אורן החוף

הדפסה
  Pinus pinaster שם מדעי
  Maritime pine Common name
הערה שם ערבי
אורניים
Pinaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אירופה, אפריקה, מערב הים התיכון מוצא
צמח מיובא

אורן החוף
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אורן החוף הוא עץ מחט בינוני-גדול, מהיר גידול, המגיע לגובה העולה על 20 מ' ולקוטר גזע של 1.2 מ'. הוא דומה לאורנים הים תיכוניים האחרים המוכרים בישראל כמו אורן ירושלים ואורן קפריסאי. המחטים שלו ארוכות, עבות וקשות יותר מאלו של כל אורן אירופאי אחר.
לאורן החוף קליפה בצבע כתום-אדום, עבה ובה חריצים עמוקים, בעיקר בחלק התחתון של הגזע. המחטים בזוגות בצבע ירוק כחלחל עד ירוק צהבהב, רחבות (2 מ"מ), קשות וארוכות מאד (עד 25 ס"מ).
לאורן החוף אצטרובלים נקביים בצורת חרוט באורך 10-20 ס"מ וברוחב 4-6 ס"מ בהיותם סגורים ו-8-12 עם פתיחתם. הם משנים צבעם מירוק לאדום חום במהלך השנתיים שחולפות עד התחלת פתיחתם. פיזור הזרעים נעשה לאורך שנים ומתרחש בעיקר בגלי חום או מייד לאחר שריפת יער. הזרעים בגודל 8-10 מ"מ ולהם כנף באורך 20-25 מ"מ המסייעת בהפצתם ברוח. 
מוצאו של אורן החוף בחופי דרום הים התיכון בארצות צפון אפריקה - תוניסיה, אלג'יריה ומרוקו. האורן החוף הופץ לייעור לצורך ותפוקת עץ לארצות נוספות השוכנות במערב אגן הים התיכון ולאורך החוף האטלנטי והפך בהמשך לעץ מקומי הגדל על שטחים נרחבים בפורטוגל, ספרד, צרפת ואיטליה. בתחום תפוצתו במערב הים התיכון הוא גדל מגובה פני הים עד 600 מ', אך בדרום אזור תפוצתו במרוקו הוא מגיע אפילו לרום של 2,000 מ'. בדרום אפריקה אליה הובא לצורכי ייעור לתפוקת עץ עוד בסוף המאה ה-17 הפך אורן החוף לעץ פולש בעייתי ביותר שמתפשט לשטחים נרחבים ודוחק מהם מינים מקומיים. מהירות גידולו, הפצת הזרעים ברוח ופתיחת האצטרובלים מייד אחרי שריפות יער עזרו לו שם מאד בהגדלת תפוצתו על חשבון הצומח הטבעי.
אורן החוף מקובל מאד כעץ לייעור לתפוקת עץ באזור תפוצתו, בעיקר בסמוך לחופים בצרפת, בספרד ובפורטוגל. בנוסף לכך מקובל אורן החוף כעץ נוי הנטוע בגנים ובפארקים כך נפוץ בדרום אנגליה, בדרום אפריקה ובאוסטרליה.
מקליפת העץ מופק בצרפת תוסף המזון המסחרי הנפוץ פיקנוגנול אשר לו תכונות רבות לשיפור הבריאות.
מקור השם העברי אורן הוא בצורך של עצים אלה לגדול באור שמש גלוי ולכוון את גידולם לאור. הביטוי החוף או החוף הוא תרגום ישיר לשם המקובל של העץ: Maritime  שמשמעו החוף ומציין את מקום גידולו הטבעי על חופי מערב הים התיכון. השם האנגלי pine בא מהשם הלטיני pinus שמקורו בשורש האינדו-אירופי שבו שילוב של צמח ושרף pit + resin. השם הלטיני pinaster הוא שילוב של שתי מילים pinus+aster ופירושו "חיקוי זול של אורן".
בישראל נעשו ניסיונות רבים לטעת את האורן החוף כעץ יער באזורי הצפון והמרכז. כעץ יער הוא לא גילה יכולת צימוח וגידול עודפת על אורן ירושלים ואורן קפריסאי. מהתוצאות שהתקבלו מחלקות אקלום של עצי יער ניתנה המלצה שלא להמשיך ולטעת עץ זה. כיום אין נוטעים את העץ ביערות אך ניתן למצוא אותו פה ושם באופן ספוראדי ביערות קק"ל בצפון ובמרכז.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות:

הצמח במקורות