איקליפטוס מליודורה

הדפסה
  Eucalyptus melliodora שם מדעי
  Yellow Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מליודורה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מליודורה הוא עץ בינוני ואיטי בגידולו המגיע לגובה 30 מ' ולקוטר 1 מ' בגובה החזה. בישראל העץ מתנשא רק עד גובה 17 מ'. הגזע ישר יחסית והצמרת מתחילה רק במחצית גובה העץ. הנוף רחב והצמרת צפופה יחסית. בבסיס הגזע התעבות שורש המכונה lignotuber שמשמשת מעין פקעת ושבדרך כלל נמצא כמותה במיני איקליפטוס ים קטנים המכונים Malllee. 
העצה של איקליפטוס מליודורה נחשבת כעצה מעולה, אם כי קשה לעיבוד, המתאימה לייצור רהיטים. צבע העצה חום צהבהב עד אפור-צהבהב. צבע העצה הצהבהב הקנה לעץ את חלק מהשמות שלו באנגלית. העצה של איקליפטוס מליודורה קשה וכבדה (משקל סגולי יבש 1.1 טון למ"ק) והיא משמשת גם לייצור קונסטרוקציות והיא מצוינת להסקה. מן העצה מפיקים גם תיבות נגינה לכינורות ומעצת הירך ניתן להפיק פנלים. 
הסות (קליפה) של הגזע והבדים מחוספסת וחרוצים בה תלמים עמוקים. היא אינה מתקלפת וצבעה אפור. זו סות אופיינית המכונה באנגלית box שהיא סיבית עם סיבים קצרים הנראית כרשת מחורצת אלכסונית המכסה את הגזע. הענפים הדקים יותר מכוסים בסות חלקה. המרקם והצורה של הסות הקנו לעץ את שמותיו באנגלית. 
לעלים היובניליים (של השתילים והנבטים עד גובה 50 ס"מ) פטוטרות והם נגדיים בזוגות הראשונים של העלים, לאחריהם יוצאים עלים מסורגים. צורת העלים מגלית עד אליפטית, אורכם 6.5-2.5 ס"מ ורוחבם 3.5-0.9 ס"מ. צבעם ירוק עד ירוק-אפור. העלים הבוגרים מסורגים, מאורכים וצורתם כחרמש או כחנית. לעלים הבוגרים פטוטרות באורך 2-0.8 ס"מ, אורכם 14-6 ס"מ ורוחבם 3-0.8 ס"מ. צבע העלים הבוגרים אחיד בשני צדי העלה: ירוק בהיר עד אפור. העורקים נראים באופן בולט על העלים ועורקי השוליים מקבילים לשפות העלה. 
התפרחות בצורת סוכך, הכולל 7 פרחים, יוצאות מחיק העלים ונישאות על עמוד שאורכו 1-0.3 ס"מ שבחלקו העליון יוצאים 7 עוקצים באורך 1-0.2 ס"מ שבקצותיהם הפרחים. לניצני הפרחים צורת חרוט או ביצה או יהלום ואורכם 0.8-0.4 ס"מ ורוחבם 0.5-0.3 ס"מ. המכסה של מצעית הפרח צורתו חרוט עד חצי כדור והוא מכסה את האבקנים ועמוד העלי. שמו של מכסה הניצן "אוֹפּ֪רקוּלוּם". ואורכו ורוחבו של האופרקולום במין זה קטנים במעט מאלו של מצעית הפרח. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס וממנו נגזר שם הסוג. המקור במילה יוונית "eu-kaluptos" שמשמעותה "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום ואז הוא ניתק ונושר לקרקע. הפרחים של האיקליפטוס מליודורה הם פרחים מרובי אבקנים שצבעם לבן עד קרם והם נטולי עלי עטיף כבשאר המינים של סוג בוטני זה. הפריחה באוסטרליה באביב ובקיץ בחודשים ספטמבר עד פברואר, אך יש עצים שלא פורחים בשנה מסוימת מסיבות אקלימיות והם יכולים לפתח פריחה מחוץ לעונת הפריחה הרגילה. 
הפרחים של איקליפטוס מליודורה נחשבים לצופניים במיוחד והעץ נחשב לאחד מעצי הדבש החשובים באוסטרליה. שמו הלטיני של העץ מבטא את הפריחה ממנה מופק דבש דבורים: melleus בלטינית זה דבש ו-odora זה ריח טוב ומתוק (הבא מן הפרחים). מעידים על כך אחד משמותיו באנגלית Honey Box וכינוי בעברית "איקליפטוס דבשי". הפירות נישאים על עוקצים באורך 1.0-0.9 ס"מ, אורכם 0.8-0.3 ס"מ ורוחבם 0.7-0.3 ס"מ וצורתם בין חצי כדור לחרוט המכוסה בדיסק שבו שקועים 5-4 מכסים לזרעים. 
העץ גדל במזרח אוסטרליה בחגורה רחבה, בתוך היבשת המקבילה לחוף, שמשתרעת ממדינת ויקטוריה בדרום ועד מרכז קווינסלנד בצפון. העץ גדל על קרקעות עמוקות חרסיתיות או קרקעות חוליות. נחשב לעץ שבית גידולו באזורי יער סוואנה ויערות פארק יבשים. גדל ברום מפני הים ועד 250 מעל פני הים. כמות הגשם השנתית הממוצעת 900-400 מ"מ והוא יכול לעמוד ב-7 חודשי יובש. טמפ' מקסימאלית ממוצעת בחודש החם 38°-22°C והמינימאלית הממוצעת בחודש הקר 0°-7°C לרבות 30-5 ימי קרה. 
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים שהיא משפחה גדולה מאוד שנמצא בה 5,650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם: ההדס שמין אחד שלו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה. 
ראוי לציין את האיקליפטוס על 700 מיניו כסוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני
 


תמונות נוספות: