איקליפטוס חרוטי

הדפסה
  Eucalyptus conica שם מדעי
  Fuzzy Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס חרוטי
צילום: © שרה גולד   , 9-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס חרוטי הוא עץ קטן עד בינוני המגיע לגובה 20 מ'. פרט גדול באוסטרליה מגיע לגובה 24 מ': קוטר גזעו בגובה החזה 1.57 מ', והיקף צמרתו 25 מ'.
הסות (קליפה) בנויה מסיבים קצרים, צורתה קשקשית לא אחידה, היא אינה מתקלפת ורבדיה מכסים את הגזע והבדים הראשיים. צורת סות זו מכונה בשם האנגלי של העץ Box. צבע הסות אפור עם טלאים לבנים. הענפים הדקים מכוסים בסות אפורה חלקה המתפצלת לרצועות קצרות. כיסוי העץ בסות שאינה אחידה בצורתה הביא לכינוי האנגלי Fuzzy.
העלים היובניליים מסורגים, דמויי ביצה וצבעם נע בין אפור-ירוק בהיר לירוק בהיר. העלים הבוגרים מסורגים וצורתם כרומח או רומח צר. אורכם 12-7 ס"מ ורוחבם 2.5-0.8 ס"מ. צבעם אפור-ירוק בהיר ואחיד בשני צדי העלה.
התפרחות מורכבות מסוכך אחד או מכמה סוככים הנושאים פרחים חסרי עטיף. כל סוכך נישא על עוקץ באורך 1.0-0.4 ס"מ. בקצה העוקץ 7 פרחים המחוברים לו בעוקצים קצרים שאורכם 0.4-0.2 ס"מ. ניצני הפרחים קטנים מאוד, דמויי אלה או אגס. אורכם 0.6-0.3 ס"מ וקוטרם 0.3-0.2 ס"מ. הניצנים מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח (הנושאת את האבקנים ואת העלי) והמכסה. המכסה אופייני לסוג ומכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. לאיקליפטוס חרוטי אופרקולום קצר וצורתו כחרוט פחוס עם בליטה קטנה בקצהו. האופרקולום במין זה קצר ממצעית הפרח, ועל פי רוב צר ממנה. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום,  הוא ניתק ונושר לקרקע.
צבע הפרחים לבן עד קרם. הפריחה בישראל בסתיו בחודשים ספטמבר- אוקטובר. לפרחים צוף רב והעץ נחשב למקור לייצור דבש דבורים.
הפֵּרות דמויי חרוט מושלם כמעט והוא שהקנה לעץ זה את שמו המדעי שפירושו חרוטי. אורך הפרי 0.7-0.5 ס"מ וקוטרו 0.5-0.3 ס"מ. החלק העליון דמוי דיסקוס שקוע ביחס למישור שולי הפרי.
איקליפטוס חרוטי גדל בטבע ביבשת אוסטרליה ביערות יובשניים יחסית הגדלים על אדמות סחף כבדות או על קרקעות המתפתחות מגרניט. בית הגידול משתרע במדרונות ובמישורים באזורים פנימיים במדינת ניו סאות וולס ובדרום מדינת קווינסלנד. 
העץ אינו מקובל לייצור עץ או לנוי ואין לו שימוש מסחרי מיוחד. על כן לא ניטע במספרים גדולים מחוץ לבית גידולו הטבעי וגם לא במדינות מחוץ ליבשת אוסטרליה. העץ אינו מתאים לקרקעות הגיריות בישראל ולא לאקלים הים תיכוני השורר בה. לא ידוע על עצי איקליפטוס חרוטי נוספים מחוץ לארבורטום אילנות. 
העץ משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים. המוכרים בהם: ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטימון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ. 
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: