איקליפטוס אקצדנס

הדפסה
  Eucalyptus accedens שם מדעי
  Powder-Bark Wandoo Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס אקצדנס
צילום: © שרה גולד   אילנות, 10-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס אקצדנס הוא עץ בינוני המגיע לגובה 25 מ'. בבסיס הגזע יש התעבות של מעין פקעת המכונה lignotuber שמאפיינת בד"כ עצי מאלי קטנים יותר במערב אוסטרליה. הסות (קליפה) חלקה וללא הצטברות שכבות מעוצות לאורך כל הגזע והענפים. צבעה לבן על רקע כתום בהיר או ורוד-קרם. הסות מכוסה במעין אבקה דמוית טלק. בשל פניה של הסות הנראים כמאובקים מכונה העץ באנגלית Powder-bark. הענפונים מכילים בלוטות המפרישות שרף.
העלים היובנילים (בשתילים עד גובה 50 ס"מ ובהתחדשות בשטח) מסורגים, נישאים על פטוטרות עם חתך רבוע וצבעם ירוק-כחלחל שנראה כמאובק. צורת העלים משולשת עם בסיס ישר או מחולק לשתי אונות, אורכם 17-4 ס"מ ורוחבם 11-3 ס"מ. גם העלים הבוגרים מסורגים ונישאים על פטוטרות באורך 3.2-1.3 ס"מ, צורתם כרומח, אורכם 18-8 ס"מ ורוחבם 3.0-1.2 ס"מ. בסיס העלים מתחדד או עגול. העורקים בשוליים צמודים לקצה העלה. לעלים צבע אחיד בשני צדיהם: ירוק כחול בהיר. העורקים של העלים צפופים והם יוצאים בזווית 45⁰ מהעורק הראשי. בצמתים של העורקים עם העורק הראשי ישנן בלוטות המפרישות שמנים אתרים. 
התפרחות בודדות בחיק העלים נישאות על עוקץ באורך 1.7-0.7 ס"מ. התפרחת צורתה סוכך ובו 7 או 9 או 11 פרחים הנישאים על עוקצים באורך 0.7-0.1 ס"מ. הפרחים חסרי עלי גביע ועלי כותרת כשבמרכז צבר האבקנים הצפוף נמצא עמוד עלי ועליו הצלקת. ניצני הפריחה צורתם גלילית או כביצה, אורכם 1.4-0.8 ס"מ ורוחבם 0.7-0.5 ס"מ. בניצני הפרחים נמצא את מצעית הפרח ובהמשכה את המכסה של האבקנים המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח שבסיסו הוא מצעית הפרח והוא מורכב, כאמור, מאבקנים רבים ועמוד עלי. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב". האופרקולום באיקליפטוס אקצדנס צורתו חרוט מעוגל ולעיתים נדירות הוא מסתיים בחלק חד, אורכו שווה או מעט קצר מזה של מצעית הפרח. הפרחים בצבע קרם עד צהוב-קרם. הפריחה באוסטרליה באמצע הקיץ בחודשים ינואר פברואר.
הפירות גליליים או בצורת חבית והם נישאים על עוקצים באורך 0.7-0.1 ס"מ. אורך הפירות 1.1-0.6 ס"מ ורוחבם 0.9-0.6 ס"מ. המכסה העגול של הפרי נמצא על פני הפרי או שהוא מעט שקוע. 4-3 פתחי הזרעים נמצאים במישור קצה הפרי או מעט בולטים ממנו. הזרעים חומים צורתם ביצה או ביצה שטוחה ואורכם 2.5-1.5 מ"מ.
איקליפטוס אקצדנס מוצאו מדרום מערב יבשת אוסטרליה במדינת מערב אוסטרליה. הוא גדל שם לא רחוק מהחוף באזור המשתרע מצפון ומדרום לבירה פרת'. בית גידולו הטבעי נמצא באזור אקלים ים-תיכוני עם גשמי חורף בכמות ממוצעת שנתית של 600 -300 מ"מ. הוא גדל בסוואנות של על קרקע חולית או על רכסים סלעיים. באזור גידולו בטבע הטמפרטורה המקסימלית ממוצעת בחודש החם  36-35 מ"צ והמינימלית הממוצעת בחודש הקר 4-20 מ"צ עם 20-5 ימי קרה בשנה.
שם המין באנגלית wandoo בא משמו בלשון של הילידים האבוריג'נים שחיים בדרום מערב אוסטרליה ומילה זו מציינת בשפתם את הביטוי gum בו מכונים איקליפטוסים רבים באוסטרליה על שום הפרשת השרף מגזעיהם. gum כהגדרה באנגלית מתייחס לאיקליפטוסים שקליפתם חלקה ואינה מעוצה ולא סיבית. השם wandoo ניתן כשם מדעי לטיני למין איקליפטוס אחר שמוצאו בדרום מערב אוסטרליה, איקליפטוס שאף אותו נוכל למצוא באילנות: E. wandoo. איקליפטוס וונדו נבדל מאיקליפטוס אקצדנס בצבע הסות האפור שלו ובפני הסות החלקים ללא האבקתיות שמוצאים באיקליפטוס אקצדנס, ופרי יותר מאורך, בצורת סיגר ולא חבית כמו באקצדנס. כמו"כ נמצא אצל איקליפטוס אקצדנס עלים יובנילים עם פטוטרות. 
השם המדעי של המין accedens פירושו הלטיני הוא: קרוב או מזכיר את וכל זאת בהתייחסות לאיקליפטוס וונדו. שני האיקליפטוס גדלים בטבע באותו אזור.
הניסיונות לגדל איקליפטוס אקצדנס בדרום אפריקה נתנו תוצאות ירודות ביחס לאיקליפטוס אסטרינג'נס ואיקליפטוס וונדו המגיעים מאותו אזור באוסטרליה וגדלים מהר יותר וגבוה יותר. גם בישראל איקליפטוס אקצדנס לא משמש כעץ מקובל בייעור ובנוי ופרט לגן הבוטני בגבעת רם לא ידוע על נטיעות שלו מחוץ לארבורטום אילנות. 
איקליפטוס אקצדנס הוא אחד מכ-700 המינים בסוג איקליפטוס שמקור כולם באוסטרליה וסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ ושטח הנטיעות שלהם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 130-150 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי שהוא המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל, עצי הפרי: הגויאבה ופיג'ויה ועצי/שיחי הנוי: קליסטמון ומללויקה שאף הם מוצאם באוסטרליה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: