מכנף נאה

הדפסה
  Tipuana tipu שם מדעי
  Rosewood Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הדרומית, מרכז מוצא
צמח מיובא צופני

מכנף נאה
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מכנף נאה הוא עץ נוי נשיר שמגיע לגובה 30 מ'. קוטר צמרתו מגיע ל-20 מ' והוא משמש לרוב כעץ נוי בגנים פרטיים וציבוריים.
למכנף נאה גזע זקוף שקליפתו בהירה ומחורצת. הנוף סבוך ובו ענפים גדולים שצומחים בכוונים שונים. העלים המנוצים נגדיים. להם 7 – 15 זוגות עלעלים ביציים באורך 2 – 3 ס"מ ששפתם תמימה. בקצה העלה יש עלעל בודד. 
הפרחים של מכנף נאה ערוכים בתפרחות מסועפות ובהן כ-10 פרחים. לפרח 5 עלי כותרת צהובים. בבסיס עלי הכותרת העליונים כתם אדמדם-חום. הפרי הוא תרמיל יבש בלתי-נפתח המכיל זרע בודד. יש לו כנף בגודל 3 – 5 ס"מ, אך מפאת כובד הזרע הפירות אינם נפוצים ברוח למרחק רב אלא נושרים בקרבת העץ. בגינות מושקות הם נובטים בצל עץ האם, אך בדרך-כלל אינם מתפתחים בצל.
המכנף הנאה השתייך בעבר למשפחת הקסאלפיניים שכיום היא חלק ממשפחת הקטניות. כרבים מבני משפחה זאת מקיים המכנף הנאה סימביוזה עם חיידקים מקבעי חנקן מקבוצת הריזוביום. החיידקים יוצרים על-גבי השורשים פקעיות חומות שכאשר חותכים אותן מתגלה בתוכן הצבע האדום של צבען הלגהמוגלובין, האופייני לפקעיות אלו.
שורשיו של המכנף הנאה צומחים לצדדים והם עלולים להרים מדרכות ולפגוע ביסודות של מבנים, לכן לא מומלץ לטעת אותו בקרבת בתים. הוא משמש גם כמקור למזון לבע"ח ולעץ.
המכנף הנאה הוא מין יחיד בסוגו. מוצאו בדרום אמריקה אך הוא הועבר למטרות גינון לאזורים הטרופיים והסוב-טרופיים בשאר היבשות. באוסטרליה ובדרום-אפריקה הוא הוגדר כצמח פולש.

כתב עמרם אשל



תמונות נוספות:

הצמח במקורות