אמיתה קיצית

הדפסה
  Ammi visnaga שם מדעי
  Toothpick Common name
ח'יילה, סופלין שם ערבי
  خلة أللّغة آلعربيّة
סוככיים
Apiaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
גזור צורת העלה
מפורץ שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
חד-שנתי צורת חיים
גולן, חרמון, גליל, חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, גלבוע, כרמל, הרי שומרון, הרי יהודה, שרון, שפלה, נגב צפוני, נגב והרי אילת, בקעת הירדן, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה צופני

אמיתה קיצית
צילום: © שרה גולד   מושב חמד, יוני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

אמיתה קיצית היא צמח חד-שנתי קירח, זקוף, מסתעף, גובהו עד 1 מ'. העלים גזורים לאונות נימיות או סרגליות, תמימות, והם מלווים את עמוד הפריחה עד סמוך לראשו. העלים צפופים, גונם ירוק בהיר.
אמיתה קיצית פורחת בקיץ, מאפריל עד אוגוסט, מה שמגביר את חשיבותה כצמח-דבש. היא נושאת בקצות הענפים סוככי-פרחים לבנים. הסוכך גדול, קמור, ללא כתם כהה במרכזו. לסוכך מעטפת של עלים גזורים לאונות. לסוככון מעטפת של עלים תמימים רבים. קרנות הסוכך עבות ונוקשות. הפרחים קטנים, צפופים, החיצוניים אינם גדולים מהפנימיים, כתמונה ללא מסגרת. הפירות ביציים פחוסים, מוקפים בחישוקים בהירים לאורכם, חלקים (ללא שיכים). קרקפת הפירות מתכנסת כאגרוף קמוץ, נפתחת רק עם גשמי העונה הבאה, זמן רב אחרי שצמח-האם יבש.
אמיתה קיצית נפוצה בארץ בשדות ובצידי דרכים בחבל הימתיכוני בכל אזורי צפון הארץ ומרכזה. תפוצתה העולמית משתרעת בארצות הים התיכון והמזרח התיכון.
ברפואה עממית היא נחשבת כמועילה להרחבת צינורות הדם והשתן, נגד מחלות קיבה וכן נגד קצרת ומחלות לב. נמצא בזרעים חומר (כרומולין סודיום) המשמש גם ברפואה המודרנית להקלה בהתקפי קצרת.
בסוג 30 מינים, 2 בארץ.

כתב מייק לבנה


מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר