סופורה אמריקנית

הדפסה
  Sophora secundiflora שם מדעי
  Texas Mountain Laurel Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה, מרכז מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל צמח מיובא

סופורה אמריקנית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

סופורה אמריקאית היא עץ קטן עם גזע אחד או מספר גזעים או שיח גדול ירוק-עד, הגדל לאיטו עד 5 - 8  מטר גובה ו- 3 - 5  מטר רוחב. העלים מנוצים פעם אחת ולהם 7 - 9 עלעלים מבריקים בצבע ירוק כהה. אורך העלה 10 - 15 ס"מ ואילו העלעל אורכו 2.5 - 5 ס"מ. העלווה קישוטית.
הפריחה חלה באביב המוקדם, הפרחים ערוכים באשכולות שמוטים המזכירים את פריחת הויסטריה, אלא שהאשכולות של הסופורה האמריקנית קטנים יותר. אורך התפרחת 10 - 15  ס"מ, צבע הפרחים סגול-כחול כהה והם מאד מאד ריחניים. הריח מתקתק, ולטעמי, זו הפריחה בעלת הריח הכי נעים בעולם הצמחים. בהמשך לפריחה נוצרים פירות הדומים לבוטנים. צבע הפרי אפור-חום ובתוכו זרעים קשים וקישוטיים שצבעם אדום והם מאד רעילים.
לסופורה אמריקנית צימוח איטי עד בינוני. באופן טבעי הצמח יגדל בצורת שיח אולם ניתן לעצבו כעץ קטן. הוא אינו דורש גיזום למעט גיזומי עיצוב וניקוי הגזע. מתאים לשתילה בשמש מלאה או צל חלקי בכל אזורי הארץ, כולל אזורי ההר הגבוה. באזורים בהם הטמפרטורות גבוהות הוא משגשג.
בארץ מוצאו הוא גדל על קרקעות בסיסיות ולכן הוא מתאים מאוד לגינון בארץ. מומלץ לשתול אותו בקרקע מנוקזת. הוא נחשב לחסכן במים אולם תוספת השקיה בשנים הראשונות תעודד את צמיחתו.
סופורה אמריקאית אוקלמה בארץ לפני עשרות שנים. בשנת  1997 בפרויקט משותף עם  קק"ל ומ.ע.צ., שתלנו  מספר צמחי סופורה  בכביש 40 בקטע  בילו-רמלה, סמוך לכניסה למושב סתריה. הצמחים קיבלו השקיות עזר בשנה הראשונה לשתילה בלבד ומאז הם גדלים בצד הכביש בתנאי בעל. כמות המשקעים הרב שנתית באזור זה היא בממוצע 550 מ"מ לשנה. הקרקע היא חול-חמרה והצמחים מתפתחים ופורחים מדי שנה.
מומלץ לשתול סופורה אמריקנית כצמח מיסוך בין שכנים, ליהנות מחיץ גבוה של עלווה ירוקה וחיונית במשך כל השנה ומפריחה ריחנית באביב המוקדם. מרחק השתילה המומלץ למטרות גדר חיה הוא 2 מטר בין הצמחים. כעץ קטן מומלץ לשתול ברחבת המדשאה או בחזית של בית עם גינה לא גדולה במיוחד (אין לסופורה שורשים תוקפניים). מתאים לשתילה בפטיו או כצמח מיכל על גג או רחבה מרוצפת. מאחר שסופורה גדלה לאט, יש קושי לשכנע אנשים לשתול אותה בגן. עם זאת, משיגדל הצמח – הוא לא יאכזב את בעליו. ריבוי הצמחים הוא ע"י הנבטת זרעים. מומלץ להנביט זרעים בעודם טריים.
הסוג סופורה כולל כ-50 מינים של עצים ושיחים נשירים וירוקי-עד. לכולם פרחים פרפרניים,  ריחניים ובולטים, ופירות וזרעים קישוטיים. הסוג כולל מינים מאזורים לחים בניו-זילנד, מאזורים טרופיים בהוואי או מאזורים יובשניים במערב ארצות-הברית.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: