קליסטמון תרוג

הדפסה
  Callistemon citrinus שם מדעי
  Crimson Bottlebrush Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

קליסטמון תרוג
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיח בגובה 1-4 מ' שבגינות ניתן לגדלו, תוך גיזום, כעץ קטן. העלים שטוחים ונוקשים, באורך 3-7 ס"מ וברוחב 0.5-0.8 ס"מ. העורקים של העלים נראים בקלות משני צידי העלה. התפרחת, שצורתה גלילית כמברשת בקבוקים, כוללת פרחים רבים המקובצים סביב ציר הענף. אורכה 6-10 ס"מ וקוטרה 4-7 ס"מ. עונת הפריחה היא בסוף האביב-תחילת הקיץ, של אוסטרליה, בחודשים נובמבר-דצמבר.
הענף, שעליו התפרחת, גדל מעבר לה ומוציא עלים וענפי משנה כך שהפירות נשארים בין העלים והענפים.  התפרחת מקבלת צורתה מזירי האבקנים הארוכים והצבעוניים דמויי השערות ומהמאבקים שבקצותיהם. התפרחת של קליסטמון תרוג היא בצבע אדום-סגול מעורב בלילך. הפירות מעוצים, רוחבם 0.7 ס"מ, הם מקובצים סביב ציר הענף ומכילים זרעים קטנים מאד.
קליסטמון תרוג גדל באופן טבעי ממרכז החוף המזרחי של אוסטרליה ודרומה, במדינות קווינסלנד, ניו-סאות-וולס וויקטוריה. הוא גדל בקרבת החוף באזורי ביצות, ובערוצים מסולעים. במקום גידולו הטבעי הוא חובר לשני מיני איקליפטוסים (שאינם מוכרים בישראל). הפרחים משמשים באוסטרליה כמקור צוף לציפורים רבות וכמו כן הזרעים הנאכלים ע"י מין של תוכי. 
משפחת ההדסיים הכוללת סוג זה, מכילה 130-150 סוגים ובהם מעל 5,600 מינים ותפוצתה העיקרית היא באזורים חמים בחצי הכדור הדרומי ובמיוחד באוסטרליה (לדוגמה: איקליפטוס ומללויקה). למשפחה זו משתייכים עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי התבלין הנושאים בשמם סוגים ממשפחות אחרות: ציפורן ופלפל אנגלי. הסוג קליסטמון, או בשמו העממי המבטא את צורת תפרחותיו Bottlebrush (מברשת לבקבוקים), כולל 34 מינים שכולם גדלים באוסטרליה. הקליסטמון דומה מאד לסוג מללויקה שאליו השתייכו בעבר חלק ממיני הקליסטמון כשההבדלים ביניהם הם רק בסידור האבקנים. ככל הנראה יועבר בעתיד הקרוב הסוג קליסטמון לתוך הסוג מללויקה. קליסטמון הוא צירוף של המילה היוונית kallos שמשמעותה יופי והמילה stemon הנרדפת ל- stamens- אבקנים. שתי המילים יחדיו מתארות את צבעוניות האבקנים של הקליסטמון . השם הלטיני של המין citrinus ניתן לקליסטמון זה בשל ריח הלימון שמדיפים עליו בעת שממוללים אותם. השם העברי "תרוג" שפירושו "צבע האתרוג" (לפי מילון אבן שושן) אין לו קשר למין זה פרט לכך שהוחלף ריח הלימון, המצוין בשם הלטיני, בצבע פרי ההדר שבשם העברי. שם המין האנגלי של קליסטמון תרוג "crimson", שמשמעותו ארגמן, מתאר היטב את צבע התפרחת של השיח.
לקליסטמון תרוג יש זנים רבים המשמשים בנוי באוסטרליה ובארצות רבות נוספות. ידועים הזנים הבאים: Demesne Rowena, Firebrand, White Anzac ו-Little John .
בישראל מגדלים בגינות ובפארקים מושקים מספר זנים של קליסטמון תרוג. בהם השיח המקורי והזן Endeavour. 
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: