קורימביה יפת-עלים

הדפסה
  Corymbia calophylla שם מדעי
  Red Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

קורימביה יפת-עלים
צילום: © שרה גולד   אילנות, 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קורימביה יפת עלים היא עץ גדול וגבוה המגיע בטבע ל-50 מ' ולקוטר 1.2 מ' בגובה החזה. צמרתו רחבה. צבע העצה כצבע דבש עם תבנית עורקים ייחודית. עצתו משובחת ומשמשת לרהיטים לאחר ייבוש ועיבוד. כיום העץ משמש באוסטרליה בעיקר לייצור שבבים לתעשיית העץ.
לסות (קליפה) צורה של מעטה קשקשים עבים המורכבים כפסיפס על הגזע. צבעם אפור עד אפור-חום. השם Gum שניתן באנגלית בכמה כינויים של העץ ושמשמעו "סות חלקה ומתקלפת" אינו מתאים לכינוי מין זה והוא טעות שמקורה בכך שרבים באוסטרליה מכנים כל אקליפטוס וקורימביה בשם גנרי זה. העץ נחשב לאחד המינים המכונים Bloodwood בשל הסות שלו המקבלת צבע אדום כהה כדם או חום בגלל השרף המופרש מן העץ ומצטבר במקומות שבהם נפגע הגזע. על כך גם מכונה העץ Red Gum.
העלים היובניליים נגדיים בתחילה, מסורגים בהמשך ומתאפיינים בשערות בלוטיות על פניהם. העלים הבוגרים מסורגים, גדולים ורחבים ביחס לעלי אקליפטוסים אחרים, מעוגלים בבסיסם ומחודדים בקצותיהם ודומים לעלי הפיקוס. צבע העלים ירוק כהה. במרכזם עובר עורק בהיר הבולט בניגוד צבעו לזה של הטרף. לתיאור העלים ניתן השם המדעי של המין calophylla. מקורו יווני ופירושו "עלה" –phyllon  "יפהפה" – calo. השם מדעי תורגם לשם המין העברי יְפֵה עלים לאיקליפטוס, כפי הגדרת הסוג בעבר, וליפת עלים – לקורימביה בהווה. 
התפרחת בצורת סוכך או מכבד שעליו סוככים. הניצנים של פרחי האבקנים, הנישאים על גבי עוקצים היוצאים מן הסוכך, מורכבים ממצעית הפרח הנושאת את האבקנים ועמוד העלי וממכסה המונח מעל מצעית הפרח.  המכסה של מצעית הפרח (המכונה אופרקולום והוא החלק המאפיין את הסוגים איקליפטוס וקורימביה) מורכב בעץ זה משתי שכבות שביניהן שכבת גומי. האופרקולום דמוי כיפה מחודדת מעט או חרוט והוא קטן ביחס לגודל מצעית הפרח. צבע הפרחים של העצים לבן או קרם על פי רוב, ובעצים מסוימים נמצא פריחה ורודה. באוסטרליה טיפחו בנוי זן ורוד פריחה. הפריחה של העץ נראית למרחק בשל צפיפותה וגודל התפרחות. הפריחה בישראל בקיץ עד סוף הסתיו, מיולי עד נובמבר. 
כברוב מיני הקורימביה צורת הפרי אגס הפוך וקטום בבסיסו או גביע יין או פעמון המסתיים בהצרה. הפרי של קורימביה יפת עלים יוצא מן הכלל בגודלו. אורכו מגיע ל-5 ס"מ. קצהו העגול של הפרי אינו מסתיים במשטח כברוב האקליפטוסים אלא בטבעת המקיפה שקע עמוק בתוך הפרי. הפרי משמש מזון לתוכים החיים בבית הגידול הטבעי של העץ.
בית גידולו הטבעי של עץ זה נמצא בפינה הדרום מערבית של יבשת אוסטרליה, במדינת מערב אוסטרליה, סביב בירת המדינה פרת. העץ יכול לגדול על אדמות דלות בנוטריינטים וגודלו משמש כאינדקטור לקרקע חקלאית פורייה. קורימביה זו גדלה ברום 300-0 מ' מעל פני הים, ביערות מעורבים במישורים ובמדרונות. האקלים בבית הגידול הטבעי הוא ים תיכוני עם גשמי חורף ועונה שחונה של 6-4 חודשים בקיץ. כמות המשקעים השנתית הממוצעת 1200-625 מ"מ. הטמפרטורה הממוצעת המקסימלית בחודש החם 29-24 מעלות צלסיוס ובחודש הקר הטמפרטורה המינימלית הממוצעת 7-4 מעלות צלסיוס. מדי שנה יש 15-1 ימים של קרה.  
הסוג קורימביה הוא סוג חדש הכולל 121 מינים ששויכו בעבר לסוג איקליפטוס והופרדו ממנו באמצע שנות ה-90. ההבדל המורפולוגי היחיד, שעליו הצביעו הבוטנאים שהפרידו סוג זה ושאפשר לראותו בשטח, נמצא בסוככי הפרחים המרכיבים את התפרחות. אורכם של העוקצים נושאי הפרחים באיקליפטוס שווה; כך נוצר המבנה הכיפתי של סוכך הפריחה. בקורימביה, לעומת זאת, סוכך הפריחה שטוח בגלל אורך שונה של העוקצים נושאי הפרחים: החיצוניים ארוכים מהפנימיים. השם Corymbia עצמו מתאר את צורתו השטוחה של סוכך התפרחת המאפיין סוג זה –Corymb .
קורימביה יפת עלים נבדלת מקורימביה פיציפוליה שדומה לה מאוד: פֵּרותיה דמויי גביע לעומת פֵּרות דמויי חבית בפיציפוליה, הזרעים שלה גדולים יותר ונטולי כנפים, הבלוטות להפרשת שמן בעלים בולטות. שתי הקורומביות מכליאות ביניהן וההיברידים הם בדרך כלל בעלי תכונות ביניים. 
הפירוש היחיד שנמצא למילה Marri שבה מכונה קורימביה זו הוא "עצוב" או "עגום" בצרפתית. היא נקראת גם בשם Port Gregory, המציין שם של נמל ליד יישוב קטן במערב אוסטרליה, בתוך תחום גידולה הטבעי של קורימביה יפת עלים.
העץ מצליח מאוד בהוואי ובארצות נוספות. בשל רגישותו לגיר וליובש תפוצתו מוגבלת בישראל לאזור השרון שם הוא גדל כעץ נוי.
כתב: צבי אבני



תמונות נוספות: