הדפסה
שלמון  יפואי

מי אני ומה שמי...

חיפוש מתקדם תואם אפליקציה   22/05/2022
קק"ל וצמח השדה משיקים את החיפוש המתקדם החדש והידידותי, שמותאם לטלפונים הניידים והינו תואם אפליקציה. הוא מותאם לטלפונים ניידים , ידידותי  עם סינונים מתאימים. הממשק הינו בגרסת בטא, הינכם מוזמנים לשלוח לנו (רק למייל האתר) פידבקים (אפשר גם חיוביים) 
 
לקראת יומולדת ה 16 לעליית אתר צמח השדה לרשת האינטרנט, שיחול בערב חג השבועות , קק"ל נותנת עוד מתנה לציבור הגולשים . 
חיפוש מתקדם מותאם לניידים שהינו תואם אפליקציה
 
מחשבה רבה הושקעה הן בהתנהלות הממשק והן בגרפיקה, על מנת שנוכל בקלות (יחסית) לזהות צמחים ועצים מהבית, בשטח בטיולים, ליד הבית ובכל מקום. 

בהמשך המלצנו  על טיפים למשתמשים – מומלץ לקרוא 
 
אנו מציעים לכם להתייחס לטיפים הללו בחיפוש על מנת שתצליחו לזהות נכון. 
 
ניתן לזהות את הצמחים לפי קריטריונים "פשוטים" יחסית ולבחור מאוסף התמונות המתקבלות את הצמח המתאים. הוספנו אייקונים שיסיעו לכם להבין את משמעות הקריטריונים ויקלו על הבחירה. יחד עם זאת יש לזכור כי חייבים להכיר מספר מונחים בוטניים, אם לא מצליחים לנסות שוב ולא להתייאש. 
(יש לזכור המגדיר המסורתי המדוייק הינו ספר השוקל כ 2 ק"ג, ואינו נגיש כלל להדיוטות)  
 
החיפוש המתקדם כולל מספר סימני זיהוי נוספים על אלה שניתן להשתמש בהם בחיפוש הפשוט, שבתיבת החיפוש.
 מהם קריטריונים פשוטים? מתברר שלא הכל פשוט כפי שהוא נראה לגולש שאינו בוטנאי ובקיא במונחים הבוטניים. 

אם אינכם יודעים את שמו של הצמח שבידכם תוכלו לחפש לפי מספר סימנים. בסוף החיפוש מנוע החיפוש יציג את התמונות של הצמחים שהסימנים האלה מתאימים להם ומתוכם תוכלו למצוא את הצמח שבידכם.
אין צורך לפרט את כל הסימנים אך ככל שתרבו בסימנים שאתם בטוחים בהם התוצאה תהיה מדויקת יותר.
תמיד ניתן לבחור "לא ידוע" או לעבור לסינון הבא
 
טיפים והמלצות:

חיפוש לפי שם 
ניתן לחפש לפי שמות עבריים, שמות מדעיים, שמות אנגליים או שמות ערביים של הצמחים. מן הראוי לזכור שבשפות הזרות יש יותר משם אחד מקובל לכל מין. השתדלנו לבחור בשם הנפוץ והמקובל על הרבים. השמות העבריים נכתבו בכתיב מלא אך מנוע החיפוש ימצא גם שמות הכתובים בכתיב חסר. 
 
חיפוש לפי צבע עיקרי 
השתדלנו לציין את הצבע הבולט של עלי הכותרת. לא תמיד הדבר קל. אם אינכם בטוחים בצבע, מסיבות שונות כגון, הצבע אינו ברור, יש לפרחים מספר צבעים או שהצבע משתנה במהלך הפריחה, סמנו בחיפוש "לא יודע", או נסו לחפש בצבעים קרובים. יש גם מינים אשר יש להם כמה מופעים בצבעים שונים זה מזה, הכלנית למשל. בחרנו את מגוון הצבעים כדי שיהיה קל לזהות .

מספר עלי כותרת בפרח בודד. 
זה נראה פשוט אבל זה לא פשוט !!! למשל יש שיחשבו שלחרצית יש הרבה עלי כותרת= טעות . מה שאנו חושבים כפרח הינה קרקפת ובה הרבה מאוד פרחים משתי צורות, ולפרח היחיד כותרת "מאוחה" (עלי הכותרת מחוברים).  יש מספר משפחות בהן יש תפרחת ובה פרחים רבים שנראים כאילו הם פרח אחד. כך למשל גם במשפחת הסוככיים (גזר קיפח, נירית הקמה ועוד) יש לבחון את עלי הכותרת בפרח יחיד בסוכך.
כדי לבלבל אותנו עוד, ישנם פרחים שיש להם מספר לא קבוע של עלי כותרת, או שישנם פרחים שעלי הגביע ועלי הכותרת צבועניים  ודומים לחלוטין (למשל בוצין סוככני) לכן אם אינכם בטוחים ב-100 אחוזים אל תבחרו את הקטגוריה הזו.
 
תפוצה
הכנו מפה נחמדה, מימין לה רשומים שמות  האזורים, כשתלחצו על שם האזור יצבע האזור במפה, כך שקל לזהות את האזור וקשה לטעות. תבחרו את האזור המבוקש וזה יסנן הרבה צמחים ואפשרויות בחירה בקריטריונים האחרים.  
 
משפחה 
ניתן לחפש את שם המשפחה בעברית. השתדלנו לכלול את השמות המעודכנים לפי הספרות המדעית. ניתן לבחור את המשפחה אליה משתייך הצמח מתוך רשימת המשפחות שישנה באתר. אם תקלידו את האותיות הראשונות יופיע שם המשפחה. עליכם רק לבחור אותו (ללחוץ עליו) . אם כבר בחרתם מספר קריטריונים אחרים סביר להניח כי מספר המשפחות יקטן, כי יסוננו כל המשפחות שאינן עונות לקריטריונים שבחרתם. 
 
צורת חיים 
היו זהירים בבחירה, ישנם צורות חיים קלות לזיהוי כמו עץ, שיח, או מטפס אולם לא כל הצורות ידועות וברורות לכולם. בחרו מתוך הרשימה את המונח המתאים ביותר לצמח שאתם מבקשים לזהות. על-מנת להקל, כללנו את השיחים ובני השיח בקטגוריה אחת. כל הגיאופיטים, בעלי הבצל ובעלי הפקעת נכללים בקטגוריה אחת. במטפסים נכללים גם הרב-שנתיים וגם החד-שנתיים. הטפילים כולם בקבוצה אחת גם הטפילים המוחלטים וגם הטפילים למחצה, שיש להם עלים שמבצעים פוטוסינתזה.
 
פורח בחודש  
נראה ברור וקל לבחירה, גם כאן תיתכן סטייה. חשוב לדעת כי ישנה לעיתים פריחה "שלא בזמנה" בגלל גורמים שונים כמו שינויים במזג האוויר, השקיה בשולי שדות וגינות וכו. כמו-כן ישנם  הבדלי פריחה בין הדרום והצפון. הפריחה מתרחשת בדרום בד"כ לפני הפריחה בצפון.  
 
גובה הצמח
הצגנו מספר קטגוריות של גובה. בחרו את המתאימה ביותר, אך יש לזכור שתיתכנה סטיות רבות מהתחום שקבענו. ראשית יש שונות רבה בין הפרטים וייתכנו יוצאי דופן. בנוסף לכך, ישנם צמחים צעירים שלא הגיעו למלוא גובהם, צמחים הגדלים בצל ונוטים להיות גבוהים מהרגיל וכד' יחרגו מתחום המידות שקבענו.

בית הגידול 
למען הפשטות הגדרנו שמות של בתי גידול המוכרים גם לאלה שאינם אנשי המקצוע. ישנם צמחים הנפוצים מאוד ומופיעים במספר בתי גידול. עבורם כללנו את הקטגוריות של "קרקעות קלות" – החולות, החמרה, הכורכר וצורות המעבר שביניהם.
"קרקעות כבדות" – הקרקעות השחורות של העמקים, הקרקעות האדומות והאפורות של ההרים, קרקעות הבזלת וכד'. צמחים המופיעים במספר בתי גידול ולא ניתן לקבוע לגביהם בית-גידול אחד אופייני רצוי להשאיר כ"לא ידוע" או לעבור לקריטריון בא 

הגבעול
ישנה אפשרות לבחור או צורתו או את כסותו 
צורת הגבעול: יש לבחור את אחת הצורות מהרשימה. הכוונה לצורתו של הגבעול כפי שהיא נראית בחתך הרוחב. ניתן לקבוע אותה לפי הסתכלות ומישוש ואין צורך לחתוך.
כסות: יש לבחור מהרשימה ומהאייקונים את התיאור המתאים. בדרך כלל הכסות של הגבעול והעלים דומה באופייה. 

העלה 
שפת העלה: יש לבחור את הצורה המתאימה ביותר לפי האייקונים
צורת העלה:  כנ"ל. 
הערה:
אי אפשר היה להוסיף את כל צורות העלים הקיימות. אם לא מצאתם את הצורה המתאימה, דלגו הלאה. 

השקיעו מספר דקות ללמוד ולהכיר את האפליקציה, במידה ול הצלחתם לזהות צמח נסו שוב, שנו קרטריון אחד או שניים או למדו את המונחים במונחון שבאתר 

לבסוף: אם ברצונכם להציג אייקון לחיפוש המתקדם במסך הטלפון הנייד. היכנסו לחיפוש המתקדם, לחצו על שלוש הנקודות מעל החיפוש ולחצו שוב על : "הוספה לדף הבית" . 
יתקבל אייקון במסך, שיפתח ויציג את החיפוש המתקדם 

כתבה: שרה גולד 
בהצלחה מקק"ל וצוות צמח השדה 
 
גינון חסכוני במים