הדפסה
כרכום  חורפי

בנחל חלילים

אל פריחת הכרכום החורפי   23/12/2007

בעונה זו של השנה, נמצאים רוב מיני הכרכומים בשיא הפריחה, זה קורה בסיום פריחת הסיתווניות והחלמוניות , ובד"כ יחד עם הנרקיסים. רוב מיני הכרכומים פורחים בגולן ובגליל, כמו גם בגלבוע. אנו נרד הפעם לטייל בשמורת טבע נחל חלילים וגן לאומי עינות תלם , במסלול שמציעה רשות הטבע והגנים.

נחל חלילים הוא גיא קצר, שאורכו כקילומטר בלבד, היורד היישר מהיישוב מבשרת ירושלים אל ערוץ עמק הארזים, שבנחל שורק, סמוך למוצא (כביש תל-אביב- ירושלים).
כאן, סמוך לירושלים, נשמרו מדרונות וגיאיות, המעטרים את הבירה ומייצגים נופים קדמונים של הרי ירושלים.

נחל חלילים מתחתר בסלעי תצורות שורק וכסלון. תצורת שורק היא אחת התצורות הגאולוגיות הבולטות בנוף הרי ירושלים.
עובי חתך התצורה, המורכבת מחילופי שכבות של סלעי דולומיט קשים עם שכבות חוואר, הוא 180 מטרים. התצורה נחשפת במקומות רבים בהרי יהודה, והיא ניכרת בנוף המדרגות שיוצרים הסלעים. רוב הטרסות החקלאיות, האופייניות להרי יהודה, מנצלות את המדרגות של תצורת שורק. שכבות החוואר נושאות מעיינות קטנים, דוגמת עין חמד והסטף. תצורת כסלון, לעומת זאת, נחשפת רק ברצועות צרות ולאורך נחלים בלבד, אך היא בולטת מאוד בנוף, משום שהיא יוצרת מצוקים של ממש.

בעונה זו פורח שם הכרכום החורפי, באביב מתכסים מדרונות נחל חלילים בפריחה מרהיבה של כלניות, רקפות ומינים של משפחת הסחלבים כמו, דבורנית דינסמור ודבורנית צהובה. כדאי להביא משקפת, למצוא פינה שקטה, ולנסות לגלות את ציפורי השיר הרבות שמבלות כאן, כמו צופית, חגלה, נקר סורי, חנקן אדום-ראש, עורבני, ועוד עופות רבים אחרים. 

 איך להגיע ועוד במסלול של עודד פורת

תהנו ושימרו על הניקיון

גינון חסכוני במים