קליטריס מיובל

הדפסה
  Callitris verrucosa שם מדעי
  Scrub Cypress-pine Common name
ברושיים
Cupressaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
יער בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום ומזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני

קליטריס  מיובל
צילום: © שרה גולד   יער בן-שמן, 12-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קליטריס מיובל הוא מחטני ירוק עד ממשפחת הברושיים. הוא מתחדש מזרעים לאחר שרפות באזור מוצאו בחברות שיחים יובשניות בדרום אוסטרליה.
קליטריס מיובל הוא עץ נמוך או שיח בגובה עד 8 מ', בדרך כלל מרובה גזעים. הענפים זקופים. העלים קשקשיים באורך 2 – 4 מ"מ צבעם ירוק עד ירוק-אפור. העלים היובניליים נראים כמחטים שצידן החיצוני מעוגל.
האצטרובלים הזכריים קטנים, באורך 3 – 6 מ"מ, מרוכזים בקצות הענפים. האצטרובלים הנקביים קטנים וירוקים בצעירותם ולא ניכרים בקלות. הם מבשילים לאחר 18 עד 20 חודשים כדוריים-סגלגלים בקוטר 1 – 3 ס"מ. הם מופיעים יחידים או בקבוצות על ענפי פריחה קצרים. לאצטרובל הנקבי 6 קשקשים עבים שצידם החיצוני מיובל בצפיפות בבליטות בקוטר 2 מ"מ. הן אלו שנותנות את השם למין זה. קשקשי האצטרובל מאוחים לבסיס מעובה ואינם מתפשקים הרבה. האצטרובלים נשארים על העץ ולא נפתחים במשך שנים. הפתיחה מתרחשת רק לאחר חימום בזמן שריפה. בזמן זה מתפזרים הזרעים ונובטים בשפע על הקרקע החשופה. יש 6 – 12 זרעים על כל קשקש של האצטרובל צבעם ערמוני עד חום כהה. הזרע באורך 2.5 – 6 מ"מ וברוחב 1.5 – 3 מ"מ עם זוג כנפיים באותו גודל כמעט. לעתים יש לזרע כנף שלישית.
העצה של קליטריס מיובל קלה, רכה וריחנית. ניתן לנסר אותה בקלות והיא עמידה בפי ריקבון וטרמיטים. תכונות אלו עשו אותה מקובלת מאוד בייצור רהיטים. לוחות ציפוי לשימוש פנימי וחיצוני ולעמודי גדר.
קליטריס מיובל גדל בקבוצות קטנות או כעצים בודדים על קרקעות חוליות בחברות שיחים במחוזות המערביים בדרום יבשת אוסטרליה במדינות ניו סאות' ווילס, ויקטוריה וסאות' אוסטרליה. הוא עמיד לכפור וליובש. הוא ניטע לעתים כצמח נוי אך השימוש בו לא רב בגלל היותו דליק מאוד. בישראל הוא ניטע בלימאנים על מדרונות בצפון הנגב ובמרכזו.
הזרעים של מין זה הם מזון מועדף על תוכֵּי קקטו ורודים.
בסוג קליטריס 15 מינים. מוצא של 13 מהם באוסטרליה והשניים האחרים בניו קלדוניה.

נכתב ע"י עמרם אשל



תמונות נוספות: