הדפסה
כלנית מצויה

כלנית – כתב-עת מקוון לצמחי ישראל

צוות כלנית   04/01/2015
כתב-העת כלנית יצא לאור בפלטפורמת האינטרנט ומציג חומר מקורי הכולל תוצאות של מחקרים ודעות הרואה אור לראשונה בשפה העברית. המאמרים והכתבות נכתבים ונערכים בידי אנשי מקצוע בתחום הבוטניקה בישראל לקהלי יעד מקצועיים וחבבים.

בראשית נובמבר 2014 הושק כתב העת המקוון  כלנית המוקדש לצמחייה ולצומח של ישראל. כינון כתב העת בא למלא חסר בפירסום תכנים בתחום הבוטניקה בשפה העברית בנושאים מגוונים העולים מהשדה ומהמחקר בתחומי פלוריסטיקה, סיסטמטיקה, התפוצה הגיאוגרפית המקומית והעולמית, הביולוגיה והאקולוגיה של צמחי הארץ ישראל והמזרח התיכון, שימושי צמחי הבר ותועלתם לאדם, צמחי ישראל במקורות העבריים ובפולקלור של עדות אחרות, שמירת טבע ועוד מגוון נושאים בתחומים בעלי עניין לקהל המקצועי ולחובבי צמחיית הארץ. כלנית הוא המשכו של "רתם" שהופיע בשנות ה-80  של המאה ה-20 מטעם מרכז רת"ם שהופעל ע"י החברה להגנת הטבע והאוניברסיטה העברית ואשר נערך ע"י אבי שמידע וגדי פולק. כלנית יוצא לאור עתה כיוזמה של בוטנאים ישראליים ומשתמש באתר האינטרנט כלנית  כפלטפורמה להצגת התכנים.
כתב-העת מציג חומר מקורי הכולל תוצאות של מחקרים ודעות הרואה אור לראשונה בשפה העברית. המאמרים והכתבות נכתבים ונערכים בידי אנשי מקצוע בתחום הבוטניקה בישראל. קהל היעד של כתב העת הוא בוטנאים ואקולוגים של צמחים, חובבי טבע ומטיילים אוהבי צמחים, קהל העוסקים בשמירת הטבע ומגוון הצמחים של ישראל, סטודנטים, מורים ותלמידים.

עורכת כתב העת היא ד"ר ערגה אלוני ועימה משמשים במערכת הפעילה  פרופ' גידי נאמן, ד"ר גדי פולק, ד"ר אורי פרגמן-ספיר ופרופ' אבי שמידע. לכתב העת מערכת מורחבת ומייעצת הכוללת בנוסף למערכת הפעילה חברים נוספים מקרב הקהילה המקצועית הבוטנית וחובבי צמחיית ישראל: ד"ר ז'אן-מארק דופור-דרור, שיר ורד, ד"ר אבנר כהן, פרופ' מרדכי כסלו, ד"ר רון פרומקין, פרופ' חיים קיגל, מימי רון וד"ר צביה שפירא . עריכת תוכן ולשון נעשית ע"י הגר לשנר. מנהל אתר האינטרנט הוא ד"ר גדי פולק.
עבודת המערכת נעשית בהתנדבות.
מאז השקתו ופתיחתו לציבור ועד סוף שנת 2014 הופיעו בכלנית 26 מאמרים וכתבות. ציבור הכותבים מגוון ומקיף אנשי מקצוע כמו גם חובבי צמחים. עריכת התוכן נעשית תוך הקפדה מרבית על דיוק ואמינות. המאמרים והכתבות עוברים עריכה מקצועית ולשונית טרם פירסומם. התנופה נמשכת וחומרים טובים זורמים ללא הפסקה.
אתר האינטרנט כלנית משמש גם כבמה לסיכומי השתלמויות כלנית המוקדשות ללימוד הצמחייה והצומח של ישראל.  אלה סיורי שדה המתקיימים אחת לחודש בהנחייתו של פרופ' אבי שמידע ובסיוע של בוטנאים נוספים. ציבור המסיירים מונה כ-250 איש, ולמעלה מ-50 איש משתתפים בכל השתלמות. השתלמויות אלה ממשיכות את השתלמויות רתם שהתקיימו בהתמדה מאז ראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת.

ישר כח ובהצלחה

גינון חסכוני במים