הדפסה
אתרוג

לא רק בחג הסוכות

ארבעה ושבעת המינים   04/10/2011

חג הסוכות חושף בפנינו ארבעה מיני צמחים חשובים המשמשים למרפא ולטיפוח היופי. לאלה יועילו הפרי, הגזע, העלים, הקליפות והפֵּרות. התוצרים מארבעת המופלאים משמשים את האדם מימים ימימה - ולא רק בחג הסוכות.

אתרוג
האתרוג מככב בראש הרשימה - גם טעם לו וגם ריח, והוא משול לתלמידי חכמים.

"על חשיבות האתרוג כתב הרמבם ב"פרקי משה (ברפואה)". האתרוג הוא התפוח הרפואי החשוב ביותר, ויש בו הרבה רפואות לגוף. גם אם לא יימצא הפרי, לוקחים מהעץ או מהעלים, ומבשלים כמו תה, ושותים מזה כפי הצורך, והוא טוב לכל חולי ולכל מחלה, וירפא אותם בסגולתו. פרי האתרוג, טוב לאכילה לנשים שנמצאות בהריונן, וטעמו וריחו העדין של האתרוג מעדן הגוף של האם והתינוק. ופרי הדר זה נמצא בכל ימות השנה בעץ וקל להשיגו לאכילה, לבריאות ולרפואה. האתרוג, פריו ועצו ועליו כולם רפואיים, וטובים לרפא כל מחלה. ריחו מעדן הנשמה וטעמו מבריא את הגוף ומחזקו. האתרוג נרמז לצדיק יסוד עולם, וטוב הוא לגדולים ולקטנים, ופרי זה גדל בארצנו בשפע טוב."
ומה עוד?
ראו את מגוון מוצרי האתרוג המוצעים למכירה.

הדס מצוי
הידעתם ? שמפו וסבון ממיצוי הדס מיטיבים עם כל סוגי השיער ומצטיינים במניעה של נשירת שיער.
ההדס - אי אפשר ללא הנשמה - אבותינו היטיבו לתאר כל חלק בהדס בצורה מדויקת מבחינה בוטנית (סוכה ל"ב, ע"ב). ההדס משמש צמח בושם חשוב עד כדי כך שהאשכנזים קוראים לקופסת הבשמים בשם "הדס". אבותינו השתמשו בו גם לצרכים רפואיים: "תינוק בן חודש ועד בן שנה אמו מרחצתו וסכתו בשמן ומושחת את כל גופו בהדס יבש" (תשובות הגאונים, אס, עמ' 162).
ברפואה העממית: גם היום תופס ההדס מקום נכבד בין צמחי המרפא של ארץ ישראל. מפאת קוצר היריעה נביא כאן רק את שימושיו הרפואיים החשובים: טיפול בגירויי עור אצל תינוקות, בנשירת שערות, בדלקות מעיים, לריפוי חבורות ולהקלת עצירות וקצרת (אסטמה), לטיפול בסכרת, בלחץ דם, בבעיות נפש ובהזעת יתר בכל חלקי הגוף.
שילוב צמח ההדס  בשמפו ובסבון מקובל בטיפול כמעט בכל בעיות העור.

תמר מצוי
על פירות התמר הנאכלים בכל ימות השנה - אין צורך להמליץ.
צמחונים וטבעונים מקפידים לאכול תוצרי תמרים. הפרי נאכל טרי ומשומר (יבש) או בצורת סילאן (סירופ תמרים למאכל ולבישול). לתמרים אחוז גבוה של אשלגן, ברזל וויטמין בי.
ד"ר אסנת רזיאל ממליצה:
דבש התמרים, הידוע בכינויי סילאן, הוא לדעת חוקרים רבים הדבש המקראי המוזכר בתנ"ך ולא דבש המופק מצוף שאוספות הדבורים. הנאמנים רק למזון אורגני ושאינם מתירים אכילת דבש דבורים ממליצים על אכילת סילאן.
התמר ודבש הסילאן, המופק ממנו, הפכו לבני בית בכל מטבח והמתיקות המושגת מהם מתאימה למאכלי בשר ולתבשילים רבים אחרים.
בשנים האחרונות מרבים להמתיק בתוצרי התמר בעיקר בשל סגולותיהם וכל מומחי התזונה מעדיפים אותם על פני ממתיקים אחרים המכילים חומרים לא טבעיים ואחוזים גבוהים של פחמימות ריקות.

ערבה 
גזע עץ הערבה שימש בעבר חומר גלם ליצירת תרופות נגד נזלת וצינון (החומר הפעיל באספירין). בהסתמך על הדוקטורינה של "דומה בדומה ירפא", בודדו את החומר מעץ הערבה (לבנה או מחודדת).
ומכיוון שהעץ גדל על המים, הוא מסוגל לרפא חוליים הכרוכים בדליפה של נוזלים מהגוף...

אז טלו לכם את ארבעת המינים בחג.

חג שמח מצוות אתר צמח השדה

גינון חסכוני במים