שלטית אפריקנית

הדפסה
  Peltophorum africanum שם מדעי
  Weeping Wattle Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה צמח מיובא צופני

שלטית אפריקנית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שלטית אפריקאית היא עץ נשיר מותנה הגדל לגובה בינוני, מערכת שורשים שאינה תוקפנית ופריחה בולטת בצבע צהוב מבהיק, בקיץ. העץ גדל בקצב צימוח בינוני  לגובה של 8 - 10 מטר. הצמרת כדורית קליפת הגזע בעץ הבוגר מחוספסת וצבעה חום - אפור. העלים מנוצים פעמיים, העלעלים שעירים בשני צדדיהם וצבעם ירוק עמום.
הפרחים ערוכים  באשכולות  צפופים וזקופים וצורתם אופיינית לבת-משפחת הקסאלפיניים. קוטרו של פרח בודד הוא 2.5 ס"מ, צבעו צהוב בוהק ועלי הכותרת מקומטים. הפריחה אכן מרשימה ובולטת, מתרחשת בקיץ, כשהימים חמים ונמשכת כחודשיים. הפרחים עשירים באבקה ובצוף ויש להם ערך תזונתי חשוב לדבורים. בהמשך לפריחה מתפתח פרי, תרמיל שטוח, בלתי נפתח באורך 10 ס"מ, צבעו חום ובתוכו 2-1 זרעים. תרמילי הזרעים  נשארים על העץ תקופה ארוכה לאחר הפריחה, והם פוגמים ביופיו של העץ.
שלטית אפריקנית, בשונה מהמין הנפוץ- שלטית מסופקת, מתאימה במיוחד לשתילה כעץ רחוב, הודות לממדי העץ הצנועים ולמערכת שורשים לא תוקפנית, שלא תפגע במדרכה מרוצפת. העץ מתאים לשתילה בגן קטן כעץ בודד להצללה על דשא, בפטיו, בחצר או בחורשות.
ריבוי העץ נעשה מזרעים. יש להשרות את הזרעים במים חמים למשך לילה ולמחרת לזרוע אותם במגשי הנבטה בורמיקוליט. מומלץ לכסות את הזרעים בשכבה דקה של ורמיקוליט ולדאוג לשמור על לחות במצע. הנביטה מתחילה תוך שבוע ימים. העתקת הנבטים הצעירים, עוברת בקלות, לעציצים עם מצע גן. יש להימנע מעודף השקיה. את ההנבטה יש לעשות באביב ולהגן על השתילים הצעירים בחורף הראשון.
שלטית אפריקנית אוקלמה בארץ לפני עשרות שנים, כנראה על ידי רות בנימין ז"ל, שניהלה את חוות הנוי בעמק-חפר. במשך השנים הוא נשתל באזורי הארץ השונים כגון בחוות הנוי, במושב סתריה, במשתלת קק"ל בגילת ובגן הבוטני בירושלים, והראה התאמה בגידול באזורים אלו. לפני שני עשורים שתלתי מין זה בגינון במושב סתריה, בשדרה כעצי רחוב ובחורשה. העצים  גדלים ללא תוספת השקה, מתפתחים היטב ונחשבים מבין העצים היפים, הבולטים במיוחד בזמן הפריחה.  העץ יגדל בכל אזורי הארץ, ברוב סוגי הקרקעות ובתנאי שתהיינה מנוקזות. בצעירותו הוא רגיש לקור קיצוני ולקרה. הוא זקוק לכמות מים בינונית ותוספת מים תאיץ את גידולו. עם זאת, הצמח עמיד למדי ליובש בעתות מצוקה, וזאת לאחר התבססותו.
הסוג שלטית כולל 15 מינים של עצים, לכולם פריחה צהובה. בארץ גדלים שני מינים, מין זה,  שמוצאו באפריקה ומין אחר הנפוץ יותר בגנים, שלטית מסופקתPeltophorum dubium  , שמוצאו בדרום אמריקה, שלו יש קצב צימוח מהיר יותר והוא מתפתח לעץ גדול, הגדל עד 15 מטר גובה שגם הוא פורח בקיץ.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: