משפחת הרקפתיים   Primulaceae

כתבה : ערגה אלוני

משפחת הרקפתיים מוכרת לנו בארץ בעיקר בזכות צמח הבר רקפת מצויה אך היא כוללת סוגים נוספים. שם המשפחה הוא כשמו של הצמח בכור אביב Primula)) המוכר בארץ כצמח נוי שמגדלים בחממות.

המשפחה צנועה, יש בה כ-30 סוגים וכ-800 מינים והיא נפוצה בעולם באזורים הממוזגים והקרים של כדור הארץ, חלקם עשבוניים רב שנתיים, מטפסים, שיחים ועצים. בארץ, נפוצים צמחי בר מהמשפחה מהצפון הארץ ועד לדרומה.

עלי הצמחים פשוטים מסודרים על הגבעול לסרוגין או נגדית. יש במשפחה בעלי פרחים נכונים ויש שאינם נכונים ( הקרפות). הפרחים דו מיניים. הכותרת בעלת צינור ולה 4-5 אונות. עלי גביע 4-5 אינו נשיר. אבקנים 5 המאוחים בצינור הכותרת וזיריהם חופשיים. השחלה עילית או תחתית למחצה, בעלת מגורה אחת. עמוד העלי בעל צלקת אחת. הפרי הלקט בעל זרעים הנפתח ע"י קשוות או מכסה.

מבין צמחי התועלת מצויים בעיקר צמחי גינון. ראוי להזכיר את הרקפת התרבותית (Cyclamen) הגדלה בחממות אשר כבשה לה מקום כבוד בשווקי הארץ בגלל יופיה וריחה, והיא צמח חשוב בשוק הצמחים בישראל.

לצמח פרחים גדולים ובולטים, צורת הכותרת שונה בין הזנים. לאחדים עלים מעוגלים, חדים ואף משוננים. מגוון הצבעים מרשים: לבן ורוד לילך אדום וסגול. כמו כן פותחו זני כלאיים של רקפת הבר שגם הם בעלי צבעים השונים מצמח הבר.



נמצאו 1 צמחים ששייכים למשפחת הרקפתיים
רקפת מצויה