איקליפטוס וולסיאנה

הדפסה
  Eucalyptus woollsiana שם מדעי
  Narrow-leaved Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס וולסיאנה
צילום: © שרה גולד   אילנות , 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס וולסיאנה הוא עץ בינוני המגיע לגובה 25 מ', גזעו זקוף וצמרתו מעוגלת. צוואר השורש שלו המעובה כפקעת ענקית והמכונה lignotuber מאפשר לעץ להתחדש לאחר כריתה או שרֵפה. כיוון שפקעת זו אופיינית לעצי איקליפטוס נמוכים או שיחיים הגדלים ברובם במערב אוסטרליה ונקראים בשם כולל mallee, הכינוי של איקליפטוס ווליסיאנה כ-Mallee box עלול להטעות כאילו מדובר בעץ קטן. 
העצה כבדה, קשה, גסה, עמידה בפני ריקבון אך אינה חזקה במיוחד. נעשה בה שימוש לגידור ולאדני רכבת והיא נחשבת גם מצוינת לבעירה ולחימום.  
הסות (קליפה) מהטיפוס המכונה box והיא מכסה את הגזע והענפים עד קוטר 15-10 ס"מ. סות מדגם box אינה מתקלפת, יש בה סיבים קצרים שניתן להבחין בהם, צבעה אפור בהיר והיא חרוצה בתלמים דקים וארוכים על פניה. צורת הסות וצבעה האפור הקנו לאיקליפטוס ווליסיאנה את הכינוי box בכל שמותיו באנגלית, ואת השם Grey box כשם העיקרי שלו. 
העלים היובניליים (המתפתחים לאחר הפסיגים בשתילים ובנבטים או אלה המתפתחים לאחר גיזום חזק) נגדיים וצורתם כרומח צר. העלים הבוגרים מסורגים, אורכם 16-8 ס"מ, רוחבם 1.5-0.5 ס"מ ולהם פטוטרת קצרה יחסית באורך 1.5-1.0 ס"מ. צבע העלים ירוק מעט, מבריק ואחיד משני צדי העלה, צורתם רומח ישר ולא מעוקל, הם מתחדדים בקצותיהם ובבסיסם. בשל העלים הצרים יחסית לאורכם מכונה העץ באנגלית גם Narrow-leaved box.
התפרחות מאוגדות באשכולות הכוללים 11-7 פרחים. אורכם של עוקצי התפרחת 1.0-0.6 ס"מ, רוחבם עד 0.3 ס"מ והם שטוחים מעט או מצולעים בחתך שלהם. ניצני הפרחים נישאים באשכול על עוקצים גליליים המתרחבים מעט בקצותיהם ואורכם 0.6-0.2 ס"מ. ניצני הפרחים עצמם דמויי ביצה או אגס, אורכם 0.7-0.5 ס"מ וקוטרם במקום הרחב 0.4-0.2 ס"מ. הם מתחלקים לשני חלקים: מצעית הפרח והאבקנים והמכסה של המצעית המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום, שצורתו בעץ זה כחרוט קצר, הנראה לעתים מעוקל מעט וארוך, אורכו כאורך מצעית הפרח עד פי שניים ממנה ורוחבו שווה למצעית הפרח. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס. הוא מכסה את ניצן הפריחה ונותן בכך את שמו לאיקליפטוס: ביוונית eu-kaluptos משמעו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום, הוא ניתק ונושר לקרקע.
הפרחים באיקליפטוס הם פרחים מרובי אבקנים ובמרכזם עלי אחד. הם נטולי עלי גביע ועלי כותרת וצבעם באיקליפטוס ווליסיאנה  לבן עד קרם. הפריחה בישראל בתחילת הקיץ, בחודשים יוני-יולי. העץ ידוע כנותן צוף רב, והדבורים מפיקות דבש הנחשב לטוב ביותר. הפֵּרות דמויי ביצה או גליל ההולך וצר בתחתיתו, מחולקים ל-4-3 ממגורות, המכסה הטבעתי שלהם שקוע בקצה הפרי. השסתומים של פתחי הזרעים בגובה קצה הפרי או שקועים מעט פנימה.
שמו של איקליפטוס ווליסיאנה ניתן לו לציון שמו של החוקר הבוטנאי והכומר האנגלי-אוסטרלי ויליאם וולס    William Woolls (1893-1814). וולס עסק בין השאר בכתיבת הפלורה של אוסטרליה וכתב חיבורים על הצומח בניו-סאות'-ויילס.
אזור התפוצה של העץ משתרע באזורים הפנימיים של יבשת אוסטרליה בניו-סאות'-ויילס בדרום קווינסלנד, בוויקטוריה ובדרום אוסטרליה. הוא גדל במדרונות צפון מערביים ובמישורים. העץ גדל על מגוון רחב של קרקעות ברום 800-40 מ'. האקלים בבית גידולו יכול להיות עם גשמי חורף או אף עם גשמי קיץ, כמות הגשם השנתית הממוצעת 625-500 מ"מ. העץ יכול לשאת עונת יובש קיצונית של 7 חודשים. הטמפרטורה המקסימלית החודשית הממוצעת בבית גידולו הטבעי היא 0C35-29 והמינימלית הממוצעת בחודש הקר 0C5-4.
המין עצמו עבר גלגולים רבים בהגדרתו: הוא נקבע כתת מין של E. odorata, שנים ספורות לאחר שהוגדר כמין. בהמשך שונה שמו ל-E. pilligaensis, ורק בשנת 2014 הוחזר השם המקורי לאחר שקיבל גושפנקה מדעית. העץ דומה מאוד למין E. microcarpa, ובכמה מקומות אף אוחד איתו. השוני מתבטא בעליו, הצרים יותר, ובניצני פריחה ופֵרות קטנים יותר.
נעשו ניסיונות לגדל איקליפטוס ווליסיאנה בכמה ארצות מחוץ לאוסטרליה, אך בשל קצב גידולו האטי בהשוואה לאיקליפטוסים ממינים אחרים, הפסיקו לטעת אותו באופן המוני.   
איקליפטוס ווליסיאנה אינו נפוץ בישראל ולא מגדלים אותו ביערות ובגנים. לא ידוע על עצים נוספים של מין זה מחוץ לארבורטום אילנות.
העץ משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים. המוכרים הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: