קורימביה מוכתמת

הדפסה
  Corymbia maculata שם מדעי
  Spotted Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

קורימביה   מוכתמת
צילום: © שרה גולד   אילנות , 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קורימביה מוכתמת היא עץ גבוה המתנשא על גזע ישר. גובהו 45 מ' ולעתים אף יותר. צמרתו רחבה. יש תיעוד מהעבר על אודות עץ שהגיע לגובה 91 מ'.  העצה קשה וניתנת לעיבוד ויש לה שימושים רבים כגון קונסטרוקציות לבניינים, בניית סירות וידיות לכלי עבודה.
לקורימביה מוכתמת סות (קליפה) עבה וחלקה יחסית בצבע ורוד או כחול או אפור או קרם אחיד, היוצרת כתמים בצורת פוליגונים מעוגלים בתוך רקע של סות ותיקה יותר וחומה שטרם התקלפה. בעצים ותיקים יותר נמצא שקעים מעוגלים בסות שחודרים עמוק והם עדות לפגעים. השם המדעי של קורימביה זו בא מן המילה הלטינית maculosus שפירושה "מוכתם בכתמים" והיא מכוונת למראה הסות של העץ. הכינוי "מוכתמת" של העץ באנגלית ובעברית הוא תרגום מילולי של השם הלטיני. השם Gum שבו מכונה קורימביה זו מקובל לאיקליפטוסים וקורימביות שלהם גזע עם סות מתקלפת. הצבע של הסות הוותיקה דומה לצבע תחמוצת ברזל ועל כן אחד השמות הוא Iron Spotted Gum.
לעלים היובניליים צבע ירוק מבריק, צורתם אליפטית או ביצתית. הראשונים שבהם מופיעים כנגדיים על הגבעול. לעלי הביניים שערות בלוטיות על פניהם, ולעתים הם דמויי תריס – הטרף שלהם מתחבר מתוך המשטח שלו לפטוטרת ואינו נראה כהמשך שלה. העלים הבוגרים דמויי רומח דק, ירוקים מבריקים, אורכם 21-10 ס"מ ורוחבם 3-1.5 ס"מ.
התפרחות בצורת מכבד ובו סוככים המורכבים מ-3 פרחים. הגבעול של המכבד גלילי עד הסוכך ואורכו 20-5 מ"מ. כל פרח נישא על עוקץ שאורכו 7-3 מ"מ. ניצני הפרחים דמויי ביצה, אורכם 11-10 מ"מ ווקוטרם 6-1 מ"מ. למכסה (אופרקולום) של מצעית הפרח והאבקנים של הניצן צורת חצי כדור או מקור ורוחבו כרוחב המצעית אך קצר ממנה. הפרחים לבנים, קטנים, והפריחה בחורף ובאביב. הפרחים מכילים צוף רב והעץ נחשב טוב לייצור דבש. הפרחים נאכלים ע"י ציפורי שיר ייחודיות לאוסטרליה הנקראות Honeyeaters. הפריחה בישראל בקיץ בחודשים יולי-אוגוסט. הפֵּרות דמויי ביצה או כד עם צווארון מעט דק יותר, אורכם 14-10 מ"מ ורוחבם 11-9 מ"מ.
העץ גדל בטבע לאורך החוף המזרחי של אוסטרליה עד 380 ק"מ פנימה מהחוף. אזור תפוצתו משתרע מצפון קווינסלנד דרך מזרח ניו סאות וולס ועד צפון מזרחה של מדינת ויקטוריה. על פי רוב הוא נמצא על  גבעות  ולאורך אזורים חופיים. הוא גדל במגוון רחב של קרקעות בעומק בינוני ועמוק אך איננו נמצא על קרקע חולית דלה. הקרקעות עליהם גדל מוצאן מסלעים מטמורפיים, מפצלי חרסית ומגרניט.
קורימביה מוכתמת גדלה מרום פני הים עד 800 מ'. האקלים בבית גידולה כולל גשמי קיץ או גשמים לכל אורך השנה והממוצע השנתי הוא ברוב המקרים מעל 800 מ"מ ואף מגיע ל-1,250 מ"מ. הטמפרטורה המקסימלית הממוצעת בחודש החם 35-22 מעלות צלסיוס והמינימלית הממוצעת בחודש הקר 5-2 מעלות צלסיוס. 
הסוג קורימביה הוא סוג חדש הכולל 121 מינים ששויכו בעבר לסוג איקליפטוס והופרדו ממנו באמצע שנות ה-90. ההבדל המורפולוגי היחיד שעליו הצביעו הבוטנאים שהפרידו סוג זה ושאפשר לראותו בשטח, נמצא בסוככי הפרחים המרכיבים את התפרחות. באיקליפטוס – לעוקצים נושאי הפרחים אורך שווה, כך נוצר סוכך פריחה עם מבנה כיפתי, לעומת זאת בקורימביה סוכך הפריחה שטוח בשל האורך השונה של העוקצים נושאי הפרחים: החיצוניים ארוכים מהפנימיים. השם Corymbia עצמו מתאר את צורתו השטוחה של סוכך התפרחת המאפיין סוג זה –Corymb . 
בשל צורתו הנאה, גובהו וגזעו הישר נהוג לטעת קורימביה מוכתמת באוסטרליה בפארקים ובשדרות רחבות בערים. בארצות מחוץ לאוסטרליה לא ניטע כעץ יער מרכזי לייצור עץ. ידוע על נטיעות עץ זה בשטחים גדולים בדרום אפריקה וכן בקולומביה ובברזיל.
בישראל הצליחה קורימביה מוכתמת בשרון ובערי החוף: תל אביב, רמת השרון ועוד. הבריטים שתלו עצים ממין זה בשער הגיא בשנות ה-20 של המאה הקודמת אך העץ הנפלא שהיה שם נשרף בשרֵפה הגדולה בשנת 1995. הוא ניטע גם ע"י קק"ל בחלקת האקלום ברחובות שבה ניטעו 100 מיני אקליפטוסים בשנת 1941. לאחר 26 שנה הגיע העץ בחלקה זו לגובה 16.5 מ' ולקוטר 30 ס"מ בגובה החזה. 
כתב: צבי אבני.



תמונות נוספות: