איקליפטוס קיטסוניאנה

הדפסה
  Eucalyptus kitsoniana שם מדעי
  Bog Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס קיטסוניאנה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס קיטסוניאנה הוא איקליפטוס מטיפוס Mallee נמוך, המגיע לגובה 9 מ' בארץ מוצאו. הוא מהיר גידול, בעל גזע אחד או מספר גזעים. השם האנגלי Mallee מציין עץ או שיח קטן (בד"כ איקליפטוס) שעל פי רוב הוא רב גזעי ושלו התעבות בצוואר השורש. תצורת עץ מאלי אופיינית לאזורים סמי-ארידיים באוסטרליה.
לאיקליפטוס קיטסוניאנה קליפה חלקה לכל אורך הגזע שצבעה לבן אפור עד אפור חום. קליפה חלקה זו, או מתקלפת בעצים אחרים היא מקור לשם Gum"" לאיקליפטוסים רבים באוסטרליה. החלק השני של השם האנגלי "Bog" מציין ככל הנראה את מקום גידולו באזורים מוצפים.
העלים היובנילים נגדיים עגלגלים ובצורת ביצה, צבעם אפור בהיר עד ירוק והם יושבים ישירות על הגבעול ללא פטוטרות.
העלים הבוגרים מסורגים דמויי רומח צר או רחב, אינם מעוקלים, חלקם מתחדדים ומסתיימים בקצוות חדים וחלקם מסתיימים בקצוות מעוגלים. העלים עבים יחסית וצבעם ירוק מבריק אחיד. הפטוטרות של העלים צרות ושטוחות. 
התפרחות בצורת סוכך מורכב הכולל 7 פרחים. הן יוצאות מחיק העלים ויושבות על ניצבים צרים ושטוחים או זוויתיים ברוחב של 3 מ"מ.
ניצני הפרחים בצורת ביצה או גליל. מכסה ניצן הפריחה הנקרא אוֹפּ֪רקוּלוּם הוא חלק וצורתו חרוטית. אורכו ורוחבו שווים לאלה של מצעית הפרח.  צבע הפרחים לבן או קרם. לאיקליפטוס זה כמו לשאר המינים בסוג יש פרח אבקנים נטול עלי כותרת ועלי גביע. האבקנים מקופלים מתחת האופרקולום, ומשאלה מתיישרים הם מנתקים אותו מהמצעית והוא נופל לקרקע. האופרקולום שמשמעותו ביוונית "מכוסה היטב" ומאייתים אותו "eu – kaluptos" הוא האיבר המאפיין את הסוג והוא גם מקור השם לאקליפטוס.
הפירות חצי כדוריים ומסתיימים בחלקם העליון בדיסק שמתחתיו או במישור שלו המכסים של פתחי הזרעים. הזרעים שטוחים, מאורכים, ישרים וקטנים.
שמו הלטיני של העץ  הוא ע"ש הגיאולוג ואיש הטבע הבריטי אלברט ארנסט קיטסון שפעל רבות באפריקה ובמדינת ויקטוריה שבאוסטרליה.
איקליפטוס קיטסוניאנה גדל בטבע בשטח לא גדול באזור החוף שבפינה הדרום מזרחית של אוסטרליה, בדרום מדינת ויקטוריה. מחוז גידולו הטבעי נקרא Gippsland ומכאן גם שמו האנגלי המקובל הנוסף: Gippsland Mallee. העץ גדל, לפי הוראות גידול גנניות, על קרקע חומצית ורטובה תמידית.
איקליפטוס הוא סוג במשפחת ההדסיים שמוצאו מאוסטרליה וכל מיניו כמעט אנדמיים ליבשת זו. בסוג נמנים מעל 700 מינים שונים ואלפי תתי מינים. איקליפטוס הוא סוג העץ שניטע ביערות ובמטעים לתפוקת עץ יותר מכל סוג אחר בעולם. משפחת ההדסיים כוללת 5,650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי המקובצים ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם מלבד האיקליפטוס: ההדס כסוג היחיד מהמשפחה שנמצא אותו בטבע בישראל, וכן הגויאבה, הפיג'ויאה, המללויקה והקליסטמון.
לא ידוע על שימושים של איקליפטוס קיטסוניאנה בארץ מוצאו. 
בישראל כמו במדינות אחרות בעולם לא ניטע העץ, ככל הידוע, למעט הפרטים שניטעו באילנות.
סיכוייו של מין עץ קטן זה להצליח בישראל קטנים ביותר בשל מקורו באזור אקלים שונה משלנו ובית גידולו על קרקעות רטובות וחומציות שאינן כמעט בנמצא בארץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: