איקליפטוס רובידה

הדפסה
  Eucalyptus rubida שם מדעי
  Candlebark Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס רובידה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס רובידה הוא עץ קטן עד בינוני. גובהו 15 מ' וצמרתו רחבה. פרט ידוע באנגליה מגיע לגובה של 20 מ'. בדרך כלל נישא העץ על גזע אחד. אפשר להופכו לרב גזעי באמצעות כריתה או גיזום. לעץ התעבות אופיינית בצוואר השורש המכונה Lignotuber.  
צבע העצה הפנימית של העץ ורוד בהיר. קשיות העצה בינונית ויש בה גרגור מסוים ההופך אותה לבלתי ראויה לעיבוד עבור מוצרי עץ איכותיים.
הסות (קליפה) של העץ לבנה חלקה יחסית; תיאור צבעה מקנה לה את אחד השמות המקובלים לעץ זה באנגלית. הסות מתקלפת ברצועות ומכאן הביטוי Ribbon בשם אנגלי נוסף. כמקובל באיקליפטוסים שיש להם סות מתקלפת מכונה העץ בכמה משמותיו האנגליים בכינוי Gum.
רצועות הסות המתקלפת, המצטברות בבסיס הגזע הלבן של איקליפטוס זה, יוצרות צורה וצבע המזכירים נר שטיפות שעווה נוזלות ומצטברות בתחתיתו. מראה זה הביא ליצירת השם האנגלי המקובל ביתר של העץ: Candlebark.
העלים היובניליים עגולים, נגדיים וחסרי פטוטרת, צבעם ירוק-כחלחל כסוף והענפים הנושאים אותם יכולים לשמש כענפי קישוט. העלים הבוגרים מסורגים וצורתם כחנית רחבה, הפטוטרת שלהם אדומה וממנה נמשך בצבע זה העורק ראשי בטרף העלים. על העלה בולטת רשת עורקים צפופה.
הפריחה באמצע הקיץ עד תחילת הסתיו. הפרחים מופיעים בד"כ בקבוצות של 3 בכל סוכך. הפרחים, כבשאר מיני האיקליפטוסים, הם פרחים מרובי אבקנים, חסרי עלי עטיף ובמרכזם בולט עמוד העלי. צבע הפרחים לבן. ניצני הפרחים דמויי כישור והם מורכבים משני חלקים: התחתון הוא מצעית הפרח בצורת כוסית המתחדדת כלפי בסיסה; החלק השני של הניצן הוא מכסה של מצעית הפרח ואיברי הרבייה הנמצאים צמוד לה. המכסה של ניצן הפרח מכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. רוחבו ואורכו של האופרקולום בניצנים של עץ זה הוא כשל מצעית הפרח. צורת האופרקולום כחרוט מחודד. האופרקולום הוא האיבר המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לסוג איקליפטוס. השם לקוח מיוונית: "eu-kaluptos" ופירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים המקופלים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה, הוא ניתק מהניצן ונושר לקרקע. הפרחים הצופניים של איקליפטוס רובידה הופכים אותו לעץ מעולה להזנת דבורים.
הפֵּרות מעוצים בצורת חצי כדור. מעל המישור העליון שלהם בולטים המכסים של פתחי פיזור הזרעים.
העץ גדל בטבע בחגורה פנימה לאזור החוף בדרום מזרח אוסטרליה במדינות ניו סאות וולס, ויקטוריה, דרום אוסטרליה וטסמניה. איקליפטוס רובידה גדל ברום המתחיל ב-100 מ' ומגיע עד 1,500 מ' מעל פני הים. בית גידולו הטבעי העיקרי הוא ביערות פתוחים בחלקים הנמוכים במדרונות הרמה והרכס המתנשאים מעל אזורי החוף. העץ גדל גם באזורים הרריים גבוהים יותר, באקלים וביערות של האזור התת אלפיני. המשקעים באזור גידולו הם בעיקר גשמי קיץ וכמותם השנתית הממוצעת היא 1250-625 מ"מ. 
השם רובידה מציין בד"כ צבע אדום. ייתכן שיש קשר לצבע הסות שאינה מתקלפת והיא הופכת לאדומה עד כתומה בסוף הקיץ. כן אפשר לציין כאדומים את הענפים הצעירים ואת הגבעולים נושאי העלים והתפרחות.
איקליפטוס רובידה נחשב לעץ נוי יפה במיוחד, המתאים לנטיעות בפארקים ובגנים ציבוריים כעץ בודד או בחורשות. מעלותיו: מטיל צל רחב, נופו נאה, גזעו לבן מבריק, עלוותו צפופה  והוא אינו מתפתח לממדי ענק. הבעיה היחידה המתוארת בספרות היא נשירת הסות שלו בסוף הקיץ. היא מלכלכת ועלולה לעודד שרֵפות. מוכרות נטיעות שלו באזורים שונים בקנברה בירת אוסטרליה. במיוחד מתאים איקליפטוס זה לנטיעה במקומות קרים יחסית, ואף מומלץ לנטיעה במקומות שבהם מתחוללות מפעם לפעם סופות שלג. ידוע שהוא ניטע וגדל בהצלחה באנגליה ובסקוטלנד. איקליפטוס רובידה סתגלן וגדל על קרקעות בסיסיות וחומציות דלות. לא ידוע על נטיעות של איקליפטוס זה בישראל מחוץ לארבורטום אילנות.
הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים שמוצא כולם כמעט מאוסטרליה. איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, משפחה הכוללת ההדס המוכר לנו כאחד מארבעת המינים בסוכות ואת עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה. מיני איקליפטוס המתאימים לשימושים שונים של האדם ובעיקר לייצור עץ הם עצי הסרק הניטעים יותר מכל סוג עץ אחר על פני כדור הארץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: