איקליפטוס פרוגאט

הדפסה
  Eucalyptus froggattii שם מדעי
  Kamarooka Mallee Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס פרוגאט
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פרוגאט  הוא עץ קטן בגובה 9 מ' או מאלי המגיע לגובה 6 מ'. מוצאו בדרום מזרח יבשת אוסטרליה ביערות הנמצאים במדינת ויקטוריה.
הסות (קליפה) בחלק התחתון או לאורך כל הגזע היחיד או הגזעים של העץ היא גסה וסיבית וצבעה אפור-חום עם כתמים לבנים המכונים "box". ברוב העצים הסות בחלק העליון של הגזע מתקלפת ברצועות וצבעה הופך לאפור-ירוק. בסות יש בלוטות מפרישות גומי.
בשתילים ובעצים צעירים עלי הביניים  מסורגים, יש להם פטוטרות וצורתם כרומח ישר עם שוליים מעוגלים. צבעם ירוק-אפור בהיר.  גם העלים הבוגרים מסורגים, עבים וצבעם ירוק מבריק אחיד בצדם העליון והתחתון. אורכם 7.5 ס"מ ורוחבם 1.2 ס"מ עד 2 ס"מ. העורקים הראשיים בעלה אינם בולטים לעומת העורקים הגדולים והבולטים בסמוך לשולי העלה, המתקרבים עד 3 מ"מ משפת העלה.
התפרחות בצורת סוכך, מסיימות את הענפים או לעתים יוצאות מחיק העלים; הן כוללות 7 עד 11 פרחים מרובי אבקנים חסרי עלי עטיף שבמרכז כל אחד מהם בולט עמוד העלי. צבע הפריחה לבן או קרם. לניצני הפרחים ארבע צלעות והם נישאים על עוקץ עבה. המכסה של הניצן, המכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם", צורת חצי כדור או חרוט שבקצהו העליון הוא מתחדד לבליטה חדה.  אורכו ורוחבו של האופרקולום כאורך ורוחב מצעית הפרח. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום,הוא ניתק ונושר לקרקע.
צורת הפֵּרות אגסית והיא מסתיימת בחלקה העליון במשטח מעוגל. הפֵּרות בעלי ארבע צלעות בולטות והם נישאים על עוקצים שטוחים. לכל פרי 4 או 5 מכסי זרעים.
העץ נחשב באוסטרליה כנדיר וכנתון בסכנת הכחדה. איקליפטוס פרוגאט  נמצא וגדל במספר קטן של עומדי יער, כולם בחלק המרכזי והצפוני של מדינת ויקטוריה, ברום 400 עד 800 מ' באזור שבו סלעי אבן חול וסלעים מטמורפיים. באזור שבו גדל העץ כמות המשקעים הממוצעת 400 עד 500 מ"מ. הגשמים יורדים לאורך כל חודשי השנה, ורוב המשקעים בחודשי החורף. בממוצע יש שם כ-10 ימי קרה בשנה.
הביטוי מאלי Mallee ניתן באוסטרליה לעצי איקליפטוס נמוכים שלהם כמה גזעים ובצוואר השורש שלהם יש התעבות אופיינית כפקעת המכונה lignotuber. עצי מאלי גדלים בעיקר במערב אוסטרליה. גם בצפון מדינת ויקטוריה באוסטרליה יש אזור הנושא את השם מאלי. החלק השני של השם האנגלי Kamarooka ניתן לציון שמו של האזור ושל הפארק במדינת ויקטוריה בעלי אותו שם ושבהם גדל איקליפטוס פרוגאט . פארק זה שוכן כ-150 ק"מ מצפון לעיר מלבורן ומקור שמו במילה אבוריג'נית שמשמעותה "חכה קצת".
איקליפטוס פרוגאט  אינו מתאים לייצור עץ בשל היותו עץ קטן, וגם לנוי אינו אטרקטיבי במיוחד. לפיכך גם לא הופץ בנטיעות מחוץ לבית גידולו הטבעי במקומות אחרים באוסטרליה ובעולם. בישראל, שבה האקלים והקרקע אינם כבבית גידולו הטבעי, לא ידוע על שימוש של העץ בנטיעות מחוץ לארבורטום אילנות. 
השם המדעי של העץ נקבע ב-1934 לכבודו של האנטמולוג האוסטרלי וולטר וילסון פרוגאט ;Froggatt, Walter Wilson) 1937-1858).
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס פרוגאט  נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: