איקליפטוס מולוקנה

הדפסה
  Eucalyptus moluccana שם מדעי
  Grey Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס  מולוקנה
צילום: © שרה גולד   אילנות , 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מולוקנה  הוא עץ בינוני המגיע לגובה 30 מ'. נופו מבליט גזע ישר וצמרת נאה וסימטרית למדי.
העצה בצבע חום בהיר, קשה, חזקה וניתנת לעיבוד וניסור. המשקל הסגולי של העצה: 1.2-0.96. קיים שימוש נרחב בעצה לעמודים, לבנייה ולבעירה.
הסות (קליפה) מצטברת בתחתית הגזע או לכל אורכו. צבע הסות אפור עם כתמים לבנים. הסות האפורה הנערמת וצורתה החיצונית מקנים לעץ את הצורה האופיינית לעצים המכונים Box. צורת Box מתאפיינת בסות המורכבת מסיבים קצרים, אינה מתקלפת, ויוצרת מעין רשת אלכסונית של תלמים הנראים כקשקשים מלבניים אפורים. לאיקליפטוסים הנכללים בצורה זו יש בד"כ עלים וניצני פריחה קטנים יחסית. בישראל נטועים מקבוצת איקליפטוסים זו המינים א' אלבנס, א' לנסדונינה, א' מליודורה, א' פוליאנטמוס, א' פופולנאה, א' פרואינוזה וא' סלובריס.
העלים היובניליים נגדיים, צבעם אפור-ירוק בהיר וצורתם סגלגלה או עגולה. העלים הבוגרים מסורגים, דמויי רומח או ביצה, אורכם 14-8 ס"מ ורוחבם
 3.3-2.0 ס"מ. צבעם ירוק מבריק. 
לתפרחת צורת סוכך ובו 7 פרחים חסרי עלי עטיף. הפרחים מחוברים באמצעות עוקץ קצר לענף תפרחת גלילי או זוויתי בחתכו, היוצא מחיק עלה. אורכו של העוקץ 0.7-0.1 ס"מ. אורך העלה 1.4-0.5 ס"מ. ניצני הפריחה קטנים, דמויי ביצה או כישור, אורכם 0.9-0.5 ס"מ וקוטרם 0.4-0.3 ס"מ. הניצנים מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח, הכוללת את האבקנים ועמוד העלי, ומכסה הניצן המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום הוא האיבר האופייני לסוג איקליפטוס ואף נותן לסוג את שמו הלטיני, כמו גם העברי, הלקוח מיוונית – eu-kaluptos – שמשמעו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם דוחפים ומנתקים את האופרקולום מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר מטה.
לפֵּרות צורת גליל או ביצה, אורכם 0.9-0.5 ס"מ וקוטרם 0.6-0.4 ס"מ. המכסה העגול של הפרי שקוע עמוק מתחת לשוליים העליונים של הפרי. הפריחה בישראל באביב, בחודשים אפריל-מאי.
איקליפטוס מולוקנה יוצר הרבה אבקה וצוף. מקור הדבש בפרחי העץ והוא נחשב למעולה באיכותו. לדבש צבע ענברי (בין צהוב לתפוז( וצפיפותו בינונית. בשל היותו טהור הוא מתגבש מהר מאוד.
איקליפטוס מולוקנה גדל בטבע על שטח גדול המשתרע לאורך חופה המזרחי של יבשת אוסטרליה וסמוך לו, ממרכז מדינת ניו סאות וולס לצפונה, לאורך כמעט כל החוף המזרחי של מדינת קווינסלנד. בית גידולו הטבעי הוא באזורי עשב או יערות על קרקעות בעלות איכות גבוהה יחסית ברום 500-0 מ'. האזור מקבל גשמי קיץ או גשמים לאורך כל השנה, המצטברים באופן ממוצע ל- 1,000-500 מ"מ. העונה היבשה נמשכת 4 חודשים לכל היותר. 
למרות איכותה הגבוהה של העצה המופקת מן העץ ועל אף ניסיונות רבים לאקלם את העץ במדינות השוכנות באקלים טרופי לא הצליחו הנטיעות של העץ בברזיל והוא אינו מומלץ כיום לנטיעה לייצור עץ מחוץ לאוסטרליה.
מין זה נקרא בעבר איקליפטוס המיפלויה או איקליפטוס גלילי. פירוש השם המדעי hemiphloia הוא "חצי גזע המכוסה בסות", והכוונה לסות קשה, מחוספסת ובלתי מתקלפת המוגדרת כ-Box. תת מין נוסף של איקליפטוס המיפלויה הוגדר כמין שונה, הנקרא איקליפטוס אלבנס. השם הנוכחי של המין moluccana הוא ככל הנראה ע"ש הים המולוקי והאיים הנמצאים מצפון לאוסטרליה, בתחום סמוך לאינדונזיה. איקליפטוס המיפלויה ניטע בעבר בישראל בחלקות יער במחנות צה"ל ולאורך כבישים מהגליל ועד קריית גת ונחשב לעץ מוצלח.  
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס מולוקנה נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: