איקליפטוס אודורטה

הדפסה
  Eucalyptus odorata שם מדעי
  Peppermint Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס אודורטה
צילום: ©  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס אודורטה הוא איקליפטוס מטיפוס מאלי בגובה 15-5 מ'. מאלי "Mallee" הוא צורת צומח של עצים קטנים באזורים סמי ארידיים באוסטרליה. לעתים יש להם גזעים אחדים, וצוואר השורש שלהם מעובה כפקעת. באוסטרליה יש גם מחוז הנושא שם זה.
הגזע, ולעתים גם הבדים הראשיים, מכוסים בקליפה רב־שכבתית, עבה וסיבית, צבעה אפור עד שחור ובה כתמים לבנים, המכונים Box, והם שנתנו גם לעץ זה חלק משמו האנגלי. 
העצה חומה, קשה ועמידה למזיקים ולפגעים.
העלים היובניליים נגדיים רק ב-4-3 הזוגות הראשונים. העלים הבוגרים מסורגים, עבים, דמויי מגל או רומח וצבעם אחיד: ירוק-עד ירוק־אפור. אורכם 13-6 ס"מ ורוחבם 1.5-1 ס"מ. בעלים בולטים עורקים המקבילים לשולים והנפגשים בזווית חדה בקצותיהם. העלים מכילים כמות רבה של איקליפטול (Cineole), המשמש ברפואה ובקוסמטיקה. ריח המנתה של העלים נתן לעץ זה את חלק מכינויו האנגלי Peppermint ואת שמו הלטיני odorata שפירושו "ריחני".
התפרחות יוצאות מחיק העלים בצורת סוכך מורכב, הנישא על עוקץ באורך 1-0.5 ס"מ. לעוקץ ארבע צלעות ו-3 סוככים שעל כל אחד מהם 11-7 פרחים. קוטר מצעית הפרח 7 מ"מ וגובהה כ-5 מ"מ. הפרחים, כמו בשאר מיני האיקליפטוס, הם פרחי אבקנים ללא עלי כותרת וללא עלי גביע. ניצני הפרחים בצורת ביצה. מצעית הפרח דמוית כיפה. המכסה של האבקנים בניצן הפריחה, הקרוי אוֹפּ֪רקוּלוּם, הוא החלק האופייני לסוג אקליפטוס והוא הנותן לסוג את שמו הלטיני. השם לקוח מהביטוי היווני eu- kaluptos שמשמעו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם מנתקים את האופרקולום מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר מטה. לאופרקולום צורת חצי כדור או חרוט, אורכו פי 2-1 מאורך המצעית ורוחבו שווה לרוחבה. צבע הפרחים לבן או קרם.
הפֵּרות גלילים או ביצתיים והמִכסים של פתחי הזרעים שקועים בהם.
הדבש שמקורו באיקליפטוס זה הוא בהיר ואינו הופך לגבישי ומוצק.
מוצא העץ במדינות בדרומה של אוסטרליה: ויקטוריה ודרום אוסטרליה והוא גדל על קרקע חולית עד חרסיתית ברום נמוך מ-600 מ' ובאזור המקבל 750-375 מ"מ גשם בשנה. העונה הגשומה היא בחורף. באזור גידולו הטבעי העץ עומד ב-15-10 ימי קרה בשנה. אקליפטוס אודורטה הוא מין שולט, בולט בגובהו בחברת הצומח הנושאת את שמו ומכסה יער טבעי גדול בדרום אוסטרליה.
איקליפטוס אודורטה הוא אחד מכ-700 המינים בסוג אקליפטוס שמקור כולם באוסטרליה ובסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ, ושטח הנטיעות שלהם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג אקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 150-130 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי-עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי – המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל – עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה ועצי/שיחי הנוי קליסטמון ומללויקה, שאף מוצאם באוסטרליה.
פרט לפרטים באילנות לא שימש אקליפטוס אודורטה לייעור ולנוי בישראל ועל כן לא ידוע היכן עוד הוא נטוע בארץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: