איקליפטוס פורה

הדפסה
  Eucalyptus foecunda שם מדעי
  Black Mallee Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס פורה
צילום: © שרה גולד   משתלת גילת , 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פורה הוא מאלי המגיע לגובה של 3 מ' ולעתים 5 מ' או עץ המתנשא על גזע יחיד ומגיע לגובה 8 מ'. הביטוי מאלי Mallee ניתן באוסטרליה לעצי איקליפטוס נמוכים שלהם כמה גזעים. בבסיס הגזעים של עצי מאלי מצויה בצוואר השורש התעבות שצורתה כפקעת והיא מכונה lignotuber. עצי מאלי גדלים בעיקר במערב אוסטרליה. 
הסות (קליפה) בחלק התחתון של הגזעים עשויה משכבות המרובדות זו על גבי זו. צבען אפור. מעלה יותר, כמעט לכל אורך הגזעים, מתקלפת הסות וחושפת גזעים חלקים בצבע לבן אדום-סלמון או אדום-חום.
העלים היובניליים נגדיים, חסרי פטוטרות ואינם מבריקים. לזוג הראשון של העלים צורה ישרה; לזוגות אחריו צורה ביצתית יותר ובהמשך העלים הופכים כמעט עגולים. לעלים הבוגרים פטוטרות, צורתם דמוית רומח, בהיותם רעננים צבעם ירוק מבריק; בהמשך הם מכוסים בנקודות רבות. אורכם 3 עד 10 ס"מ ורוחבם 0.5 עד 0.9 ס"מ.
התפרחות בצורת סוכך ובהן 3 עד 6 פרחים. הן יוצאות לאורך הענפים מחיקי העלים ויוצרות גושי פריחה צפופים. ניצני הפרחים על פי רוב בצבע אדום המאפיין מין זה. הניצנים מורכבים ממצעית הפרח וממכסה האבקנים המכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם". צורתו חרוטית, מעוגלת בקצהו והוא שווה במידותיו למצעית הפרח. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה,  הוא ניתק ונושר לקרקע. הפרחים הם פרחים מרובי אבקנים, חסרי עלי עטיף ובמרכז כל פרח נמצא עמוד עלי. הפריחה בחודשי הסתיו והחורף.   
הפרי כדורי או בצורת אגס המתחדד בבסיסו כלפי העוקץ הנושא אותו. אורכו ורוחבו הם בין 4 ל-5 מ"מ. לחלק העליון של הפרי צורת טבעת שבתוכה שקוע מעט המשטח העגול. קוטרו של המשטח העגול 1 עד 2 מ"מ. מכסי הפתחים לפיזור הזרעים קבועים בו ובולטים ממנו. הפתחים דמויי סיכה שבירה.
מקור שמו המדעי של מין האיקליפטוס זה foecunda במילה לטינית שפירושה "מלא פֵּרות". ביטוי זה מציין את ריבוי הפרחים והפֵּרות הנישאים על העץ. לעתים נמצא על העץ בו זמנית ניצנים, פרחים ופֵרות המייצגים כשלוש-ארבע שנות פריחה יחדיו. מהצוף של הפרחים מפיקות הדבורים דבש מעולה ושקוף, אך מאחר שמופע הפריחה השופעת מתרחש פעם בשלוש-ארבע שנים עלולה להיווצר בעיה ברצף הפקת הדבש מעץ זה. מידותיו הצנועות של איקליפטוס זה אינן מאפשרות שימוש משמעותי בעצה שלו והוא משמש לבעירה בלבד.
איקליפטוס פורה גדל לאורך אזורי החוף לכל רוחב דרום יבשת אוסטרליה, החל במדינת מערב אוסטרליה דרך מדינת דרום אוסטרליה ועד ויקטוריה וניו סאות וולס. העץ גדל ברום מ-0 עד 300 מ', על חולות ודיונות חול, במישורים וברכסים הבנויים מאבן גיר. כמות הגשמים השנתית הממוצעת שמקבל האיקליפטוס נעה, לפי האזורים השונים של האריאל, בין 250 ל-500 מ"מ.
השמות האנגליים השונים של איקליפטוס פורה מציינים את העלים הדקים מאד של העץ, את הענפונים וניצני הפריחה שצבעם אדום ואת מקום גידולו בדיונות החול של החוף ובעיר הנמל החשובה Fremantle שבמדינת מערב אוסטרליה.  
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת עוד כ-150 סוגי צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס פורה נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. בישראל מתועדת לאורך השנים נטיעה של יותר מ-170 מיני איקליפטוסים שונים. הסוג איקליפטוס הוא העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: