הרפוליה עצית

הדפסה
  Harpullia arborea שם מדעי
  Tulipwood Tree Common name
סבונניים
Sapindaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, אסיה, אינדומלזיה, הודו, אוסטרליה מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

הרפוליה עצית
צילום: © סימה קגן   סתריה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

הרפוליה עצית היא עץ דו-ביתי ירוק-עד הגדל לגובה של כ-10 מטר ונחשבת לעץ צל יפהפה לאזורים סובטרופיים. יש לה קצב צימוח מהיר, צמרת נוף מעוגלת וצפופה ועלווה מבריקה. העלים מנוצים, אורכם כ-30 ס"מ, בכל עלה 11-6 עלעלים תמימים, מוארכים, ההולכים ומתחדדים. אורך העלעלים כ-13 ס"מ ורוחבם כ-3 ס"מ. לעץ גזע חלק בצבע אפור.
הפרחים קטנים ולא בולטים, צבעם צהבהב־ירוק. הפריחה מופיעה בקרבת קצות הענפים באשכולות המשתלשלים כלפי מטה. בהמשך לפריחה, החלה בצמחי נקבה בקיץ, מתפתח פרי הלקט. צבעו אדמדם, מרקמו גלדני ובתוכו זרעים גדולים בצבע שחור מבריק. הלקטי הפרי קישוטיים, מרשימים ובולטים על העץ במשך מספר חודשים. בתחילה הם סגורים, בהמשך נפתח ההלקט האדום, והזרע השחור המבריק בולט מתוכו. לעצי הזכר (50 אחוז מהאוכלוסייה) אין כמעט פֵּרות, וחשוב לציין שהעץ אינו גורם מטרד גם כשהפרי נופל. מקור העץ השתול באילנות בזרעי הרפוליה עצית שאספתי בשנת 1997 מעץ הגדל בארבורטום בלוס אנג'לס. העץ אוקלם שם בשנת 1968. הזרעים נבטו ושתלתי מספר עצים בגינון במכון וולקני, באילנות, וכעץ רחוב בהרחבה במושב סתריה. במזרח אוסטרליה הוא משמש כעץ רחוב  בערים רבות. הרפוליה עצית עמידה בטמפרטורות נמוכות של עד מינוס 6 מעלות צלסיוס. היא תגדל ברוב סוגי הקרקעות בתנאי שיהיו מנוקזות. מומלץ להעשיר את בור השתילה בחומר אורגני ולפזר חיפוי מסביב לבית השורשים. העץ מעדיף אזורי גידול לחים: אזורי השפלה, מישור החוף והעמקים. הוא זקוק לכמות מים בינונית. תוספת מים בשנים הראשונות תאיץ את גידולו. עם זאת, לאחר התבססותו הצמח עמיד למדי ליובש בעתות מצוקה.
הרפוליה עצית משתלבת בגן כעץ בודד או כקבוצת עצים קטנה להצללה. היא מתאימה לשמש עץ רחוב. הודות למערכת שורשים לא תוקפנית אפשר לנטוע אותה ללא חשש מפגיעה במדרכה. העץ מתאים לגינת הבית, לצד בניין או בפטיו בחצר.
להרפוליה עצית עצה קשה ונחשקת הנמצאת בשימוש מסורתי בתעשיית העץ.
ריבוי העץ נעשה בזרעים. יש להשרות את הזרעים במים חמים למשך לילה, ולמחרת לזרוע אותם במגשי הנבטה בוורמיקוליט. מומלץ לכסות את הזרעים בשכבה דקה של ורמיקוליט ולשמור על לחות המצע. את הנבטים הצעירים יש להעתיק לעציצים עם מצע גן. את ההנבטה יש לעשות באביב ולהגן על השתילים הצעירים בחורף הראשון.
הסוג הרפוליה כולל 26 מינים של עצים ושיחים דו-ביתיים, הגדלים מאסיה הטרופית עד אוסטרליה ומדגסקר.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות:


קישורים