משפחת הלועניתיים   Scrophulariaceae

משפחת הלועניתיים כוללת כ-220 סוגים ו-4450 מינים מהם חד שנתיים ורב שנתיים: בני שיח, שיחים מטפסים ואף עצים. תחום התפוצה בעולם של הצמחים ממשפחה זו הוא רחב. הם גדלים באזורים הצפוניים והלחים של כדור הארץ, הם מצויים באזור הממוזג וגם באזורים יבשים.
העלים של צמחי הלועניתיים פשוטים וסידור העלים הוא מסורג או נגדי. העלים לרוב חלקים, אך לצמחים הגדלים באזורים יבשים יותר, מצוי לעיתים על שטח העלה כסות שער זיפני.
הפרחים אנדרוגניים, שונים בצורתם. לפרחי הלוענית (Scrophularia) סימטריה דו-צדדית ולאחרים פרח כמעט רדיאלי כמו לבוצין ((Verbascum
עלי הגביע מספרם בין 5-4 והם אינם נושרים לאחר הפריחה. עלי כותרת מספרם 5-4, לרוב מאוחים. יש והפרח יוצר צורת צינור לדוגמה רוסליה, נימזיה, לוע ארי, פשתנית, ואחרים. מספר האבקנים הוא בין 2 ל-5. לעיתים מצויים 4 אבקנים ואבקן אחד מנוון כמו בלוענית. ואילו לורוניקה שני אבקנים בלבד.
השחלה עילית בנויה משני עלי שחלה ושתי מגורות. הפרי הלקט מרובה זרעים, אך מצויות גם ענבות. ההלקט של לוע ארי והפשתנית נפתחים ע"י נקבים זעירים. תנועת הגבעול מפזרת את הזרעים שנובטים בתקופה הלחה של השנה. הפרחים מותאמים להאבקה ע"י חרקים. הפרחים מכילים צוף. חרקים הנמשכים אל הצוף הנמצא בצופנים. החרקים המגיעים לצופנים, עוברים בדרכם את האבקנים וקולטים בחלקי גופם גרגירי אבקה המועברים לפרחים אחרים. 
למשפחה אין חשיבות כלכלית כמו למשפחות צמחים אחרות. רבים מבני המשפחה משמשים כצמחי נוי. הצמח אצבעונית , (Digitalis ) הנפוץ בגינות באירופה וגדל גם בגינות הנוי בארץ הוא צמח רעיל המכיל גליקוסידים. מצמח זה מפיקים את החומר דיגיטלין המשמש כתרופה לבעיות לב.

בשנים האחרונות נערכו שינויים בחלוקת הסוגים למשפחות  בהתאם לתוצאות מחקרים מולקולאריים. לפיכך, הסוגים בר-לוע, עלוק, עלקלוק ושיננית הועברו למשפחת העלקתיים, והסוגים ורוניקה, חסרף, לוע-ארי, לועית, עפעפית, פשטה, פשתנית וצלצל הועברו למשפחת הלחכיים.
כתבה ערגה אלוני



נמצאו 1 צמחים ששייכים למשפחת הלועניתיים
בוצין מפורץ