איקליפטוס דיאלבאטה

הדפסה
  Eucalyptus dealbata שם מדעי
  Tumbledown Red Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס דיאלבאטה
צילום: © נעם עביצל   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס דיאלבאטה הוא עץ מאריך חיים. גודלו בינוני. צמרתו הרחבה מגיעה לגובה 15 מ'.
גזעו קצר, לעתים מדובלל. קליפתו חלקה בצבע לבן, אפור ואפור־חום ומתקלפת ברבדים וברצועות גדולות.
העלים היובניליים (של הנבטים, השתילים והעצים הצעירים) ירוקים־כחלחלים, סירוגיים וצורתם סגלגלה עד עגולה. העלים הבוגרים ירוקים־אפורים או ירוקים־כחלחלים, סירוגיים, דמויי אזמל צר או רחב, מחודדים בקצותיהם, אורכם 12-7ס"מ ורוחבם 1.5- 3.5 ס"מ.
התפרחת בצורת סוכך מורכב מ-7 פרחים ( לעתים נדירות 11), נישאת על עמוד גלילי או רבוע באורך 12-7 מ"מ וממנה יוצאים עמודי הפרחים באורך 5-1 מ"מ, נושאים בקצותיהם את ניצני הפריחה. אורך הניצנים 10-7 מ"מ, קוטרם 4-3 מ"מ וצורתם כביצה.
האבקנים המקנים את הצבע לפרח הם בצבע לבן או בז'. המכסה, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם, נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני, נטול עלי עטיף. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעו "מכוסה היטב". צורת האופרקולום בעץ זה חרוטית מחודדת.
פירוש השם הלטיני של מין האקליפטוס dealbata הוא לבן או בהיר בהתייחס לצד התחתון של העלים. השם האנגלי של העץ tumbledown – נוטה ליפול – מציין את צורת העץ והענפים. השם הנוסף – red gum – מציין את העצה האדומה שלו. המילה gum היא כינוי כללי לאיקליפטוסים באוסטרליה על שום הגומי שהם מפרישים.
אקליפטוס דיאלבטה פורח באוסטרליה בחודשי החורף בין מאי לאוקטובר.
הפֵּרות קוניים או כדוריים, אורכם 6-4 מ"מ וקוטרם 7-4 מ"מ. מהפֵּרות בולטים המכסים של הזרעים.
העץ גדל בטבע באופן פזור, לעתים כעץ דומיננטי. בית הגידול האופייני לו הוא על סלעים בסיסיים באדמות דלות וסחופות.  באוסטרליה גדל העץ במדינות קווינסלנד, ניו סאות וולס וויקטוריה.
ההמלצה באוסטרליה היא לטעת אותו בגנים ולשמור מרחק של 5 מ' ממבנים.    
העץ משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי-עד ב-150-130 סוגים שונים. המוכרים בהם: ההדס, הגויאבה, הפיג'ויה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
לא ידוע על עצי אקליפטוס נוספים ממין זה הגדלים בישראל מחוץ לארבורטום באילנות.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: