קדד קיפודי

הדפסה
  Astragalus echinus שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
חברות שיחים (בתה וגריגה) בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קדד קיפודי
צילום: © ליאורה קרת   חרמון, 8-7-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קדד קיפודי הוא שיח קוצני שטוח. השם עשוי להטעות: דוקא מין זה פחות "קיפודי" וכדורי משאר המינים בקבוצתו, היא סקצית טרגקנתה (ראה להלן). מבנהו כעין פטריית-כובע נמוכה או פירמידה הפוכה, שטוחה מאד, מחוברת לקרקע רק בחודה. גובהו 40 ס"מ וקוטרו 80–150 ס"מ. הוא זכה בפי המטיילים לכינוי "קדד השולחנות". העלה מנוצה ובו 5–7 זוגות עלעלים מכוסים שערות דקות הדוקות, שקשה להבחין בהן.
קדד קיפודי פורח ביולי–אוגוסט בפרחים לא-בולטים: גונם קרם עד אדום חיוור והם נסתרים בין העלים והקוצים. במבט מקרוב אפשר להבחין בקוי-אורך עדינים ויפים לאורך מפרש הכותרת.
קדד קיפודי גדל בחרמון במדרונות ברום 1800 מ' ומעלה. המין גדל גם במרומי סיני ובאדום, אך לא בשום מקום בארץ-ישראל המערבית.

קדד הוא סוג ענק של קטניות עם פרחים פרפרניים ועלה מנוצה למספר גדול של זוגות-עלעלים. אין קנוקנת בקצה העלה, ובכך קל להבדיל בין קדד לבין בקיה. מאפיין את הסוג פרי קדוד, היינו שקליפתו כפופה מתפר-הגב פנימה ויוצרת מחיצה המחלקת את הפרי לאורכו לשתי מגורות. קל לזהות את ייחודו של הפרי לפי השקע שלאורך תפר-הגב. הסוג קדד הוא מתחרה רציני על התואר "הסוג עם מספר המינים הגדול ביותר" – מונים 2000 מיני קדד בעולם, רבים מהם במערב אסיה ומרכזה. גם בארץ הוא ראשון במספר מיניו: 55 מינים שונים של קדד גדלים בחלקי הארץ השונים, רבים מהם בתנאים קיצוניים, כמו מדבר או מרומי הרים. כחצי מן המינים בארץ הם עשבים חד-שנתיים, אך חלק מן המינים הם בני-שיח קוצניים.
הסוג הענק קדד חולק לסקציות. קדד קיפודי שייך לסקציה טרגקנתה(tragacantha) שבסוג קדד. סקציה זו כוללת בני-שיח ושיחים קוצניים, שציר העלה שלהם קשה וקוצני, ובפרי יש אצלם רק זרע אחד. מינים מסקציה זו שולטים בצומח של הרים גבוהים במערב אסיה, ושמו המדעי של הצומח הכרקוצי בחרמון הוא "הצומח הטרגקנתי". 7 מינים מסקציה זו גדלים בחרמון (לעומת 2 בשאר חלקי הארץ), 33 בהרי הלבנון, 137 בטורקיה, 360 בפרס. מן השרף של צמחים אלה מפיקים חומר ממיס (אמולזטור) לתעשיית תרופות, ממתקים, ליקר, צבעים ועוד. ראה גם בערך קדד השרף.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר