איקליפטוס לויקוקסילון תת-מין לויקוקסילון

הדפסה
  Eucalyptus leucoxylon subsp. leucoxylon שם מדעי
  White Ironbark Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס לויקוקסילון תת-מין לויקוקסילון
צילום: © נעם עביצל   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס לויקוקסילון (בהיר-קליפה תת-מין ליוקוקסילון) הוא עץ, מאלי (מאלי – Mallee - כינוי לצומח באזורים סמי ארידיים באוסטרליה שמורכב ברובו מאיקליפטוסים קטנים בגובה של עד 10 מ'. כשמכנים עץ איקליפטוס בכינוי מאלי הכינוי נובע ממקום גידולו הטבעי המכונה מאלי באוסטרליה ומהיותו של המין עץ זה קטן יחסית.
איקליפטוס זה  בעל נוף רחב בעל קצב גידול מהיר והמגיע לגובה 10 מ' ולקוטר נוף של 6 מ'.
המין איקליפטוס בהיר קליפה מכונה גם Yellow Gum "אקליפטוס צהוב" שכן המילה Gum היא כינוי כללי לאיקליפטוסים באוסטרליה בהתייחס לגומי המופרש מגזעו וענפיו. מקור המין בדרום אוסטרליה במדינות ניו סאות וולס, ויקטוריה ודרום אוסטרליה. קשה מאד להגדיר מין זה בשל היותו מרובה צורות ובעל מגוון של טיפוסים השונים זה מזה שחלקם גדולים מאד יחסית לתת המין גדול הפרי.
המין מתאפיין בגזע שמכוסה קליפה חומה, גסה, מחוספסת וקשה עד גובה 1-2 מ' כשמעל גובה זה הקליפה הופכת רכה, חלקה ובהירה בצבע צהבהב עם כתמים בצבעי כחול-אפור וקרם שנחשפים תודות לקליפה המתקלפת בקלות. הגזע מפותל ומתפצל בגובה נמוך.
העלים הבוגרים, מסורגים, צבעם ירוק אחיד, הם בעלי פטוטרות קצרות וצורתם כרומח: רחבים בחלקם התחתון בסמוך לבסיס הטרף והולכים ודקים בהמשך ומחודדים בקצותיהם. אורכם עד 13 ס"מ ורוחבם בבסיסם 2.5 ס"מ. העלים היובנילים (בשתילים ובעצים הצעירים) נגדיים וללא פטוטרות.
לעלים ארומה חזקה ומפיקים מהם, כמו ממספר מיני אקליפטוס נוספים את שמן האקליפטוס, האקליפטול, שהוא סוג של אתר המשמש כחומר להכנת תרופות, לחיטוי ולייצור דיאודרטנים ומוצרים תעשייתיים אחרים. 
העץ של תת מין זה פורח בצבע אדום או לבן. ריבוי מזרעים של העצים ממין זה ייצור עצים שיכולים לפרוח באחד משלושת הצבעים אדום, וורוד, או לבן. האבקנים הם המקנים את הצבע לפרח המכסה של הפרח המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני שהוא נטול עלי עטיף. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג אקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב". צורת והאופרקולום דומה במין זה לאקליפטוס המקור – חצי כדור שבמרכזו בליטה דמוית מקור.
עונת הפריחה בחורף וגולשת לאביב ולתחילת הקיץ באוסטרליה. בישראל הפריחה מתחילת החורף ועד האביב.   
למין זה תתי-מין רבים מאד וזנים שפותחו לנוי. 
איקליפטוס בהיר קליפה גדל במישורים יבשים ובקרבת הרים בסמוך לחופי דרום אוסטרליה שם כינויו Blue Gum ובהמשך בסמוך לחופי ויקטוריה שם מכונה המיןYellow Gum . השמות מציינים את צבע הקליפה והשם הלטיני של המין בהיר קליפה גם מצוין בשם העברי של המין. 
העץ עמיד גדל באזורים סמי ארידיים ומדבריים והוא עמיד ליובש ולחום ובנוסף מתאים לגדול על מגוון גדול של קרקעות לרבות לס וחול. 
הפריחה השופעת, לאורך זמן, בעלת צבע נאה, ומרובת הצוף הפכו עץ זה בישראל למבוקש ע"י גננים לגנים ציבוריים וע"י דבוראים לנטיעה כמרעה דבורים. העץ נטוע ביערות, לייצוב קרקע, למרעה דבורים ולגיוון. יש לו מגבלה של שבירת ענפים ברוחות חזקות.  
העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטימון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: