גרגרנית לילכית

הדפסה
  Trigonella lilacina שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, הרי שומרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

גרגרנית לילכית
צילום: © שרה גולד   גליל עליון , 4-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

גרגרנית לילכית היא קטנית חד-שנתית חורפית, הניכרת בצבע פרחיה: אין הרבה צמחים דומים שפרחיהם בצבע לילך. גובהה 15 ס"מ. הצמח מכוסה שיער דליל. העלה תלתני, העלעל האמצעי נישא על פטוטרית (עוקץ קצר). העלעל ביצי, שוליו תמימים בחלקו התחתון, יתרם משוננים מאוד בשיניים משוריות חדות. השיניים הן קצות העורקים. בבסיס העלה יושבים שני עלי לוואי.
גרגרנית לילכית פורחת באביב, ממרס עד מאי, בפריחה שופעת, התפרחת היא אשכול, נישאת על עוקץ היוצא מחיק עלה, ובה 10–25 פרחים פרפרניים מפוארים, אורכם 7 מ"מ. הפרח קעור מעט אחורה כחרמש, הפרחים משתלשלים מציר התפרחת באלכסון מטה והצידה, ומתקערים כלפי מעלה. גם הפירות חרמשיים, וגם הם ניצבים בעמדה דומה לציר.
גרגרנית לילכית היא מין נדיר, אנדמי, גדל בארץ-ישראל ובסוריה בלבד. אפשר למצוא אותו במפוזר בגליל, בעמק יזרעאל ובבקעת כנרות.

הסוג גרגרנית כולל קטניות שעליהן תלתניים ושפות עלעליהן משוננות. פטוטרת העלה קצרה מהעלעלים. העלעל האמצעי נישא על פטוטרית. עלי הלואי משוננים או גזורים, שונים מהעלעלים, מעורים בפטוטרת העלה. אין קנוקנות. בפרח 9 אבקנים מאוחים לצינור, העשירי חופשי. ההאבקה מתבצעת במנגנון של "משחת השיניים", כמו בתורמוס. הפרי הוא תרמיל מוארך לרוב, לפעמים קשתי. הוא בולט מן הגביע (להבדיל ממיני הסוג הקרוב תלתן), ואינו סלילוני (להבדיל ממיני הסוג הקרוב אספסת, אף שהבדלה זו היא גמישה). בפרי יותר מ-2 זרעים. בסוג 150 מינים, רובם חד-שנתיים. בארץ 21 מינים, כולם חד-שנתיים. השם מקורו בתלמוד הירושלמי, אך יתכן שהכוונה שם היא לסוג אחר (תלתן), או שלא הבדילו בין סוגים אלה.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר