שיטה אמיתתופילה

הדפסה
  Acacia amythethophylla שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, דרום לסהרה מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

שיטה אמיתתופילה
צילום: © שרה גולד   אילנות
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיטה אמיתתופילה היא עץ קוצני קטן או שיח בגובה 4-12 מ' וגזע המגיע לקוטר של 17 ס"מ. כותרת העץ קטנה ומפוזרת ולעיתים צורתו כשיח. יש לה קוצים ארוכים מאד ועלים גדולים מאד בהשוואה למיני שיטה אחרים.

לשיטה אמיתתופילה העלים מנוצים פעמיים שנעשים צרים בקצותיהם. אורכם 10-20 ס"מ וביחד עם עוקץ העלה יכולים להגיע ל-37 ס"מ. העלים כוללים 9-16 זוגות סעיפים כשעל כל אחד מהם נמצא 12-70 זוגות עלעלים מבריקים ונוקשים שקצותיהם חלקים או ריסניים. קוצי הלוואי ארוכים ומגיעים ל-16 ס"מ.

קליפת העץ מחוספסת ומחורצת צבעה אפור עד חום.  העצה קשה אך שבירה ומתפצלת. היא מורכבת מליבה

אדומה עם פסים שחורים או חומים בעוד שבהיקף היא צהבהבה עם פסים כתומים.

הפריחה מינואר עד מרץ. התפרחת כדורית בקוטר 8-13 מ"מ וצבעו כתום או צהוב. התפרחות עשויות להיות במכבדים שקוטרם 30-45 ס"מ.  התרמילים ארוכים, שטוחים יחסית, ישרים, חלקים ומבריקים וצבעם שחור-סגול או חום. אורכם 15-25 ס"מ ורוחבם 0.7-2.0 ס"מ. הזרעים חלקים, דמויי טבעת בשוליהם, צבעם זית או חום כהה וגודלם 8-10X7-9 מ"מ.

שיטה אמיתתופילה  משמשת את המקומיים באפריקה להסקה על אף שהקוצים מקשים על הגיזום. הפריחה של עצים אלה מהווה מקור צוף לגידול דבורים. בעלים הצעירים ניתן להשתמש כירק מאכל. ידוע גם השימוש של העץ להפקת רעל כנגד רכיכות.

שיטה אמיתתופילה  מוצאה בסוואנות של עצים נשירים ואף במישורים אלוביאליים ובאזורים מסולעים מגובה 1,000 ועד 2,000 מ'. תפוצתה הטבעית היא במרכז אפריקה לכל רוחב היבשת מסודן בצפון ועד דרום אפריקה בדרום.

שמו של הסוג שיטה Acacia ניתן במאה הראשונה לספירה, ע"י הרופא והבוטנאי היווני פדניוס דיוסקורידס, על בסיס המילה היווניתakis  (אקיס) שפירושה קוץ, למין שיטת הנילוס שנחשב כבעל סגולות רפואיות חשובות. במאה ה-18 קבע החוקר ליניאוס את המין שיטת הנילוס כמין המתאר את הסוג שכלל מאוחר יותר 1300 מינים של שיטים אפריקאיות, אסייתיות ומאוחר יותר גם אוסטרליות ואמריקאיות. המאפיינים של הסוג הם עלים מנוצים פעמיים ותפרחת כדורית או מאורכת שבה פרחים צפופים רבים עם עלי כותרת קטנים שמוסתרים בין האבקנים הרבים. בסוג זה האבקנים חופשיים ואינם מאוחים בבסיסם. ברבים מהמינים יש בבסיס כל עלה שני עלי-לוואי שהם קוצים קשים וחדים.

בשנת 2005 הוחלט בכנס הבוטני הבינלאומי לחלק את המינים הרבים של הסוג לחמישה סוגים נפרדים. המינים האפריקאייים והאסייתיים הועברו לסוג Vachellia , שכולל 163 מינים והסוג Senegalia, שכולל 203 מינים. השיטים האמריקאיות חולקו לסוגים Acaciella, שכולל 15 מינים והסוג Mariosousa, שכולל 13 מינים. בסוג Acacia נשארו יתר המינים (960) שמקורם באוסטרליה ובאיי האוקיינוס השקט. מן הראוי לציין שלא כל הבוטנאים קיבלו חלוקה זאת ואין לגביה הסכמה מלאה. בעברית עדיין לא נקבעו שמות לארבעת הסוגים החדשים.

הסוג שיטה נכלל בעבר במשפחת המימוזיים ,Mimosaceae שהיו מי שקראו לה בעברית משפחת השיטיים,

היות והשיטה היא צמח הבר המקומי הבולט ממשפחה זאת. כיום השיטה נמנית על תת-משפחת המימוזיים במשפחת הקטניות Fabaceae.

כתב צבי אבני



תמונות נוספות: