מללויקה מחודדת

הדפסה
  Melaleuca acuminata שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

מללויקה מחודדת
צילום: © שרה גולד   אילנות , 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מללויקה מחודדת גדלה בארץ מוצאה באזורים הממוזגים של אוסטרליה. היא שיח ירוק-עד עם קצב צימוח בינוני, הגדל ל-3-1 מטר גובה וכ-2 מטר רוחב עם הרבה ענפי משנה הנוטים כלפי מעלה. העלים נגדיים, מוצלבים, אליפטיים וקטנים, באורך 1.0-0.5 ס"מ וברוחב 4-2 מ"מ ועוקץ העלה קטן אך ברור. צבעם ירוק-אפור. 
הפריחה חלה לאורך הענפים, הפרחים ערוכים בשיבולים המופסקות לפעמים, כל תפרחת על ציר קצר מאד. צבע הפרחים קרם או לבן, והפריחה חלה באביב. השיח מתעצה עם השנים, וכדי לשמור על מופע נאה כל השנה, מומלץ לגזום מדי שנה כדי לעודד את התחדשות.
הצמח השתול באילנות, נשתל בתחילת שנות החמישים, וכנראה שלא נגזם שם מעולם. בנוסף, שנים רבות הגן היה ללא תוספת השקיה, מה שמעיד על עמידותו ליובש. 
מתאים לשתילה בכל אזורי הארץ, עם יתרון לאזורים הקרירים של ההר הגבוה, בתנאי שמש מלאה, ובמגוון קרקעות, רצוי מנוקזות. כמו מרבית מיני המללויקה, הוא עמיד לקור וליובש. הצמח נחשב לחסכן במים. בשנים הראשונות מומלץ להשקות באופן סדיר כדי שיתבסס בגן, ובהמשך אפשר להסתפק בהשקיה אחת לחודש, בחודשי הקיץ. אינו נתקף במזיקים או במחלות. לפי הספרות מין זה עמיד לקרה. 
הוא מתאים לשתילה בגנים ציבוריים, בגינות קטנות בהתאם לממדי השיח, בפארקים, בצדי דרכים. אפשר לשלבו בשיחייה בשילוב עם מינים חסכני מים נוספים. זהו מין נוסף למגוון הגדול והמצליח שיש לנו בסוג מללויקה. 
הריבוי מזרעים. בסתיו ניתן לאסוף את קפסולות הפרי מהשיח, להניח על נייר לבן בחדר, והזרעים ישתחררו לנייר. מומלץ להנביט באביב במצע הנבטה מאוורר, ולשמור על לחות המנבטה. לאחר הנביטה מעתיקים לעציצים.
הסוג מללויקה, מונה למעלה מ-170 מינים והוא כולל עצים גבוהים, שיחים ובני שיח, ותכונה משותפת לכולם שהם ירוקי עד. ברשימת צמחי הנוי של משרד החקלאות, רשומים כ-35 מינים וזנים של מללויקה הגדלים בארץ. המוצא של מרבית המינים ביבשת אוסטרליה, מכל רחבי היבשת ומתנאי אקלים מגוונים. 
המינים הרבים והמגוונים, מותאמים לתנאי אקלים וקרקע שונים, ומינים רבים מצטיינים בתנאי יובש, בתנאי הצפה ובמליחות. חלק גדול מין המינים עשוי להגיע לגיל 100 שנים ויותר. מרבית מיני המללויקה פורחים באביב ותחילת הקיץ, ולמרביתן פריחה צופנית ומושכת דבורים. 
כתבה: סימה קגן



תמונות נוספות: