סחלב ריחני

הדפסה
  Orchis coriophora שם מדעי
  Bug orchid Common name
סחלביים
Orchidaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
בעל בצל או פקעת (גיאופיט) צורת חיים
חרמון, גליל, עמק ירדן עליון, עמקים, שרון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מוגן בסכנת הכחדה צופני

סחלב ריחני
צילום: © יואב גרטמן  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

מין זה שייך לסוג קטן-יחסית במשפחת הסחלביים, אשר בזכות צמיחתו באירופה זכה שכל המשפחה הענקית הזאת, שעיקרה טרופית, תיקרא על שמו.
הוא כולל גיאופיטים ממשפחת הסחלביים, שהפרח שלהם קטן, מצויד בדורבן, שהתפתח בבסיס השפית. במקורו נועד כנראה הדורבן לאצור צוף עבור המאביקים, אך רק מעטים מבין המינים אכן מייצרים כיום צוף, ואחרים שכללו שיטות "רמיה" שונות למשיכת מאביקים.
מתוך פקעת חד-שנתית עולים בחורף עלים דמויי איזמל, אורכם 10 ס"מ ורוחבם 2 ס"מ, ערוכים בשושנת. מבין עלי השושנת עולה באביב גבעול זקוף ובלתי מסתעף בגובה 10–90 ס"מ, שעליו נדניים וקטַנים, הולכים וקטֵנים כלפי מעלה הגבעול. בראש הגבעול נישאת שיבולת של 10–100 פרחים, כל אחד מהם מלווה בעלה (חפה). צבעי הפרחים לרוב ורוד, ארגמן, צהוב או לבן, או שילובים של צבעים אלה. עמוד העלי והצלקת מעורים באבקן היחיד למבנה הנקרא עמודון. לאבקן שתי אבקיות, כל אחת מהן קשורה לבלוטה דביקה נפרדת, ויוצאת בשלמותה משנדבקת הבלוטה לראש החרק המאביק. השפית גדולה לרוב מיתר עלי הכותרת, בסיסה מתמשך כאמור לדרבן. יתר עלי הכותרת פרושים או מכונסים, חופים על העמודון כקסדה. השחלה תחתית, שזורה לעיתים, טמונה בתוך עוקץ הפרח.
הפקעת חד-שנתית. היא אוגרת מזון בשנה אחת, ומתרוקנת לספק מזון לנצר בשנה הבאה. במקביל תופחת לידה פקעת חדשה, ועליה ניצני הנצר של השנה הבאה. הפקעת דומה בצורתה לאֶשֶׁךְ, וזה אכן פירוש שמה המדעי. זה גם מקור לאמונות ושימושים עממיים בצמח כמעורר תאווה מינית.
מפקעות של מיני סחלב שונים מפיקים אבקה קמחית המשמשת להכנת תבשיל דמוי פודינג הידוע בלשונות אירופה בשם סַלֶפּ, שאינו אלא שיבוש שמו הערבי סַחְלֶבּ, שהוא גם מקור השם העברי (בעבר הגו את השם בעברית שַׁחְלָב).

ידועים 35 מינים בסוג סחלב, מהם 11 בארץ. תפוצתם העולמית משתרעת בארצות שסביב הים התיכון, צפונה למערב אירופה, ומזרחה לאסיה לכל אורכה, עד יפן.

הסחלב הריחני הוא סחלב בינוני בגודלו, נדיר ביותר בארץ, גדל בעיקר בבתי גידול לחים או לחים-לשעבר בעמקים ובהרים בצפון הארץ.
מהסחלבים המעטים בארץ המדיפים ריח, אך בניגוד לסחלב קדוש ריחו בלתי נעים, מזכיר ריח פשפשים.
פורח מאוחר-יחסית, ממארס עד מאי. התפרחת צפופה, ובה 10–100 פרחים. השפית מחולקת ל-3 אונות, צבעה ורוד כהה ועכור, יתר הפרח ורוד בהיר, כמעט לבן. הדורבן קצר, דק ומחודד, נוטה מטה.
מואבק על-ידי מגוון רחב של חרקים: מינים שונים של דבורי-בר, וכן צרעות ופרפרים.
תפוצתו העולמית רחבה, בארצות הים התיכון סביב, צפונה לאירופה ומזרחה לקווקז ולאירן.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע



 
גינון חסכוני בצמחי בר