הדפסה
כלנית מצויה

הצעות לטיולי- חובה. לשמור במועדפים

פריחות חורף   29/01/2015

הפריחות מקדימות ומרהיבות השנה, כל הארץ לוהבת באלפי צבעים. תורמוס, צבעונים איריסים ועוד אנו מציעים לכם מבחר טיולים, חלקם ידועים וחלקם ידועים פחות. לפני יציאה לשטח רצוי להתעדכן בדיווחי הפריחה  באתר כדי לדעת בבטחה שהפריחה אכן מתרחשת.

המלצות לטיולי חורף בישראל
 

דרום אדום

הפריחה בשיאה ביער שוקדה, מסביב לפריחה נולדו פסטיבלים . פריחה זו של אלפי כלניות הינה תופעת טבע יחודית בעולם ואין לה הסבר מדעי, מעבר לכך שרעיית צאן מגבירה את קצב פריחת הכלניות מאחר והבקר אינו אוכל את הכלניות  ואת כל השאר כן מה שגורם לכך שיש תחות תחרות על השטח.
מי שנתן לכלנית את שמה הוא הרב דוקטור עמנואל לעף שעד היום מסתמכים על זיהויים שקבע לצמחי המקרא. הכלנית נקראה כך על שם הכלה שלאחר חופתה היתה צריכה להראות את הסדין האדום, ויש אומרים כי על שם הכתם הלבן המבצבץ בתחתית עלי הכותר לאחר שהיא מופרית.   

נחל  ראש פינה
בנחל ראש פינה מתרחשת פריחת שקדיות (שקד מצוי)  הרומנטית בארץ. ובשביל היכרות עם הרומנים ממשפחת רוטנברג  שהיו בין הראשונים שהתיישבו בראש-פינה. (קבורים בבית הקברות העתיק)
איך מגיעים?
חונים ליד בית הקברות הישן והולכים בשולי העיר העתיקה לכוון מערב. ההליכה נינוחה ונחמדה במסלול הלוך-חזור או למיטיבי לכת עד לעיר צפת.(במקרה זה  יש לדאוג לרכב מאסף ) 
בשיא פריחת השקדיות אין רומנטי מהמסלול. שיפולי הגבעות עוטים הינומה לבנה ורדרדה מדהימה של אלפי פרחי "שקדיה".  לאחר גשמי ברכה  יקוו ב"נחל" מים רבים כמו נחל אמיתי או שיזרום בו זרזיף רק לאורך הוואדי. המקום פסטורלי, רועות בו  פרות חומות על עגלותיהן הצעירות בין עצי הזית. בכל עת שתגיעו בחורף החל מחודש שבט ( פברואר) יפרחו שם גביעונית הלבנון המיוחדת, שפרחיה  כמו גביעים עדינים הפוכים (לשם כך עליכם לטפס עם הפרות על המדרון)  או כדנים סגולים בשפע רב ושאר פרחי העונה.
המסלול מתאים לכל המשפחה להליכה במסלול הלוך ושוב ולמיטיבי הלכת המשיכו עד לעיר צפת
שימו לב בפרי של שקד הבר ישנו רעל מסוג ציאניד ברמות נמוכות המסכנות אתכם במיחושי בטן ואולי יותר מכך!!!
המסלול של עירית צוק-קובצ'י :
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/tiulimReadMore.asp?ID=448
מה בסביבה?
 * טיול בעיר העתיקה של ראש פינה וסימטאותיה הרומנטיות בהן כל אבן הייתה עדה לקשייהם וסבלם של  ראשוני המתיישבים בג'עוני (גיא אוני) הלא היא ראש פינה. בית הקברות העתיק, יוסיף למסלול מימד ציוני והיסטורי.
 * אגמון החולה היא אופציה מלהיבה נוספת ליום מושלם של טבע פריחה וציפורים.

אחו נוב בכניסה לישוב נוב שבגולן 
זו ביצה אמיתית ללא יתושי קדחת בשביל הפריחות היחודיות המשתנות.
איך מגיעים?
על כביש  מספר 98 בכניסה לישוב נוב ישנו שלט המוביל ל"אחו נוב" (ללא פרות). השטח משולט ובו שבילים מוגבהים המאפשרים להלך בין הפריחות השונות מבלי להירטב. (בכל מקרה עדיף להגיע מצויידים בנעלי טיולים)
בדצמבר וינואר פרחו כאן מאות נרקיסים ריחניים. בחודשי פברואר מרץ יפרחו כאן מאות פרחי איריס הביצות הפורחים בצבע צהוב חיוור ושרטוט של נקודות וקווים על עלי העטיף. איריס הביצות גדל בקרקעות כבדות ובוציות. הצמח היה שכיח בארץ, נעשה נדיר בגלל שינויים מעשה ידי אדם בנופי גידולו. כיום הוא נפוץ במספר מועט של אתרים נוספים ובעיקר באחו נוב. הפרח מוגן ונמצא בסכנת הכחדה.
במרץ ואפריל יבלטו מרחוק עשרות עמודי פריחה זקופים וגבוהים (עד 90 ס"מ !!!) עטויי תפרחת צפופה של פרחים צהבהבים כתומים להם שישי עלי כותרת - עיריוני צהוב. כל פרח נפתח בשעות בין הערביים ונסגר למחרת. הוא מואבק על-ידי דבורים גדולות. הפרחים אינם נפתחים לפי הסדר (כמו בחצב) מלמטה למעלה. בית גידולו של העיריוני מגוון הוא פורח גם בנגב (בבורות לוץ בפארק הביוספרי רמות מנשה ובאתרים נוספים. הפרח מוגן
לצד שלוליות המים הגדולות (הבטחנו ביצה וקיבלתם), פורחים כאן  פרחי סוכך נדירים שהינם צמחי מים ששמם יינית בינונית.
בתוך השלוליות צפים ופורחים מרבדים של נורית המים בצבע לבן עם לב צהוב. מרהיב!!!!
מה בסביבה?
את הסיור הקצר אפשר לשלב עם מסלולי נחלים בגולן כמו נחל אל-על או אחרים , ציר המפלים ורחצה במים החמים במרחצאות אל-חמה.
רעבים? היכנסו לכפר האמנים הנעים אניעם, שוטטו בין הגלריות ושיברו את רעבונכם

יער טל-שחר בשביל מרבדי רקפות קסומים
רקפת מצויה  פורחת במרבדים ברוב היערות שנטעה קק"ל בארץ ובשפע – הן אוהבות צל וכנראה גם סביבת עצי האורן משפיעה לטובה על ההתרבות ואורך זמן הפריחה .
כל פרח בודד פורח בין שבועיים לשלושה כך שבסיכום אנו נהנים מתקופה ארוכה של מספר חודשים מפריחת הרקפות. פריחת הרקפות מרגישה ישראל – כך מתאר הרב סבתו בספרו "בשפריר חביון" את פריחת הרקפות בארצנו
המסלול הקצר מתאים לכל הגילאים מ 0-100.
איך מגיעים?
נכנסים למושב טל שחר מכביש 3 בכביש המחבר את צומת נחשון למחלף שורק (כביש 6) . חוצים את הישוב וממשיכים לעבר שדות המושב המעובדים.
מולכם יהיה יער שלא ניתן להחמיץ אותו. סעו בעיקול מעט ימינה וחנו שם. עדיף לנסוע לא בשישי ולא בשבת כי אז המקום עמוס במבקרים. 
רק לפני שלוש שנים  התודעתי למקום. לקראת יום הולדתי החל בחודש שבט יצאתי למקום עם קבוצת "גירלז" בנות גילי.  לפני הגעה הייתי סקפטית, "רקפות יש בכל מקום גם ביער בן-שמן" הייתה תגובתי. אולם המקום הפתיע. אולי זו הטופוגרפיה או הצפיפות והגוונים ויפי אלפי הפרחים העדינים והביישנים הללו ששמם הנרדף הוא כתר שלמה. ההרגשה היא כמו ללכת ביער קסום של פיות. שבילים מתפתלים בין עצי האורן  ואתם מצפים לאיזו פיה שתגיח מבין העצים, בקיצור קסם של מקום.
מה הסביבה
מומלץ לצרף  ביקור בבית הקפה "שביל עיזים". בכניסה למושב לפני תחנת הדלק ישנו שילוט המוביל לבית קפה החלבי המיוחד הזה.

שמורת טבע הבונים
בחודש פברואר בשביל צבעוני ההרים האדום בפורח באלפים מול כחול הים.
סעו לשמורת הבונים בעת המתאימה (לאחר בירור שאכן מתרחשת פריחה) הכניסה בתשלום  למי שאין כרטיס מטמון.
איך מגיעים?
מכביש מספר 2 פונים מערבה לעבר מושה הבונים הבונים, לפני המושב פונים ימינה ונוסעים בדרך העוברת מעל מסילת הברזל ממשיכים לכיוון מערב (הדרך מתאימה לכל סוגי הרכב) 

מחנים בחניית השמורה וצועדים לכיוון דרום. בדרך תהנו מפריחות של מיני פרחים שונים  כולל סחלב פרפרני, מעט רקפות ועוד. שום דבר לא יכין אתכם למפגש עם פריחת מאות הצבעונים האדומים המלכותיים הללו על רקע הים הכחול!
שביל משולט וממוסגר יוביל אתכם לאורך נתיב פריחת הצבעונים. המסלול לא ארוך אולם גבעות הכורכר חשופות ואין אפשרות להגעה בעגלות ילדים, אין גם שביל לנכים..  לצלמים מזומנים במקום "פריימיים" מדהימים במיוחד ביום מעונן .
ניתן לטייל מעט לאורך השביל המשולט ולחזור.
מה בסביבה
ניתן להמשיך לאורך המסלול ולהגיע לחוף דור המסלול משולט צופן הפתעות כמו המערה הכחולה מרבצי צדפים של נעמיות ושאר רכיכות. (יש לדאוג לרכב מאסף ).
שימו לב המקום הינו שמורת טבע, יש להשתדל לא לרמוס צמחים, כמו-כן אסור לאסוף צדפים!. 

 אל בורות לוץ
בתחילת האביב בגלל הפריחות הייחודיות והפעם לפריחת אלפי פרחי צבעוני ססגוני, ופרחי שמשון הדור בשלל צבעים וגוונים בבורות לוץ
בחודשים פברואר מרץ ולעיתים ישנה גלישה לאפריל  כשהארץ כולה פורחת, גם המדבר הישראלי  אינו מקופח ומתרחשת בו פריחה  ייחודית של צמחי מדבר. קחו לכם יום לטיול המשלב נוף מדברי , פריחה ייחודית היסטוריה ושלווה מהמולת העיר.
הצטיידו במפת סימון שבילים מספר 18 , תרמוס ומזון לפיקניק ורדו לדרום להר הנגב הגבוה.
איך מגיעים?
סעו ל נוסעים ישר על כביש 171 עד לפנייה לבורות לוץ- מסומנת בשלט לחניון לילה בורות לוץ. פונים ימינה בשביל לכל רכב המסומן בכחול ומחנים. בחנייה יש שולחנות בהם אפשר לאכול.
השתדלו להגיע לבורות לוץ לקראת שעות הצהריים ביום שמש, שהרי רק אז נפתחים אלפי פרחי הצבעוני הססגוני ומנקדים את המקום בפריחה זוגית שלישיות רביעיות או בבודדים.
צבעוני ססגוני הוא מין צנוע יחסית לקרוביו, חמוד ומפתיע. בבוקר עלי הכותרת סגורים וקשה להבחין בפרחים מכיוון  מכיוון שהם משתלבים בנוף החשוף. צבעוני ססגוני הינו זקוף ונמוך, גובהו 8–20 ס"מ. הפרח פעמוני, גונו ורוד–לבנבן עד סגול, לועו צהוב עז. הפרח מדיף ריח נעים, ובאים אליו חרקים שוחרי אבקה. צבעוני ססגוני גדל במישורים סלעיים במדבר רם, מעל 800 מ': בהר הנגב, באדום ובדרום סיני.
בסוג צבעוני יש עשרות ממיני הבר ועוד אלפי זנים תרבותיים מטופחים בגינות ובשדות בעולם, לפרחי הצבעוני ישנה הילה מסתורית שנבנתה מאז  החיפוש אחר "הצבעוני השחור"
תבחינו בו תוך כדי שיטוט בשבילים המשולטים.
לעומת הצבעוני הנחבא אל הכלים , תבחינו מיד בכניסה ובצידי השבילים  בפרחים גדולים בצבעים ורוד אדום לבן וגווני ביניים, אלו פרחי שמשון הדור הפורחים גם במקומות אחרים בארץ (בשמורת פורה). בבורות לוץ פורחים צמחים יחודיים נוספים למען האמת למקום ישנה עליה לרגל של חובבי צמחיה ובוטנאים ברוב עונות השנה, נזכיר רק מספר מהם: איריס טוביה (פורח בתחילת פברואר)  מיד עם תחילת פריחת הצבעונים. אכילאה ערבתית, ציפורנית מעורקת ועוד צמחים נדירים. פורחים כאן גם מיני זמזומיות, מעט כלניות אדומות, בוצין סיני עריוני צהוב בגווני צהוב חיוור, ערטנית השדות  ועוד. (מי שאינו מתמצא – והשמות הללו נשמעים לו הזויים  שיעיין באתר ויופתע לטובה מיפי הפריחות.
מה בסביבה
מעלה ערוד: מעבר לכביש באותה מפת סימון שבילים מסומנים אזורי פריחת ריבס המדבר . הדרך מתאימה לרכב 4X4 (בצד הדרומי מזרחי של נחל לוץ במדרונות יש את הריכוז הגדול והצפוף בישראל של ריבס המדבר)

אילנות בגלל איריס הארגמן,
שום תל-אביב תורמוס ארצישראלי ועוד
איך מגיעים ?
מכביש 4 פונים לאילנות לפי השלט לכיוון מזרח, מימינכם תראו את חורשת האיקליפטוסים ובה  שולחנות פיקניק. ממשיכים עם הדרך ואחרי כמאתיים  מטרים רואים את השלט "שביל האיריסים". ממשיכים לנסוע בדרך הכורכר בנסיעה איטית לפי השילוט, תוך כדי מבט רצוף ימינה. בסוף המסלול פורחים האיריסים, שאר הפריחות מפוזרות לאורך המסלול.
ארבורטום אילנות ( גן איקלום לעצים)  משתרע על פני 130 דונם, הוקם בשנת 1950 ע"י מחלקת הייעור של משרד החקלאות, במטרה לבחון את ההתאמה של מינים שונים של עצים מאזורים שונים בעולם, לייעור במדינת ישראל המתפתחת. לגן הובאו צמחים מ 25 אזורים שונים בעולם, וניטעו כ-700 מינים של עצים, ביניהם 170 מינים של איקליפטוס שגודלו מזרעים שהובאו מאוסטרליה ומהווים את האוסף הגדול ביותר של מיני איקליפטוס בישראל. 
במשך השנים נשכח הגן והוזנח מה שהטיב עם פרחי הבר היחודיים הפורחים בשטח הגדול שאינו בשטח ה"גן". כיום קק"ל מטפחים ומשלטים את הגן שהפך להיות "גן בוטני".
הגן מגודר ומאפשר כניסה ברגל בכל ימות השבוע. החלק האחר הפנימי של היער מהווה מוקד עליה לרגל בחודשים פברואר מרץ ואפריל בגלל הפריחות היחודיות שמתקיימות בו.
באמצע פברואר יפרחו קבוצות של איריס הארגמן האציל הפורח בצבע יין עמוק. איריס זה הינו  מקבוצת איריס ההיכל ויש כאן גם איריס אחד או שניים ג'ינג'ים...
בהמשך יפרחו עשרות תפרחות של שום תל אביב בעל תפרחת סוככית ורודה המדיפים ריח שומי חריף.  לאחר כשבועיים יפרחו במסלול המסומן "שביל האיריסים" עשרת צבעני ההרים (או השרון) האדומים, ואחריהם יעלו עשרות עמודי פריחה של בן-חצב יקינתוני הפורחים בתכלת עדינה, יחד עם משטחי תורמוס ארצישראלי הפורחים בגווני לבן-תכלת-בז'. את הצבע הצהוב יספקו שיחי הקידה השעירה שריחם מבשם את האוויר בניחוח נעים. 
את רצפת היער יצבעו בוורוד פרחי מרסיה יפהפיה הפורחים כאן בשפע. במקום סימפוניה של פריחות צבעוניות וראוי לבקר בו החל מאמצע פברואר מידי שבועיים.
המלצה:  עדיף לנסוע עם המכונית לאורך המסלול  מאשר לצעוד ברגל ולהותיר את המכונית בחניה, טרף לפריצה.   
בסיום המסלול קחו את הזמן לפיקניק ולסיור בגן האיקלום הנמצא מצפון לחניה. בגן מיני עצים ופריחות שאין באתרים אחרים בארץ.

אל תל שכה שבעמק האלה
בחודשים פברואר ומרץ (הפריחה השנה כבר החלה עדיין לא בשיאה) 
תל שכה מהווה מוקד עליה לרגל בחודש מרץ בגלל פריחת משטחים ענקיים של פריחת תורמוס ההרים הצובעים את המדרונות בכחול עז.
איך מגיעים?
סעו עד צומת האלה, במפגש  כביש 38 עם כביש 375 פנו מזרחה בכביש 375 . לאחר כ 3.5 ק"מ פנו ימינה לדרך עפר המשולטת לתל שכה. סעו כ 300 מ' עד שתראו משמאל שביל העולה לתל.

מתאים לכל המשפחה תלוי במידת הספורטיביות שלכם. הטיפוס על התל בשביל לא מסודר, ואינו  מתאים לעגלות, לבעלי מוגבלויות ולקשישים, לא קל אבל שווה את המאמץ .
התל החולש על עמק האלה, משמש לתצפית טובה על כל העמק (כיום זרוע אנטנות) ומאפשר  להמחיש  את הקרב המכריע והדרמטי של שאול המלך בפלישתים שהקרב של דוד מול גוליית היה שיאו. ( מומלץ להגיע עם ספר תנ"ך)
וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם, לַמִּלְחָמָה, וַיֵּאָסְפוּ, שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה; וַיַּחֲנוּ בֵּין-שׂוֹכֹה וּבֵין-עֲזֵקָה, בְּאֶפֶס דַּמִּים. ב וְשָׁאוּל וְאִישׁ-יִשְׂרָאֵל נֶאֶסְפוּ, וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק הָאֵלָה; וַיַּעַרְכוּ מִלְחָמָה, לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים. ג וּפְלִשְׁתִּים עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה, וְיִשְׂרָאֵל עֹמְדִים אֶל-הָהָר, מִזֶּה; וְהַגַּיְא, בֵּינֵיהֶם.
(שמואל א')
על התל שרידי מתקנים חקלאיים והמוני פרחי תורמוס ההרים גדל רק על התל ובצפיפות רבה הצובעת את בצבע כחול עמוק. .
אין קל מלזהות את התורמוס: עליו ופרחיו מסגירים אותו מיד. מתוך זרע גדול נובט בחורף צמח עם עלים מאוצבעים גדולים. העלה מכוסות בצפיפות בשערות לבנות קצרות, המתבלטות כשהן כולאות את טיפות הגשם בצורה מיוחדת, תאוותו של כל צלם. העלים מבצעים תנועות מעקב אחר השמש. בבוקר פונים העלים לשמש העולה במזרח, ובמשך היום משנים העלעלים את עמדתם בהתאם לתנועת השמש בשמיים, עד שלעת השקיעה הם פונים למערב. במשך הלילה חוזרים העלים לפנות אל המזרח ומוכנים לקבל את פני השמש הזורחת. כשהשמים מכוסים עננים וקרני השמש אינן מגיעות אל הצמחים, ניצבים העלעלים בעמדה מאוזנת. התפרחת רבת-פרחים (10–20), הנפתחים בזה אחר זה, התחתונים תחילה. צבע הכותרת כחול עז וצלול, צבע נדיר בין פרחי ארצנו ונדיר במיוחד במשפחתו, אחרי הפריית הפרח הוא משנה את צבעו, והכתמים והפסים הלבנים הופכים אדומים. הפרח גדול, מתאים להדגמת ההתאמה בן מבנה ותיפקוד של הפרח. הצמח גדל בכתמים צפופים בנוף, יוצר לעיתים מרבדים ענקיים מלוא כל רוחב העין. בין היתר נובע הדבר מן האסטרטגיה שלו בהפצת הזרעים: הזרע גדול, מכיל רקמת מזון נדיבה, כך שסיכוייו של הנבט להצליח הם טובים. מצד שני אין לזרע אמצעים יעילים להפצה למרחוק, וכל הנבטים עולים בסביבת צמח האם. כמו כן תורמת לצפיפות עמידותו של הצמח בפני היאכלות מכיוון שהוא רעיל.
(משטחים גדולים של תורמוסים פורחים גם בנחל תבור, בגולן, באזור תחנת הכח חגית , באזור שפיה ועוד.)  
על התל ולמרגלותיו פורחים גם נץ חלב הררי , לוענית גדולה ועוד.
מה בסביבה?
פארק בריטניה, חורבת מדרס, חורבת עטרי, פארק מערות עדולם ופארק עדולם.  
 

אל הר הילל באמצע בחודש  אפריל
בשביל פריחת אדמונית החורש – המלכה!
הר הילל הינו אחד מגוש הרי מירון ששביליו מתקשטים ב אמצע חודש מאי בפריחת אדמוניות הפריחה מתרחשת במשך 10 ימים עד שבועיים  ( יש לברר לפני נסיעה אם אכן פורחת)
הפרח יפהפה ומפורסם בהדרו, נדיר ביותר בארץ, נושא לעליה-לרגל המונית בעונת פריחתו. גובה הצמח כ- 40 ס"מ, העלה גדול, גונו ירוק עשיר וכהה, והוא שסוע עמוקות ל-3 אונות, אולי זה מה שנתן לו את שמו הערבי שמשמעו כף הדוב.
הפרח גדול, קוטרו עד 10 ס"מ, צורתו כקערה, צבעו ורוד עז עד ארגמן. לפרח  5–8 עלי כותרת. האבקנים מרובים, תורמים אף הם להדרו של הפרח: הזירים ורודים–ארגמניים והמאבקים צהובים כגופרית. עמודי העלי לבנים–שעירים כצמר-גפן, ובראשם צלקות.
אַדְמוֹנִית הַחּרֶשׁ היא צמח מוגן, ונתונה על סף הכחדה, השם המדעי גזור משמו של פיאון, רופא האלים במיתולוגיה היוונית, אשר ריפא בעזרת צמח זה את פצועי מלחמת טרויה... הצמח היה בשימוש נרחב כצמח לצורכי רפואה בעולם ההלניסטי. מאז ימי קדם השתמשו באדמונית לרפואה, למזון ולצרכים טקסיים ודתיים. (אל תנסו את זה בבית!!!) אדמונית החורש גדלה בישראל רק בתחום מצומצם מאוד, באגן הניקוז העילי של נחל כזיב בגוש הר מירון, בעיקר במדרון הצפוני של הר הלל. אדמונית החורש (המתורבתת ) נחשבת לפרח מלכותי בארצות המזרח הרחוק 
הפרחים הללו הנדירים ועלינו לשמור עליהם לבל נרמוס, בטעות כמובן!!!
איך מגיעים ?
אנו נשלח אתכם למסלול מעגלי של כ 4 ק"מ המתאים לכל המשפחה.
מגיעים לישוב בית ג'אן, ובמקום להסתבך מבקשים מה WAZE  שיביא אותנו לפריחת האדמוניות... אם במקרה הטכנולוגיה מכזיבה, יש מי שדואג לשלטי הכוונה  בכל הצמתים, על עמודי החשמל שיביאו אותנו בבטחה לחניה הגדולה שהוכשרה לקלוט את כל מלח הארץ מישראל.
טרם תגיעו ליהנות מהפרחים הנחשקים אנו מבטיחים לכם להזיע מעט.
מהחניון הולכים  לכיוון מזרח  בשביל עפר כק"מ , בדרך המסומנת סימון שבילים ירוק. לצד השביל  מטעי נשירים  ודובדבנים הפורחים בעונה זו.   לאחר כק"מ מבחינים  משמאלכם בחורש בשביל מסומן  בשחור  כאן נטפס לכיוון  הר הילל. השביל מוביל בין עצי אלון , שיחי לוטם  שחלקם עדיין פורח בורוד ולבן , עליהם מטפסים מיני שיחים האופייניים לחורש. לאחר כ חצי ק"מ שבו הבטחנו שתזיעו אתם בשיא ההר ויורדים מהר הלל בשביל האדמוניות.
שביל נחמד  זה שאורכו כ 300 מטר מוביל אותנו בחורש-יער שרובו עצי קטלב אדומי גזע ובו פזורות  האדמוניות לרוב כיחידים  או בודדות של 2-3 שיחים . בין לבין פורחים גם סחלבים כמו סחלבן החורש בלבן , סחלב הגליל, ועצי האלון מלבלבים ופורחים.
זה הזמן להשתטח ולצלם בכל הפוזות האפשריות, בזהירות רבה!!!
אני שמיהרתי בשנה שעברה להגיע  לפני כולם... שכחתי את המצלמה המקצועית בבית ומזל שהגעתי מצויידת במצלמה ה"קטנה" . היא לא איכזבה.!
בירידה מההר  ממשיכים כ 2 ק"מ  בדרך עפר מסומנת בסימון שבילים כחול, לכיוון שמאל,  בדרך נינוחה  בין בוסתנים ושדות מעובדים עד לחניה.
מומלץ!!! השביל קסום המקום נקי ושקט
למסלול בהרחבה
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/tiulimReadMore.asp?ID=574

אל יער מלכישוע  בשביל איריס הגלבוע
איריס הגלבוע כבר כמעט אינו פורח ליד הישוב מעלה גלבוע הוא "עבר"  או התגלה  ביער מלכישוע .
ובכל זאת נתחיל את הטיול בשביל נוף הגלבוע ונרשה לעצמינו "ללכת לאיבוד" בשבילי היער, במקם מצפים ופריחות הצופים את העמק המשובץ שדות מעובדים והיער הפורח בשלל פריחות: כלך מצוי, דרדר כחול, שום משולש, עכנאי נאה, ע. יהודה ושרוע  פורחים כאן במרבדים.  בסוף חודש פברואר או בתחילת מרץ (התעדכנו בדיווחי הפריחה ) נמשיך לעבר מלכישוע, נעבור את הישוב וביערות ישנה חגיגת פריחות מאות פרחים פורחים בין האורנים ולצידי השבילים.
רק יש להיזהר שלא לרמוס בטעות. לצד האיריסים פורחים צמחים נדירים נוספים  כמו יסמין שיחני אגורה מדברית ועוד.

אל שביל הפיסגה בגלל הנוף והפריחות
במרץ אפריל פורחים שיחי הבר ממשפחת הורדניים  כמו עוזררים מעט סחלבים וגם שום שחור הייחודי למקום
לטייל בשביל הפיסגה הוא כמו לחזור לחבר/ת ילדות אהוב/ה.
 
שמורת פורה
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/tiulimReadMore.asp?ID=513

בלי הכרמל אי אפשר
בכרמל שבילים רבים ומרתקים בגלל הפריחות בגלל הנוף והטופוגרפיה
בפבואר –מרץ
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/tiulimReadMore.asp?ID=304
בחודש מאי – לפריחת שושן צחור
http://www.wildflowers.co.il/hebrew/tiulimReadMore.asp?ID=323

גם בקיץ הכרמל קריר וירוק

למסלולי טיולים ופריחות נוספים

איחולים לחורף ואביב מבורכים בפריחות וגשמי ברכה

 

גינון חסכוני במים