איקליפטוס מסמרי

הדפסה
  Eucalyptus gomphocephala שם מדעי
  Tuart tree Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס   מסמרי
צילום: © שרה גולד   יער בן-שמן, 2-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

השם באנגלית של אקליפטוס מסמרי, Tuart tree   שונה מהשמות המקובלים של האקליפטוסים המכילים בד"כ את הביטוי gum.

אקליפטוס מסמרי הוא עץ גבוה ורחב נוף ששימושו בייעור לצורכי תפוקת עץ, שוברי רוח, ענפי קישוט, ייצוב חולות ליד חוף הים ויצירת יערות בקרקע גירית בסיסית.  

לאקליפטוס מסמרי גזע קצר וצמרת רחבה. גובהו 25-35 מ' ויש פרטים המגיעים ל-42 מ', קוטרו בגובה החזה יכול להגיע ל-2 מ'. מערכת השורשים, הכוללת שורשים אופקיים באורך 8-12 מ' ואנכיים לעומק של 3 מ', מאפשרת לעץ להתקיים בתנאי יובש ובקרקעות גיריות. 

קליפתו עבה ואפורה עד אפורה כהה אינה מתקלפת. היא מאופיינת בצורה של סיבים דקים לאורך הגזע כשביניהם חריצים – כאילו מישהו חרץ את הגזע במסרק דק. זהו אחד הסימנים הבולטים לזיהוי מין זה.

העצה בצבע צהוב בהיר, קשה מאד ועמידה בפני מפגעים. אפיון מיוחד הוא שמסמרים וווים הננעצים בה אינם מחלידים. משתמשים בה באוסטרליה לאדני רכבת, לשלדי קרונות ולעמודים, אף כי ניתן לייצר ממנה רהיטים פשוטים.

העלים הצעירים (בנבטים ובשתילים) הם נגדיים, דקים וצורתם משולשת ומגיעים ל-7  ס"מ אורך. העלים הבוגרים הם סירוגיים, כהים יותר ועבים יותר, צורתם מגל מחודד ואורכם מגיע ל-17.5 ס"מ. 

אקליפטוס מסמרי, כמו כל בני משפחתו, הוא חד ביתי ונושא פרחים דו-מיניים.  אשכול הפריחה כולל 3-7 פרחים לבנים הנישאים על עוקצים עבים ושטוחים. ניצן הפריחה של העץ עגול. המכסה של האבקנים צורתו חצי כדור והוא מכסה ככובע את הפרח. המכסה המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ואז מתגלה הפרח האופייני שהוא נטול עלי כותרת. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג אקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב". במקרה שלנו צורת האוֹפּ֪רקוּלוּם של אקליפטוס מסמרי נותנת גם את השם למין: gomphocephala בלטינית פירושו "ראש נפוח".

הפירות דמויי פעמון בגודל 1.5X2.0 מ"מ ונושאי זרעים זעירים (כ-90 זרעים חיוניים לגרם).

בראש הפרי חריץ בצורת צלב המזכיר ראש של בורג, מכאן שמו העברי "מסמרי". עונת הפריחה של העץ באוסטרליה היא בסתיו בחודשים מרץ-אפריל ואילו בישראל היא באביב קיץ בחודשים יוני-יולי.

אקליפטוס מסמרי גדל באופן טבעי במערב אוסטרליה באזור צמוד לדרום החוף המערבי במרחק קצר מהעיר פרת. בית גידולו הוא רצועה הכוללת סלעי גיר  ודיונות חול. האקלים באזור גידולו הוא ים תיכוני – חורף קריר וגשום וקיץ חם ויבש. בבית הגידול הטבעי שלו הוא כמעט נכחד בשל השימוש הרב שנעשה בו לייצור עץ ועתה נעשים מאמצים גדולים לשמר אותו בשטחים בהם הוא גדל בעבר.

התנאים הטבעיים בהם גדל, מהירות גידולו ובעיקר טיב העצה שלו הפכו אותו לעץ מתאים ביותר לנטיעת יערות באזורים ים תיכוניים אחרים בעולם ובכללם ארץ ישראל, בה ניטע לראשונה עוד ב-1910.

אקליפטוס מסמרי הוא העץ השני הכי נפוץ מבין האקליפטוסים הנטועים ביערות קק"ל – ניטעו ממנו מעל 15,000 דונם. הוא מצליח באזורים הרריים בצפון ובמרכז ובשפלה הדרומית, ורק מגבלה של כמות המשקעים מינימאלית מונעת ממנו להצליח כעץ יער בנגב. הוא משמש כעץ שדרה בכבישים רבים במרכז ובדרום הארץ. זרעי מכלוא שלו עם אקליפטוס מקולטה שנאספו בחלקה במשמר העמק וגודלו ונשתלו בטעות כשתילי אקליפטוס מסמרי התפתחו לשיחים כדוריים בלתי פוריים ובלתי מוכרים במספר חלקות – נתגלו לראשונה ליד ניר משה ע"י יערן קק"ל יהודה יהודה. לאחר מאמץ לריבוי וגטטיבי שהוביל פרופ' יוסי ריוב הפכו צמחים אלה לשתילים מבוקשים מאד לנוי שאף מיוצאים לארצות שונות. מכלוא זה קיבל את השם "כדורי קק"ל".

הצלחתו כאקליפטוס נטוע בבתי גידול הרריים וגיריים בישראל הביאו לכינויו בישראל כ"אקליפטוס ההרים".

יוסף ויץ מתאר ביומנו בחינת הצעה משנת 1959 שהביאו שרי הממשלה דאז, לוי אשכול ופנחס ספיר, לנטיעת  150-200 אלף דונם, של אקליפטוס מסמרי ואקליפטוס המקור, על מנת לספק חומר גלם למפעלי נייר חדרה.

העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטימון. הסוג אקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ. 

כתב צבי אבני



תמונות נוספות: