קדד האורנים

הדפסה
  Astragalus pinetorum שם מדעי
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חרמון, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קדד האורנים
צילום: © איתן שפירא   חרמון, 21-5-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

תמונות נוספות:

מידע נוסף

קדד האורנים הוא צמח עשבוני רב-שנתי של מרומי החרמון, המעורר בך רושם שמשהו כאן הפוך: הפרחים אינם נישאים, כמקובל, בראש הצמח, אלא מרוכזים בתחתיתו, בבסיסי העלים. הצמח שעיר, בלתי קוצני, חסר גבעול, כל העלים יוצאים ישר מבסיסו. העלה ארוך (20 ס"מ), מורכב-מנוצה לזוגות רבים של עלעלים וחסר קנוקנות. ציר העלה מלבין. העלים אלכסוניים, בולטים מעל לפרחים. השם ניתן למין כי התגלה לראשונה בחורשות אורן בלבנון.
קדד האורנים פורח ממאי עד יוני. הפרחים צהובים, גדולים. למרות הצטנעות הפרחים בבסיס הצמח, מתחת לעלים, הם ממלאים את תפקידם, וביום ללא רוח אפשר לראות המוני מאביקים מתחרים על הזכות לגמוא צוף מהפרחים הגדולים של קדד זה. הוא מציג צבר צפוף של פרחים פרפרניים צהובים גדולים, אורכם 3 ס"מ (מהגדולים בין פרחי הפרפרניים בארץ), מזעיק ממרחקים דבורי בומבוס ושאר חרקים, וזוכה להאבקה מסורה. משוטי הכותרת מזדקרים כקרניים, גלולים כצינור. הפרי תרמיל ביצי–מוארך, קצר (אורכו 3 ס"מ), מחודד בקצותיו. הוא שעיר, גונו מאדים לקראת ההבשלה.
קדד האורנים שכיח מאוד במדרונות אבניים בחרמון מרום 1,700 מ' ומעלה בחרמון, ורק שם. תפוצתו העולמית משתרעת במערב אסיה

קדד הוא סוג ענק של קטניות עם פרחים פרפרניים ועלה מנוצה למספר גדול של זוגות-עלעלים. אין קנוקנת בקצה העלה, ובכך קל להבדיל בין קדד לבין בקיה. מאפיין את הסוג פרי קדוד, היינו שקליפתו כפופה מתפר-הגב פנימה ויוצרת מחיצה המחלקת את הפרי לאורכו לשתי מגורות. קל לזהות את ייחודו של הפרי לפי השקע שלאורך תפר-הגב. הסוג קדד הוא מתחרה רציני על התואר "הסוג עם מספר המינים הגדול ביותר" – מונים 2000 מיני קדד בעולם, רבים מהם במערב אסיה ומרכזה. גם בארץ הוא ראשון במספר מיניו: 55 מינים שונים של קדד גדלים בחלקי הארץ השונים, רבים מהם בתנאים קיצוניים, כמו מדבר או מרומי הרים. כחצי מן המינים בארץ הם עשבים חד-שנתיים, אך חלק מן המינים הם בני-שיח קוצניים.

כתב מייק לבנה

מקורות מידע


 
גינון חסכוני בצמחי בר