איקליפטוס משולש

הדפסה
  Eucalyptus viminalis שם מדעי
  Ribbon Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס משולש
צילום: © שרה גולד   אילנות , 12-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס משולש הוא עץ גדול ומהיר גידול המגיע לגובה 30 מ' ובאוסטרליה אף ל-55 מ'. לעץ גזע קצר ועבה שממנו יוצאים ענפים כבר בגובה נמוך. איקליפטוס משולש בעל הגזע העבה ביותר גדל בניו-זילנד (כעץ נטוע) וקוטרו בגובה החזה 3.25 מ'.
צבע העצה צהוב בהיר עד ורוד, קשיותה בינונית אך היא איננה חזקה וכבדה ואף לא ניתנת לעיבוד נוח. השימוש העיקרי של העצה הוא לקונסטרוקציות קלות ולייצור נייר. ככל הנראה השם המדעי של מין העץ viminalis מציין את הגמישות הרבה ואת יכולת הכיפוף הקלה של הענפים.
הסות (קליפה) אפורה, מחוספסת בחלקו התחתון של הגזע. גבוה יותר בגזע ובענפים הסות לבנה עד אפורה, חלקה ומתקלפת בפסי אורך. סות מתקלפת וגזע חלק (גם אם בחלקו) הקנו לאיקליפטוס זה כמו לעצים רבים אחרים מאותו סוג את השם Gum, שם המופיע בכל צירופי השמות האנגליים של איקליפטוס משולש. על שום פסי אורך של קילוף הסות בחלק הגבוה של הגזע והענפים נקרא העץ באנגלית גם Ribbon gum שפירושו "סרט" או "רצועה".
העלים היובניליים נגדיים ללא פטוטרות ויושבים ישירות על הגבעול. העלים הבוגרים מסורגים, מואורכים וצורתם כחרמש. העלווה של איקליפטוס משולש משמשת מקור מזון חשוב ביותר לקואלות הגדלות בטבע על עץ זה באוסטרליה. הקואלות ניזונות מן העלווה ומקבלות ממנה שני מרכיבים סותרים: טאנינים קשים מאוד לעיכול ותמיסות סוכריות שקיימות בעלים.

השם האנגלי Manna gum פירושו מן ולקוח מעברית, אף שברור שלא הוא זה שסיפק את המן לבני ישראל במדבר. השם ניתן בשל המוהל (תמיסה המכילה סוכרים המוסעת מן העלים לחלקי הצמח האחרים בצינורות השיפה) האדום והמתוק המופרש מהעלים עם פגיעת חרקים (באוסטרליה) ובשל התמיסה הסוכרית העוברת בצינורות השיפה המכילה 15-5% סוכר. אפשר לאסוף תמיסה זו מסדקים וחתכים בקליפה ואכן התושבים האבוריג'ינים היו אוספים אותה. מהמוהל המתוק ניזונים ציפורים ויונקים שונים באוסטרליה.
התפרחות מופיעות בסוככים הכוללים, כל אחד, שלושה פרחים, והעץ כונה בשל כך בעברית איקליפטוס משולש. התפרחת נישאת על עוקץ קצר מאוד. שלושת הפרחים יוצאים ישירות מקצה העוקץ הנושא את התפרחת.
ניצני הפרחים מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח ומכסה המכסה את מצעית הפרח, האבקנים ועמוד העלי. המכסה מכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. צורת האופרקולום באיקליפטוס זה היא חרוט פחוס וממנו בולט במעט מקור קטן. המכסה במין זה הוא באורך דומה לזה של המצעית שצורתה חצי כדור. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס: ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום והוא ניתק ונושר.
התפוצה הטבעית של העץ היא בדרום מזרח יבשת אוסטרליה במדינות ניו-סאות-וולס, ויקטוריה והאי טסמניה, תפוצת העץ מסתיימת במזרח דרום אוסטרליה במערב ובדרום קווינסלנד בצפון. העץ גדל מרום פני הים ועד 1,500 מ' מעל פני הים, כמות המשקעים השנתית הממוצעת באזור גידולו הטבעי היא 1,400-625 מ"מ עם עונה יבשה של 4 חודשים. הטמפרטורה הממוצעת המקסימלית בחודש החם היא C210 והמינימלית הממוצעת בחודש הקר נעה בין C4-10.
העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-150-130 סוגים שונים, המוכרים בהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויה והקליסטימון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
איקליפטוס משולש ניטע בהצלחה בכמה מדינות שבהן אזורים קרים באקלים סוב-טרופי. נטיעות רבות שלו נעשו בארגנטינה, בבוליביה, בצ'ילה, בקורסיקה, ביוון, בהודו ועוד.
בישראל העץ משמש לייעור בשטחים פתוחים באזורים הרריים גבוהים בצפון, ובמיוחד ברמת הגולן, שם הוא נפוץ מאוד ואף נחשב לעץ טוב לייצור דבש דבורים.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: