזר – הוא מתברג לתוך סדק בקרקע ו"זורע" את עצמו, וכך הוא ניצל מסכנות שעל פני השטח כגון אכילה בפי נמלים.
מקור-חסידה מפוצל שולט בחולות מישור החוף ומערב הנגב, חודר גם למדבר ברוב חלקי הנגב ומדבר יהודה.
מקור-חסידה הוא סוג שכיח מאוד בארץ, ובו 18 מינים (90 מינים בעולם) – כולם עשבוניים, מהם חד-שנתיים ומהם רב-שנתיים. כולם פורחים באביב.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר