איקליפטוס פרייס

הדפסה
  Eucalyptus preissiana שם מדעי
  Bell-Fruited Mallee Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס פרייס
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פרייס הוא שיח המתפצל לענפים בגובה פני הקרקע בגובה 2 - 3 מ' שלעיתים מגיע לגובה 4 מ'. השיח משתרע לרוחב עד 3 מ'. השם האנגלי Mallee מציין עץ או שיח איקליפטוס קטן ורב גזעי שלו התעבות בצוואר השורש. הקליפה של הענפים אפורה וחלקה. הענפים הדקים רבועים.
העלים כמעט נגדיים, גדולים, עבים וגילדנים, צורתם אליפטית סגלגלה והם בעלי קצוות קהים. 
הפרחים גדולים מאד וקוטרם מגיע ל-3 ס"מ. הפרחים יוצאים מחיק העלים בשלשות. האבקנים המקנים את הצבע לפרח הם בצבע צהוב. המכסה של האבקנים ומצעית הפרח המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני שהוא נטול עלי עטיף ובמרכזו עמוד העלי והצלקת. האוֹפּ֪רקוּלוּם, שבאיקליפטוס זה צורתו כיפה שטוחה וצבעו אדמדם, הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב".
איקליפטוס פרייס גדל בטבע בסמוך לחוף הפונה לאוקיינוס הדרומי, לא רחוק מהפינה הדרום מערבית של מדינת מערב אוסטרליה. הוא גדל על קרקעות אבניות חוליות באזור אקלים ים-תיכוני שיורדים בו בממוצע כ-400 מ"מ גשם.
השימוש המקובל באיקליפטוס פרייס הוא לענפי הפריחה וקישוט, תודות לפרחים הנשמרים לאורך זמן ולפירות הגדולים והדקורטיביים דמויי הפעמון שהקנו לאיקליפטוס זה את שמו האנגלי Bell-fruited Mallee. בנוסף לכך איקליפטוס פרייס משמש כמקור צוף לדבורים.
השם הלטיני והעברי של האקליפטוס מנציח את הבוטנאי שחי במאה ה-19: לודוויג פרייס.
בישראל מגדלים מין זה בעמק חפר ובישובים בנגב המערבי. נחשב כשיח מתאים מאד לגנים, לשטחי ביניים ולשטחים מכוסים שיחים.
העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130- 150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: