הדפסה

חדש באתר : תצלומי גרגרי אבקה תחת מיקרוסקופ אלקטרונים

שיתוף פעולה חדש לצמח השדה   28/01/2015
יש יופי רב בעולם שרובנו יכולים לראות יום יום בעינינו באופן בלתי אמצעי. לעומת זאת, ישנם עולמות שלמים שדורשים תווך של מכשירים וטכניקות דימות מורכבות כדי שנוכל לראות אותם, כמו, למשל, כוכבים רחוקים, מצולות הים או אברי הגוף שמסתתרים מתחת לעורנו וכמו גרגרי אבקה של צמחים.

 למראות העולם המיקרוסקופי הנסתר מהעין וליופי הרב הגלום בו נחשפים חברי האגודה הישראלית למיקרוסקופיה (אי״מ) יום יום כאשר הם עוסקים בפיתוח ויישום שיטות מיקרוסקופיה שונות בתחומים מגוונים כמו ביולוגיה, רפואה, כימיה, פיסיקה, בענפי תעשיה שונים, בעבודת משטרה ועוד.

בשנה הבאה תחגוג האגודה הישראלית למיקרוסקופיה 50 שנה להווסדה ולקראת חגיגות היובל של האגודה חשבנו כיצד ניתן לפתוח את דלתותיה ולשתף את הקהל הרחב בארץ לא רק בידע הרב שנצבר ע״י חברי האגודה, אלא גם בהתלהבות שלנו מהקסם שנגלה לעינינו יום יום.
חיפשנו דרכים בהן ניתן להפוך ידע זה לנגיש ולבעל משמעות לילדים, לנוער ולמבוגרים כאחד, ולקשור אותו למקום שבו אנו חיים ולחיי היום-יום שלנו.



אחד הרעיונות שעלו היה חשיפת הנוף המיקרוסקופי של צמחי ארץ ישראל, אותם אנו מכירים מחצרות הבתים שלנו, ממעזבות שניצלו מתנופת הבניה בערים ומטיולים ברחבי הארץ בעונות השונות.

לשם כך חיפשנו אתר אינטרנט שנוכל לפרסם בו תמונות מיקרוסקופיות של חלקי צמחים, אתר שיש בו שילוב של ידע בוטני מעמיק יחד עם תמונות יפות של פרחים רבים ושישקף הרבה אהבה לא רק לצומח בארץ אלא גם לאנשים שחיים בה. לא נדרש חיפוש רב כדי למצוא ש ״צמח השדה״ עונה על הדרישות האלה ויותר. לשמחתנו מנהלת האתר, גב׳ שרה גולד, והעורך המדעי שלו, פרופ׳ עמרם אשל, קיבלו בברכה את יוזמתנו ואנו מאוד מודים להם על כך.

אנו שמחים מאוד לחנוך לקראת ט״ו בשבט תשע״ה את שיתוף הפעולה בין האגודה הישראלית למיקרוסקופיה לבין צמח השדה בסדרת תמונות של גרגרי אבקה שצולמו בעזרת מיקרוסקופ אלקטרונים סורק. (ראו קישורים למטה) זוהי רק סנונית ראשונה (או שמא סביון אביבי ראשון!) מבין תמונות רבות שתצולמנה על ידי מספר חוקרים בעזרת מיקרוסקופים הפרושים במוסדות אקדמים ברחבי הארץ. בנוסף להיותן מרשימות מבחינה אסתטית, לתמונות המצולמות במיקרוסקופ האלקטרונים יש ערך מדעי רב ובעתיד נצרף הסברים הן על טכניקות המיקרוסקופיה בהן אנו משתמשים והן על משמעותן המדעית.

בברכת חג אילנות שמח,

ד״ר אייל שמעוני       ד״ר ירון קאופמן         ד״ר עינת זלינגר
יו״ר אי״מ                  מזכיר אי״מ               רכזת הפרוייקט מטעם אי"מ

גינון חסכוני במים