אנואקטנגיום מצטופף

הדפסה
  Anoectangium handelii שם מדעי
טחבי עלים (מערכת)
Bryophyta
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מדבר בית גידול
עגול צורת הגבעול
טחבים צורת חיים
מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, נגב צפוני, נגב והרי אילת, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

אנואקטנגיום  מצטופף
צילום: © דרור מלמד   רכס חלוקים, 3-2023
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

אנואקטנגיום מצטופף הוא טחב-עלים אקרוקרפי (acrocarpous, טחב שבו מתפתחים המנבגים בקצה גבעולי הגמטופיט), המשתייך למשפחת Pottiaceae. זהו טחב קטנטן, גובהו עד 3 מילימטרים, יוצר גושים ירוקים, צפופים מאוד (מכאן שמו העברי של המין, שאינו רשמי). הגבעולים מזוותים קמעא, על פי רוב פשוטים, אך יש שהם מתפצלים לענפונים. הצמחים ירוקים בחלקיהם העליונים וחומים-בהירים בחלקיהם התחתונים. העלים זעירים, אורכם אינו עולה על 0.5 מילימטר, חובקים את הגבעול, קרין עובר לאורכם, ערוכים בצפיפות לאורך הגבעול, ביובש הם זקופים והדוקים אל הגבעול ובלחות נפרשים מעט ונוטים-מעלה בזוית חדה, קצותיהם קשותים מעט לאחור. הטרפים ביצניים-איזמלניים עד לשוניים, קצותיהם קהים או מחודדים, לעתים הקצה הקהה בעל-חוד קצרצר. שולי הטרף שטוחים, לעתים משוננים בעדינות. עורק האמצע (costa) ניכר, רחב למדי, הולך ונעשה צר כלפי קצהו ונעלם מתחת לקצה הטרף. בבסיס העלה תאי רקמת הטרף מרובעים עד מלבניים, לאורך רקמת הטרף התאים מרובעים-עגולים, קטנים, בעלי דפנות עבות. יש והצמחים נושאים ניצני-ריבוי (gemmae) אגסיים זעירים, נישאים על גבעולונים, היוצאים מחיקי העלים. אברי המין, הארכוגניה הנקביות והאנתרידיה הזכריים, ערוכים על פרטים נפרדים באופן מעין "דו-ביתי" (dioicous). מנבגים אינם מוכרים במין זה.
אנואקטנגיום מצטופף דומה מאוד לאלשן ירוק, אולם לאנואקטנגיום עלים בעלי קרין ניכר, הערוכים ביתר צפיפות לאורך הגבעול.
תקופת צמיחתו של אנואקטנגיום מצטופף נמשכת מתחילת החורף (דצמבר) ועד לתחילת האביב (מרץ).
אנואקטנגיום מצטופף מצוי פה ושם באזורים היובשניים של ישראל. הוא גדל בקרקעות סידניות ובכיסי קרקע שעל סלעים. תפוצתו בדרום-מערב אסיה, במזרח התיכון ופה ושם באירופה והוא נדיר בצפון אמריקה.
אנואקטנגיום מצטופף תואר בשנת 1913, על-ידי הבריולוג (חוקר הטחבים) האוסטרי שיפנר (Victor Félix Schiffner, 1862-1944). שמו המדעי של הסוג, Anoectangium, מיוונית: anoiktos - "פתוח", "פעור", angos - "מיכל", לאמור: "מיכל פתוח", מאזכר את היעדר פי-המנבג בקופסיות המנבגים של מיני הסוג. את שמו המדעי של המין, handelii, קרא שיפנר לכבודו של הבוטנאי האוסטרי הנדל-מאצטי Heinrich Raphael Eduard Freiherr von Handel-Mazzetti, 1882-1940) ), שבשנת 1910 יצא במשלחת מחקר לסהר הפורה (מסופוטמיה), בין נהרות הפרת והחידקל ואסף את המין בקורדיסטן, יחד עם מיני טחבים רבים אחרים.
בסוג אנואקטנגיום כ-85 מינים, אנואקטנגיום מצטופף הוא המין היחיד הגדל בישראל.

כתב: דרור מלמד


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר